پژوهشگران دانشگاه “ام.آی.تی”، سیستمی ابداع کردهاند که توانایی خودروهای خودران در جاده در شرایط ناملایمی مانند برف و مه را بررسی می کند.
بیت ران – فناوری خودران به رغم داشتن پیشرفت بسیار، هنوز هم تحت تاثیر آب و هوای ناملایم قرار دارد.
گروهی از پژوهشگران دانشگاه “ام.آی.تی”(MIT)، راه حلی برای این مشکل ارائه دادهاند.
آنها روشی ابداع کردهاند که به وسایل نقلیه خودران امکان میدهد تا با استفاده از فناوری “رادار زمیننفوذ”(GPR)، از لایه زیرین جاده نقشهبرداری کند.
بیشتر وسایل نقلیه خودران برای مشخص کردن موقعیت خود در جاده، از حسگرها یا دوربینهای مبتنی بر فناوری لیدار استفاده میکنند.
اما دوربینها میتوانند تحت تاثیر شرایط نور، نشانههای پوشیده شده از برف و خط کشی معابر کارایی خود را از دست بدهند و دقت فناوری لیدار نیز در آب و هوای ناملایم کاهش مییابد.
در مقابل، رادار زمیننفوذ میتواند پالسهای الکترومغناطیسی را به زمین ارسال کند تا ترکیب خاص خاک، سنگها و ریشهها را مورد بررسی قرار دهد.
تبدیل داده ها به نقشه حرکت خودرو
دادههای به دست آمده، به نقشهای تبدیل میشوند که مورد استفاده وسایل نقلیه خودران قرار میگیرد.
سیستم رادار زمیننفوذ این گروه پژوهشی که در دانشگاه ام.آی.تی ابداع شده، مزایایی را به همراه دارد.
پوشیده شدن جاده با برف یا مه و نامشخص بودن آن، مشکلی برای این سیستم به شمار نمیرود.
شرایط لایه زیرین جاده نسبت به ویژگیهایی مانند خط کشی معابر و نشانههای جاده، کمتر تمایل به تغییر دارند.
“تدی اورت”(Teddy Ort)، دانشجوی دانشگاه ام.آی.تی گفت: اگر ما زمین را با بیل حفر کنیم، فقط یک مشت خاک خواهیم دید اما سیستم رادار زمیننفوذ میتواند عناصر خاصی را در زیر زمین مورد بررسی قرار دهد و آنها را با نقشه تهیه شده، مقایسه کند. بدین ترتیب تعیین دقیق شرایط بدون نیاز به دوربین یا لیزر فراهم میشود.
پژوهشگران تاکنون، این سیستم را فقط با سرعت پایین و در یک جاده بسته آزمایش کردهاند اما باور دارند که شاید بتوان آن را به سادگی در بزرگراهها و با سرعت بالاتر نیز به کار گرفت.
به گفته پژوهشگران، به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، این سیستم در شرایط بارانی و هنگامی که باران به لایه زیرین جاده نفوذ میکند، عملکرد خوبی نخواهد داشت.
در چنین شرایطی میتوان سیستم را در ترکیب با فناوریهای دیگری نیز به کار برد تا بتواند خطرات موجود در جاده را تشخیص دهد.
پژوهشگران قصد دارند اصلاحاتی در این سختافزار انجام دهند تا حجم آن کاهش یابد و روشهای نقشهبرداری آن نیز بهبود پیدا کند.
این پژوهش، در مجله “IEEE Robotics and Automation Letters” به چاپ رسید.
بیشتر بخوانید:
رنگ بدنه خودرو و فناوری خودران و باتری خودروها ارتباطی با هم دارند؟
خودروهای خودران حرکات عابران پیاده را پیشبینی میکنند
تست خودرو خودران رنو و بروز مشکل شدید در آن