کیا ریو بررسی فنی شد ؛ از کره تا پیست رالی ایران

کیا ریو بررسی فنی شد ؛ از کره تا پیست رالی ایران

با بررسی فنی خودرو کیا ریو ، خودرویی محبوب در ایران از زبان قهرمان رالی کشور و بیان نقاط قوت و ضعف این خودرو همراه ما باشید.

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: ریو یک خودرو در کلاس سدان و هاچبک برای استفاده شهری است.

تولید این خودرو از سال ۲۰۰۰میلادی در شرکت کیا موتورز کره جنوبی شروع شد.

تا کنون چهار نسل از این خودرو تولید شده است.

این خودرو براساس پلت فرم فورد فیستا ساخته شده‌ است و دارای سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و نیمه مستقل پیچشی با میل تعادل در عقب است.

ریو توسط شرکت سایپا در سال ۱۳۸۴ به ایران آمد و تا سال ۹۱ تولید شد.

خودروی موجود در ایران فیس لیفت نسل اول ریو است که در سال ۲۰۰۲ معرفی شده است.

کیا ریو در این سال ها به محبوبیت و فروش خوبی در بازار ایران دست یافت.

تا سال ۱۳۹۰ روی خط تولید سایپا حضور داشت.

اما پس از وضع قوانین جدید سازمان استاندارد، مبنی بر الزامی شدن نصب ایربگ روی تمامی خودروهای ساخت داخل تولید آن پایان یافت.

در خودروی ریو مونتاژ شده در سایپا بسیاری از امکانات خودرو از جمله ایربگ، سیستم ترمز ضد قفل(ABS)، رینگ آلومینیومی ۱۴ اینچی و… حذف شدند.

بررسی فنی خودرو کیا ریو

علی کلهر راننده حرفه ای، قهرمان مسابقات رالی و یکی از بهترین تیونرهای ایران در گفت و گو با بیت ران از تجربیات خود در راندن کیا ریو گفت.

وی بهتر از هر شخص دیگری معایب و مزایای کیا ریو را می داند.

زیرا با سرعت های غیر معمول، به ریو در پیست ها گاز داده و این خودرو را به چالش کسیده است.

وی کسی است که سال های متمادی با ریو قهرمان رالی شده است، پس خوب به زیر و بم این خودرو آشنا ست.

بیت ران – به نظر شما ریو چطور خودرویی است؟

این خودرو واقعا حرف ندارد نسبت به زمان خودش و شرایط خودروهای ایران، از بسیاری جهات خودروی خوبی است.

اتاق و بدنه بسیار محکمی دارد.

برای همین ما در مسابقات رانندگی در بخش رالی چند سال با ریو مسابقه دادیم.

حتی پرش (Jump) هایی را با ریو زدیم، ولی هیچ تغییری در اتاق این خودرو ایجاد نشد و آسیب ندید.

این خودرو استاندارد آمریکا را در سال ۲۰۰۴ پاس کرده است.

ریو ۲۰۰۴ فروش خوبی در بازار ایالات متحده آمریکا داشته‌است.

البته آن محصولات همراه با کیسه های هوا و سیستم ترمز ضد قفل بوده است.

بازار آمریکا بازاری است که میزان فروش در آن، بسیار برای خودروسازان مهم است و روی آن به عنوان شاخص موفقیت رقابت دارند.

ریوهایی هم که در ایران مونتاژ شده و در واقع کپی شدند، سیستم ای بی اس هم نصب کردند.

یعنی از سال ۸۸ به بالا ریو در ایران ای بی اس دار شد.

بیت ران – موتور و گیربکس به خوبی خود خودرو هست؟

کیا ریو گیربکس و موتور بسیار خوبی دارد.

نسبت دنده های گیربکس ریو به گونه ای طراحی شده که بیشترین توان را به بهترین شکل منتقل کند.

برای نمونه دقیقا به همان سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعتی که در صفحه آمپر نوشته دست پیدا می کند.

نبست دنده گیربکس آن ۴:۱ هستش که واقعا عالی ست و تعویض دنده بسیار نرمی دارد.

موتور این خودرو ۱۵۰۰سی سی ۱۶ سوپاپ با قدرت ۹۷ اسب بخار است که از نوع DOHC و طراحی شرکت فورد آمریکا است.

اما با توجه به اختلاف وزنی که میل لنگ و فلایویل آن نسبت به بقیه ماشین ها دارند، از بالانس و گشتاور بسیار خوبی در تقریبا ۷۰۰۰ دور بر دقیقه برخوردار است.

سرسیلندر ریو خیلی حساس است بطوریکه اگر تسمه تایم به موقع تعویض نشده و پاره شود تمام سرسیلندر از بین برود.

کیا ریو

بیت ران – تعلیق، هندلینگ و زیربندی ریو چطور است؟

در مسابقات رالی که ریو را تست می کردیم جدا از اینکه کمک فنر مخصوص روی آن بود، اما اکسل بسیار قوی داشت.

مثلا اگر اکسل پراید را بعد از هر مسابقه رالی تعویض می کردیم، برای ریو هر ۴ مسابقه این تعویض را انجام می دادیم.

در واقع از آلیاژ بسیار خوب و با کیفیتی ساخته شده بود.

بیت ران – منظور شما همین ریوهایی هستند که در ایران مونتاژ شده اند؟ با همین ریوها مسابقه می دادید؟

بله با همین ریوها مسابقه دادیم.

بیت ران – نقطه ضعف های ریو را در چه چیزهایی می بینید؟

ضعف ریو در سری های اول یک مقدار گرم کردن موتور بود.

دلیلش هم منطبق نبودن موتور و گیربکس با اتاق بود.

بیت ران – این نبود تطابق در نسخه های ایران بود؟ یا بطور اورجینال این مشکل وجود داشت؟

نه در خود کره هم قرار نبود این موتور و گیربکس روی این اتاق باشد.

ولی به خاطر بحث قیمت تمام شده و اینکه مصرف بنزین و آلایندگی پایین بیاید، این موتور و گیربکس را انتخاب کرده و روی این اتاق نصب کردند.

برای ریو از رینگ ۱۴ اینچ در اروپا و دیگر نقاط جهان استفاده می شده است.

اما در ایران رینگ ۱۳ اینچ روی کیا ریو گذاشتند.

به همین دلیل سرعت های بالا را می رفت و قدرت بالایی هم داشت.

برای نمونه شما هیچ ماشینی را نمی بینید که با دنده ۵ از سربالایی یا مسیرهایی با شیب تند بالا برود.

ولی یک ریو با دنده ۵ این مسیر را طی می کند.

بیت ران – در مورد تست ها و تجربیاتی که با ریو داشتید به ما بگویید.

من بیشترین مقام ها را با ریو آوردم.

بیت ران – چه مسابقاتی را با ریو شرکت کردید؟

مسابقات رالی را با ریو شرکت می کردم.

بطور کلی تیم ما هم زانتیا داشت و هم ریو و هم پراید ۱۱۱ ولی ریو های ما به زانتیا غلبه می کردند.

بیت ران – ریوها را برای مسابقات تقوییت می کردید؟

نه اصلا، ما فقط آزاد بودیم کمک و فنر و لاستیک را داشته باشیم و حق نداشتیم موتور را دست بزنیم.

زانتیا را داشتیم با همان تعلیق خودش در حالی که نمی توانست در جاده خاکی کاری بکند.

ولی ریو ۴ تا کمک داشت و در این شرایط راحت به حرکت در مسیر ادامه می داد.

آن زمان با مزدا ۳۲۳ گروه بهمن و ۲۰۶ تیپ ۵ ایران خودرو، نیز رقابت کردیم و هر بار هم برنده شدیم.

هنوز هم که هنوز است گزینه خوبی برای رالی در ایران است.

بیت ران – چند سال با این خودرو مسابقه دادید و چه مقام هایی آوردید؟

۵ سال با این خودرو مسابقه دادیم و دائما هم مقام می آوردیم؛ یعنی از رتبه ۱ تا ۳ را صد در صد داشتیم.

 

بیشنر بخوانید:

خودرو تیبا از نگاه علی کلهر؛ راننده مسابقات رالی قهرمانی کشور

مزدا سه اتاق قدیم؛تاریخچه ورود و بررسی فنی در ایران

اضافه کردن نظر

ما به حریم شخصی‌ شما احترام می‌گذاریم، ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد ماند