افزایش قیمت خودرو در بازار؛ دلایل پشت پرده و حواشی عجیب و غریب

از دست ندهید

کارشناسان معتقدند افزایش قیمت خودرو بیشتر ناشی از کاهش تولید،افزایش تقاضا،کسب سود از خرید خودرو، ممنوعیت واردات خودرو و قطعات،تحویل خودروهایی غیر از خودروهای تعهد شده،اعمال محدودیت های سنگین توسط وزارت صمت است.

بیت ران – گرچه خودروسازان موافق افزایش قیمت خودرو هستند، تا بخشی از زیان ناشی هزینه‌های مالی‌شان را جبران کنند. اما نه سودی که نصیب دلالان و واسطه گران می شود.

برخی از کارشناسان می‌گویند که افزایش قیمت خودرو ناشی از ۸ عامل است که به اختصار در این متن توضیح می دهیم.

عوامل افزایش قیمت خودرو

۱- افزایش قیمت ناشی از کاهش تولید در اثر کمبود قطعات است. طبق آخرین آمار در دی ماه شاهد کاهش ۲۵ درصدی تولید هستیم در حالی که در ماههای گذشته شاهد کاهش ۴۰ درصدی نیز بوده ایم.

۲- افزایش تقاضا: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال ۹۸ تقاضا برای خرید خودرو افزایش پیدا کرده که موجب می شوند قیمت ها روند صعودی طی کنند.

۳ خرید خودروهای داخلی با هدف کسب سود: امروزه خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده است و هر فردی که خودرو خریداری کند در زمان خیلی کم به سود بالای می‌رسد. و همین امر باعث شده افراد سفته باز به این بازار جذب شوند.

۴-  ممنوعیت واردات خودرو: پس از ممنوعیت واردات خودرو خودروهای داخلی بدون رقیب خارجی با یکدیگر کورس قیمتی گذاشته‌اند.

۵- عدم تجاری سازی خودروها به دلیل نبود قطعه

۶- ممنوعیت واردات قطعه : به دلیل ممنوعیت واردات قطعه عملکرد قطعه سازان با رکود مواجه شده است و قطعات به موقع به دست خودروسازان نمی رسد و همین امر سبب افزایش قیمت خودرو شده است.

۷- خودروسازان مجبور هستند به خاطر خودروهایی که تولید نمی‌شود به ثبت‌نام کنندگان، خودروهای دیگر تحویل دهند.

ایجاد تعهدات سنگین برای خودروسازان توسط وزارت صمت با این که از سال گذشته وزارت صمت مجوز پیش فروش به خودروسازان داده بود ولی اکنون محدودیت‌هایی در پیش فروش گذاشته شده است.

افزایش قیمت خودرو

 نمایندگی های متخلف تعطیل می شوند

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است: «اگر با مورد رانتی در فروش مواجه شویم، نمایندگی را تعطیل می‌کنیم. مردم نباید احساس کنند که در فروش، رانت یا تبعیضی قائل هستیم، اگر مورد مستندی بود نمایندگی‌ای را که اخلال ایجاد کند لغو امتیاز می‌کنیم.»

رحمانی  در خصوص کاهش تعهدات خودروسازان بیان داشت: «در دوره‌ای حدود یک میلیون نفر از مردم پیش خرید داشتند اما همت شد و تعهدات به جاهای خوبی رسید و خودروسازان قول داده‌اند که معوقات را تا خرداد ماه ۹۹ صفر خواهند کرد.»

بیشتر بخوانید:

سکوت عجیب نهادهای ناظر بر بازار خودرو در مقابل رشد نجومی قیمت خودرو

قیمت خودرو های داخلی در رقابت با خودرو های خارجی

یک نماینده مجلس: وزارت صمت توان اداره بازار خودرو را ندارد

منبع: روزنامه ایران




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط