پشت پرده بازار باتری خودرو در مصاحبه اختصاصی بیت ران با مدیر فروش صبا باتری

از دست ندهید

باتری خودرو از قطعات اساسی و ضروری برای خودرو به شمار می‌رود. صنعت باتری سازی در سال های اخیر رشد قابل توجهی کرده است. زیرا پیش از این، بیشتر باتری مورد نیاز خودروها از طریق واردات تامین می شد. اما امروزه، بیشتر آن توسط شرکت های داخلی تامین می شود. در یک سال گذشته قیمت باتری خودرو با افزایش همراه بوده است.

بیت ران –  امیرحسین اسماعل بیگی: علیرضا رحمانی دفتر فروش صبا باتری در مصاحبه با بیت ران توضیحاتی را درمورد محصولات تولیدی و دلایل افزایش قیمت شرکت بیان کرده اند.

امسال افزایش قیمت ها چقدر است؟

ما اول سال یک افزایش ۱۵ تا ۱۸درصد قیمت داشتیم و دیگر دستکاری قیمت نداریم.

آیا این افزایش قیمت ها سالانه است؟

نه،بستگی به قیمت بازار دارد.

پارسال چقدر افزایش قیمت داشتید؟

در ماه مرداد یک افزایش قیمت داشتیم که حدود ۸ تا ۱۰ درصد بود.

با توجه به آماری که ما داشتیم بالای ۵۰ درصد افزایش قیمت بود؟

قیمت بازار خیلی افزایش پیدا کرده بود. یک بحث قیمت خود شرکت است و یک بحث قیمت بازار. فروشنده وقتی که می بیند متقاضی هست قیمت ها را افرایش می دهد. پارسال ما شنیدیم تا ۲هزار تومان برای هر آمپر هم افزایش قیمت داشتند. مثلا شاید ۵ هزار تومان برای هر آمپر قیمت باتری درمی آمد در بازار ۷هزارتومان به فروش می رسید. درصورتی که باید نهایتا ۱۵درصد افزایش قیمت اعمال می شد.

ما برای اینکه این قیمت شکسته شود، فروش اینترنتی را از ماه مرداد و شهریور راه انداختیم. که در این سایت قیمت درب منزل ذکر شده بود. همین باعث شد که مشتری ها به سایت مراجعه می کردند و قیمت ها دستشان می آمد آن موقع با قیمت مناسب تر خرید می کردند. یعنی تقریبا می شود گفت که در ۶ماه دوم این افزایش قیمت ها دربازار وجود نداشت.

الان این وضعیت نیست؟ آیا عرضه پاسخگوی تقاضا است؟

سال گذشته بخاطر افزایش قیمت ها خرید و فروش خیلی خوب بود و یک سری خرید های اضافه انجام می شد، چون همه دوست داشتند پول نقدشان به کالا تبدیل شود که بتوانند سود برند. اما امسال به تناسب این کار درحال انجام است. یعنی عرضه و تقاضا باهم برابر است. حتی بیشتر از تقاضاست و صادرات نیز انجام می شود.

 افزایش قیمت ۸ تا ۱۰ درصد بر اساس چه مبنایی است؟ افزایش قیمت مواد اولیه یا نیروی کار داشتید؟

یکی از دلایل افزایش قیمت ها حتما مواد اولیه ی محصولات است.

مواد اولیه چقدر افزایش قیمت داشته است؟ این مواد اولیه وارداتی است یا از داخل تامین می شود؟

هم وارداتی و هم داخلی داریم. ما خودمان وارد کننده نیستیم و این قطعات را می خریم. مثلا قلع، آنتیموان، مواد کمک ذوب که برای تسریع ذوب لازم است را از داخل ما تهیه می کنیم، حال احتمال دارد کسی که به ما می فروشد وارد کننده باشد یا خودش تولید کند.

با توجه به تحریم ها برای تهیه قطعات و مواد اولیه مشکلی ندارید؟

خیر، مشکلی نیست. هم برای خرید و هم برای فروش مشکلی وجود ندارد.

سال گذشته مشکل تامین مواد اولیه و ارز مورد نیاز را نداشتید؟

نه ما مشکل نداشتیم. البته مشکلاتی هست. کوچک ترین چیزی که می خواهی بخری به دردسرهای خاص خودش برخورد می کنید. برای تامین مواد اولیه آن هم مواد سربی که بخواهد در تصفیه ها استفاده شود خب قطعا مشکلات زیادی است. اما خب با توجه به این که سابقه ی کارخانه زیاد است، می تواند آن ها را تهیه کند.

چون ما مواد فرسوده را می گیریم برای خریدی که انجام می شود یا فروشی که انجام می دهیم، یکی از اصلی ترین چیزها به غیر از اینکه ما پول ریالی می گیریم باتری فرسوده را هم تحویل میگیریم.

خود این باتری فرسوده یک رنج قیمت دارد، مثلا پارسال از ۲۵۰۰به ۳۵۰۰هم به ازای هر آمپر رسید. اما آن روی قیمت ما اثر نداشت.  اگر میخواستیم یک‌ باتری۵۵ آمپر بدهیم، باید یک باتری ۵۵آمپری تحویل می گرفتیم. حال مشتری باتری خودرو خود را می دهد و یک باتری نو می گیرد و تفاوت آن را پرداخت می کند. با این روش توانستیم قیمت ها را کنترل کنیم.

رقبای شما چقدر افزایش قیمت داشتند؟

به تناسب افزایش داشتند. امسال تازه قیمت هارا پایین آوردند. فکر کنم یک ماه پیش ۷۰۰تا۸۰۰ تومان قیمت هارا پایین آوردند که تازه به قیمت های ما رسیدند.

صباباتری با توجه به قدمت چند درصد از بازار را دراختیار دارد؟

بالای  ۶۰درصد بازار ایران.

چه رقبایی دارید؟ تعداد باتری سازها در کشور زیاد است؟

الان تولید کننده زیاد شده اما رقیب اصلی ما سپاهان است البته رقیب که حساب نمی شود، چون صباباتری آنقدر بزرگ است که فعلا کار به رقابت نرسد، اگر رقیب ما بودند ما نمی توانستیم ۶۰ تا ۷۰درصد بازار را بگیریم.

با محصولات وارداتی در بازار چه کار میکنید؟ رقابت چگونه است؟

جلوی وارداتی های قاچاق را گرفتند. و به صورت قانونی هم خیلی محدود وارد می شود. یا اصلا واردات نداریم.

با کدام خودروسازی کار می کنید؟

با ایران خودرو کار می کردیم ولی در حال حاضر مستقیم و دائم نیست و وقفه وجود دارد.

اما الان اصلی ترین آن ها سایپا است. بیشترین باتری های استفاده شده در محصولات سایپا تولید ما است.

دوسال پیش شما یک خودرویی را با سایپا به نام خودروی برقی ساینا کار کردید که قرار بود باتری هایش را شما تامین کنید، درست است؟

بله الان ما باتری خودروهای برقی را می زنیم.

بیشتر بخوانید:

دلایل انفجار باتری خودرو چیست؟

بهره برداری از اتوبوس های برقی تا ۳ سال آینده در تهران

هیوندای بزرگترین خودروساز برقی اروپا می‌شود




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط