به گفته مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران امروزه وسایل نقلیه فرسوده و عدم اجرای مصوبات قانون هوای پاک که دو سال پیش توسط مجلس تصویب و ابلاغ شده است مهمترین چالش محیط زیستی کشور است.
بیت ران – شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در چهارمین نشست کمیته تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهر های ایران اظهار کرد: «اقدامات انجام شده توسط دستگاه ها مختلف برای مدیریت هوای کشور، ناهماهنگ بوده و نتوانستند آن طور که باید و شاید بندهای قانونی در حوزه هوای پاک را اجرایی کنند.»
بیست دستگاه متولی رفع آلودگی هوا هستند
به گفته انصاری یکی از مهمترین دغدغه های مدیریت شهری در کلانشهرهای کشور آلودگی هواست و حدود ۲۰ دستگاه در کشور متولی این امر می باشند.
انصاری افزود: «امروزه مدیریت هوای پاک به عامل اصلی مدیریت شهری در کل کشور تبدیل شده است و سازمان محیط زیست تنها مسئولیت سیاست گذاری در حوزه مدیریت آلودگی هوا را به عهده دارد.»
انصاری همچنین تصریح کرد: «سازمان محیط زیست، وزارت کشور(سازمان شهرداریها)، وزارت نفت و وزارت صنعت چهار دستگاه کلیدی در حوزه مدیریت هوای پاک در کشور هستند.»
پایش کیفیت سوخت
شیوا انصاری در ادامه توضیح داد: «برای مدیریت هوای کلان شهرها لازم است پایش کیفیت سوخت در بازههای زمانی سه ماهه صورت پذیرد و علیرغم مخالفت سازمان محیط زیست شاهد پیش فروش خودروهای یورو چهار در کشور هستیم.»
وی همچنین خاطرنشان کرد: «حمایت از موتورسیکلتهای برقی ، و اجرای قوانین مربوط به ساماندهی مراکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین، مدیریت نحوه تردد وسایل نقلیه فرسوده موتوری، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری نقش مهمی در کاهش آلایندگی هوا ایفا می کنند.»
عدم اجرای مصوبات قانون هوای پاک
انصاری همچنین در خصوص روی زمین ماندن مصوبات قانون هوای پاک خاطر نشان کرد: «عدم شمارهگذاری وسایل نقلیه آلاینده، عدم ممنوعیت تردد وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی، عدم انجام معاینه فنی برای موتورسیکلت ها، عدم نوسازی کامل ناوگان حمل و نقل عمومی و حذف وسایل نقلیه فرسوده از جمله مصوبات قانون هوای پاک است که در سطح کشور مغفول ماندند.»