در ماه گذشته ایران خودرو از رانا تمام الکتریکی رو نمایی کرد. که با درصد زیادی بومی سازی همراه بوده، اما همچنان موتورهای الکتریکی آن از کشور چین تهیه شده است.
بیت ران – امین آزاد: سیدمصطفی میرسلیم رئیس هیئت مدیره مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) در گفت و گو با بیت ران توضیحاتی را درمورد رانا الکتریکی و خودرو های هیبرید ارائه کرد.
مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) در حوزه خودروهای برقی چه کارهایی انجام داده است؟
در سال ۹۳ ما از خودرویی دونیرو (هیبرید) ولی بر پایه برق رونمایی کردیم.
یعنی اگر موتور احتراقی در خودرو کار می کند، فقط برای تامین برق مورد نیاز این باتری است.
قابلیت اتصال به شبکه را هم داشت.
انتظار داشتیم که دولت از این محصول حمایت کند، طوری که امروزه در دنیا از خودروهای دونیرو پشتیبانی می شود.
این محصول آماده است و میتواند در اختیار مردم قرار بگیرد و کیفیت خوبی هم دارد.
درباره خود محصول توضیح می دهید؟
پایه این محصول برق است.
یعنی وقتی در شهر هستید مثلاً در محدوده مرکزی است میتواند با باتری هایی که دارد جوابگو نیاز حرکتی باشد و مشکلی ندارد.
اگر در بیرون شهر نیاز به تأمین نیروی برق داشته باشد، موتور درون سوز می تواند کار کند و فقط برق را تامین کند، نه اینکه قوای محرکه ای برای خود خودرو باشد.
رانا تمام الکتریکی که رونمایی کردیم، محصول راهبردی خیلی مهمی است؛ خودروی تمام برق است.
ما از موتورهای درون سوز در داخل این خودرو استفاده نمیکنیم.
فقط باتری ها باید شارژ شوند و میتواند تا ۲۰۰ کیلومتر مسیر را طی کند و بسیار مناسب است.
طوری طراحی شده است که جواب نیازهای شهری را بدهد.
برای اینکه این خودرو فراگیر شود و مردم بتوانند از آن استفاده کنند، حتماً باید در شهرها چند ایستگاه تغذیه برق وجود داشته باشد مانند ایستگاه هایی که امروزه در سایر کشورها وجود دارد.
زیرساخت های لازم باید در ایران و شهرها فراهم شود.
مانند جایگاه های سوختگیری که الان در کشور فعالیت می کنند، باید جایگاه های شارژ برقی داشته باشیم.
به این ترتیب شما میتوانید باتری های این خودرو را با شبکه برق شهری شارژ کنید که بیشتر برای استفاده شهری است.
البته برای بیرون از شهر هم بد نیست و سرعت بیشینه آن تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت میرسد.
موتورهای الکتریکی این خودرو در ایران ساخته شده یا وارداتی است؟
الان ما این موتور را وارد کردیم.
بقیه قسمت هایی که به مدیریت هوشمند خودرو برمی گردد در داخل تولید شده است.
برنامه هایی پیش بینی شده است که در زمینه ساخت موتور الکتریکی هم به خودکفایی برسیم.
موتور از کدام کشور تامین کردهاید؟
از شرکتهای چینی تهیه شده است.
باتری ها در خود ایران ساخته شده یا وارداتی است؟
در خود ایران ساخته شده است.
قراردادی که با ماهله برای موتورهای کم حجم داشتید به کجا رسید؟
موتور سه سیلندر که خود ما شروع کردیم متوقف شد.
زیرا به ما پیشنهاد دادند که با ماهله همکاری کنیم و به ناچار پذیرفتیم اما بعد از آن ماهله با پرداخت جرائم قرارداد را فسخ کرد.
به این ترتیب مدتی کار ما عقب افتاد.
الان دوباره شروع کردیم به تکمیل کاری که خود آن را آغاز کرده بودیم و امیدواریم به زودی به نتیجه برسیم.
الان که روی خودروهای سه سیلندر کار میکنید، در مورد هدف گذاری که برای حجم و قدرت آن کردید توضیحاتی می دهید؟
پیشرانه های سه سیلندر، موتورهایی هستند که باید بتوانند در حجم کمتر یعنی حدود ۱۵۰۰ سانتی متر مکعب توانایی بیشتر و مصرف سوخت کمتری را ارائه دهند.
البته باید استانداردهای یورو ۶ را هم پاس کنند.
تنظیم گفت و گو: امیرحسین اسماعیل بیگی