به دلیل شرایط ایجادشده توسط تحریم ها در صنعت خودروسازی و تولید سوخت با استاندارد یورو ۵ امکان تولید خودرو متناسب با نیاز کشور دارای مشکلات فراوانی است.
بیت ران – تولید سوخت با استاندارد یورو ۵ با مشکل مواجه شده است وقتی خودرو یورو ۵ باشد و با سوخت یورو ۴ کار کند مبدل کاتالیست آن بعد از ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش از بین میرود و خودرو تولید شده خودش عامل آلودگی بیشتر هوا می شود.
سید مهدی نیازی قائم مقام معاونت امور صنایع وزارت صمت در چهل و دومین جلسه کارگروه آلودگی هوا افزود: «در خصوص تولید براساس استانداردها برنامهریزیهای لازم صورت گرفته و متناسب با تحریمها پیش میرود، هر چند میدانیم که مشکلاتی در این مسیر وجود دارد.
شرایط تولید خودرو استاندارد سخت است
نیازی بیان داشت: «سال گذشته تصمیم گرفته شد که تولید محصول با استاندارد یورو ۴ یک سال عقب بیفتد اما میبینیم که امسال شرایط بدتر است در حالی که ما باید تولید خودرو با استانداردیورو ۵ و متناسب با نیاز کشور را داشته باشیم ولی اگر شرایط اقتصادی کشور سختتر شود ممکن است در تولید خودرو نیز مشکلاتی به وجود آید.»
مشکل در تولید بنزین یورو ۵
نیازی در ادامه گفت: «در حالی که در تولید سوخت یورو ۵ با مشکل مواجه هستیم و خودرویی بسازیم که بر اساس استاندارد یورو ۵ باشد و با سوخت یورو ۴ کار کند کاتالیست آن بعد از ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش از بین میرود و این خودروی یورو ۵ نیز ممکن است حتی آلودگی هوای بیشتری داشته باشد.»
قائم مقام معاونت امور صنایع وزارت صمت در انتها تاکید کرد: «همزمان بر ارتقای استانداردهای سوخت و استاندارد خودروها تلاش می کنیم»
و ی درباره پیشفروش خودروهای یورو ۴ گفت: «با اقدامات صورت گرفته تا پایان امسال مجوز یورو ۵ این خودروها را خواهیم گرفت.»
بیشتر بخوانید:
خودرو استاندارد سوخت استاندارد میخواهد؛ سوخت و موتور لازم و ملزوم اند
ابهام بر سر قیمت خودروهای یورو ۵
ارتقای استاندارد آلایندگی؛ تغییر استاندارد از یورو ۴ به یورو ۵ هزینه ای ندارد