تاثیر کرونا بر بازار خودرو و پیش بینی وضعیت سال آینده + جدول قیمت

از دست ندهید

ترانزیت خودرو های لوکس و آمریکایی در مناطق آزاد منتفی شد

در تازه ترین توافق بین شورای عالی مناطق آزاد و گمرک ایران، ترانزیت خودرو لوکس و آمریکایی ممنوع شد....

اینفینیتی برقی بزودی می آید

اینفینیتی، مارک لوکس نیسان، با انتشار عکسی از کانسپت جدیدش اعلام کرد اولین ماشین الکتریکی‌ خود را که یک...

حضور تاکسی خودران چینی در آمریکا

وی‌مو که بخشی از شرکت آلفابت، مالک گوگل است، از حضور تاکسی خودران چینی در آمریکا خبر داده است. بیت...

در دو هفته اخیر به علت تاثیر کرونا بر بازار خودرو خرید و فروش خودرو در بازار به صفر نزدیک شده است. با نبود خریدار قیمت ها با توجه به نزدیک شدن پایان سال کاهش یافته اند. در ۱۰ روز اخیر محصولات ایرانخودرو میانگین ۷ میلیون تومان و در محصولات سایپا ۴ میلیون تومان کاهش قیمت داشته اند.

بیت ران – امیرحسین اسماعل بیگی: فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با بیت ران درباره مسایل روز، تاثیر کرونا بر بازار خودرو و فاکتورهای مهم قیمت خودروهای داخلی، وارداتی و آینده این بازار می گوید.

اتفاقات بازار در یک ماه اخیر را چگونه می بینید؟

پیش از مسئله کرونا به علت تورمی که در کشور وجود داشت بازار فزاینده بود. تورم قیمت خودرو در دو سال اخیر از تورم کل کشور کمتر بوده است و سرمایه گذاران که روی خودرو سرمایه گذاری کرده بودند، دچار ضرر شدند.

بزرگترین دلیل این اتفاق علاوه بر نبود نقدینگی و قدرت خرید، مسئله کرونا است و مردم سراغ خرید خودرو نمی روند، زیرا بسیاری از مسافرت های نوروزی کنسل شده است و مردم مسافرت های خود را به تعطیلات ماه خرداد موکول کرده اند. همین موارد روی تقاضا و خرید خودرو تاثیر بسزایی دارد.

بازار خودرو رکود زیادی داشته است، اما این تاثیر رکود روی قیمت خودرو به آن شدت نبوده است و افت زیادی نکرده است. کسانی که قصد فروش خودرو دارند می دانند که اگر ۳ ماه صبر کنند قیمت خودرو ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

قیمت خودرو تاثیر کرونا بر بازار خودرو

تاثیر کرونا بر بازار خودرو

قیمت‌های اتحادیه خیلی زیر قیمت‌های بازار است

کاهش قیمتی که الان در کشور به وجود آمده است آیا فقط به علت کرونا است یا حذف قیمت های مجازی هم در آن تاثیر داشته است؟

کنترلی نمی توانند انجام دهند و اگر بخواهد کنترلی انجام شود سازمان برنامه و وزارت اقتصاد و صنایع باید کنترل کنند. الان فقط خود اتحادیه قیمت می‌دهد که قیمت‌های اتحادیه خیلی زیر قیمت‌های بازار است و در بازار خودرو با این قیمت های اتحادیه خرید و فروش نمی شود. کسی حاضر نیست با قیمت های اعلامی ماشین بفروشد. سال هاست تمام این روش ها روی بازار انجام شده است و برخی تاثیر مقطعی داشته است. ریشه تورم در فروشنده نیست.

این افزایش قیمت خودرو فقط به خاطر تورم است یا دلال ها هم در این افزایش سهیم هستند؟

افزایش قیمت فقط به علت تورم است. اگر دلال ها در این افزایش قیمت نقش داشتند در سال ۹۲ و ۹۳ که بازار خودرو رکودی بود باعث افزایش قیمت می شدند.

 آیا این درست است که می گویند به علت تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار خودرو به‌صورت دلالی خرید و فروش می‌شود؟

اگر قیمت خودرو را در کارخانه با قیمت بازار یکی کنند هم، قیمت خودرو در بازار پایین نمی آید.

پیش بینی شما برای بعد از حل مسئله کرونا چیست؟

به نظرم از خرداد ماه همزمان با فروکش کردن موج کرونا و همچنین تعدد سفرها و چالش های سیاسی به علت عوض شدن مجلس سال ۹۹ سال پر تنش تری نسبت به سال ۹۸ خواهد بود. این به آن معنی است که توجه دولت به جریانات سیاسی بیشتر است. از طرفی مجلس یازدهم بودجه را مصوب نکرده است و تصویب آن در مجلس دوازدهم قطعاً کار سختی خواهد بود و اینها همه نشان می دهد که ما در سال ۹۹ شرایطی بهتر از سال ۹۸ نخواهیم داشت.

در سال ۹۸ کارخانه ها شروع به حذف قطعات کردند

به نظر شما در سال ۹۹ کارخانه ها افزایش قیمت خواهند داشت؟ زیرا الان می گویند که خودروها باید یورو5 شوند و خود این امر هزینه بر است.

افزایش قیمت که وجود دارد؛ اما این امر هزینه بر نیست و یورو5 کردن یک خودرو یورو4، ۷۰ الی ۸۰ یورو هزینه دارد. کاتالیست خودرو باید عوض و ایسیو کالیبراسیون مجدد شود. با وجود تورم در کشور ممکن نیست بتوان قیمت را ثابت نگه داشت.

در سال ۹۸ کارخانه ها شروع به حذف قطعات کردند. وقتی قیمت تغییر نمی کند کارخانه مجبور به انجام چنین کارهایی است. کارخانه های خودروسازی ایران در دو مرحله یکی در زمان آقای احمدی‌نژاد چیزی حدود ۶ میلیارد دلار و الان هم به نظر می رسد که حدود ۴ میلیارد دلار ضرر کردند. یعنی در ظرف این مدت حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه از دست دادند. این صنعت مگر چقدر توان داشت که ۱۰ میلیارد دلار سرمایه از دست دهد. اکنون هم جمع دارایی و نقدینگی آن اصلاً به اندازه تعهداتش نیست و تعهداتش بیشتر از جمع داراییش است.

قیمت عجیب وارداتی ها صرفا به علت بسته بودن گمرک است

در حال حاضر وضعیت بازار خودروهای خارجی به چه صورت است؟

بازار نسبتا راکد و قیمت ها بسیار بالا است. بخصوص خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی و بالای ۴۰ هزار دلار که امیدی به واردات آن ها نیست، هیچ افت قیمتی ندارند. البته این موضوع بسیار عجیب و خنده دار است که یک خودرو را شما بخرید چند سال استفاده کنید و گران تر نیز بفروشید حتی نه به قیمت ریال که با تورم افزایش یافته به همان قیمت دلاری گران تر بفروشید.

چرا این شرایط در بازار خودروهای خارجی بوجود آمده است؟

تمام این قیمت های عجیب صرفا به علت بسته بودن گمرک است. در غیر این صورت کجای دنیا سانتافه ۷۰ هزار دلار قیمت دارد.

البته در سال آینده احتمال دارد برای رهایی از فشارها و هجمه هایی که روی وازرت صنعت هست به صورت محدود بازار واردات آزاد شود. حتی احتمال دارد در خودروهای تجاری، واردات خودروهای دست دوم نیز آزاد شود.

آیا امکان دارد این تعداد خودرو باقی مانده در گمرک که اخیرا قرار است ترخیص شوند، روی بازار خودروهای خارجی تاثیر بگذارد؟

خیر امکان ندارد، نه تنها ارزان نمی شود بلکه خود آن خودروها قیمت های نجومی پیدا کرده اند چون تعداد آن ها کم است و آخرین سری خودروهای موجود در گمرک هستند. تا زمانی که گمرک آزاد نشود تمام خودروهای موجود در انبارها و نمایشگاه ها گران تر می شوند.

قیمت خودرو تاثیر کرونا بر بازار خودرو

قیمت خودرو تاثیر کرونا بر بازار خودرو

 

بیشتر بخوانید:

افزایش قیمت خودرو در بازار؛ دلایل پشت پرده و حواشی عجیب و غریب

تاخت و تاز قیمت در بازار خودرو ؛ وزارت صمت چه می کند؟

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

گفت و گو با طراح خودرو ری را ؛ خطوط طراحی ایران خودرو در محصولات آینده

طراح خودرو ری را / خودرو ریرا با توضیح درباره طراحی ظاهری و داخلی این محصول درباره ایجاد یک...
در هم‌اندیشی ملی فعالان صنعت لجستیک ایران مطرح شد:

صنعت لجستیک کشور از قدیمی بودن تجهیزات رنج می‌برد؛...

یک فعال صنعت لجستیک با بیان اینکه یکی از ضعف های صنعت حمل و نقل کشور وجود نگاه سنتی به آن است، تاکید کرد:...

طراحی ریرا تغییر کرد ؛ همراه مشخصات فنی و...

شرکت ایران خودرو اعلام کرد که طراحی خودرو ریرا یکبار تغییر کرده تا مناسب با شرایط روز شود. بیت ران - گروه صنعتی ایرانخودرو در...

رالی اسکی‌شهیر ترکیه و اولین برد تیم ایرانی در...

رالی اسکی‌شهیر ترکیه با برد صابر خسروی و حامد مجد در کلاس R1-ST فورد فیستا رالی کاپ به پایان رسید. تیم ایرانی حاضر در...

وزیر در آستانه استیضاح خودرو ریرا را معرفی...

خودرو ریرا جدیدترین محصول ایران خودرو که روی پلت فرم پژو ۲۰۰۸ توسعه یافته و طراحی آن شبیه برخی خودروهای چینی  است در آستانه...

پست‌های مرتبط