احتمال افزایش هزینه ترخیص خودرو های وارداتی دپویی بر اساس ارز نیمایی

از دست ندهید

نمایندگان مجلس در حالی بر روی آزادسازی واردات خودرو تاکید دارند که با وجود پرداخت ارز تخصیصی خودروهای دپویی در گمرکات در سال های گذشته همچنان به بهانه عدم تخصیص ارز به واردات، از ترخیص خودرو های مذکور ممانعت به عمل می آید.

بیت ران – یکی از اعضای هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تازگی در خصوص ضرورت انعقاد قرارداد با چین با هدف واردات خودرو عنوان کرده است: «به منظور رفع نیاز بازار بهتر است که برای ممنوعیت واردات خودرو مکانیزمی در نظر گرفته شود. این مکانیسم می تواند انعقاد قرارداد با کشورهایی مانند چین برای تامین خودروی موردنیاز باشد زیرا در دوره‌ای که واردات آزاد بود بخشی از نیاز بازار از طریق خودروهای وارداتی تامین می شد در نتیجه عطش بازار کاهش می یافت.»

عبدالله رضیان در ادامه توضیح داد: «هرچند برخی از مسئولان با موضوع واردات خودرو با منشا ارز خارجی مخالف اند اما این راهکار می تواند تا حدی کنترل کننده قیمت خودروها در بازار داخل باشد.»

البته عده ای از نمایندگان بر این عقیده اند که واردات خودرو از هر کشوری منوط به خروج ارز است و کشور واردکننده چندان تفاوتی در موضوع ایجاد نمی کند. ضمن آن که اگر قرار است ارزی از کشور خارج شود بهتر آن که این ارز به ترخیص خودرو های دپویی در گمرکات اختصاص یابد هرچند که به گفته واردکنندگان خودرو ارز بخش زیادی از این خودروها پرداخت شده است.

ترخیص خودرو

واردات خودرو از چین چه تفاوتی با سایر کشورها خواهد داشت؟

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به این سوال پاسخ داده و می گوید: «با موافقت رئیس بانک مرکزی با ترخیص خودرو های دپویی از گمرکات که ارز بسیاری از آن ها نیز پرداخت شده بازار خودرو تا اندازه زیادی به ساماندهی می رسد و نیازی به قرارداد با چینی ها برای واردات دوباره نیست.مجلس می بایست زودتر از این نسبت به موضوع دپوی خودروها در گمرکات واکنش نشان دهد.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه افزود: «در شرایط فعلی که اختلاف قیمت خودروها از کارخانه تا بازار گاها به ۴۵ میلیون تومان نیز می رسد چگونه واردات خودرو از چین می تواند بازار را به تعادل برساند؟ آزادسازی واردات خودرو در حال حاضر به یک شعار انتخاباتی تبدیل شده است. اگر نمایندگان مجلس به دنبال آزادسازی واردات خودرو بودند به اصلاح بودجه در این زمینه رای می دادند»

وی با اشاره به اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر در دسترس نبودن ارزی برای ترخیص خودرو ها از گمرک، گفت :«این اظهارات در حالی مطرح می شود که ارز این خودروها پرداخت شده و به نظر می رسد با انجام یک کار مهندسی در حال نزدیک کردن ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی هستند به طوری که به غیر از عوارض و تعرفه، تسویه ارز با بانک نیز بر اساس ارز سنایی انجام شده و عوارض خروجی و مالیات بر اساس ارز نیمایی دریافت می شود. بر این اساس مابه التفاوت نرخ ارز مرجع و سنا پرداخت می شود اما مابقی هزینه ها بر اساس ارز نیمایی دریافت خواهد شد که به زودی باید در انتظار اعلام رسمی آن باشیم.»

بیشتر بخوانید:

پیش فروش دانگ فنگ T5 با قیمت جدید؛ این خودرو با چه قیمتی در ایران عرضه می‌شود؟

استفاده از گیربکس چینی برای دنا پلاس اتوماتیک ؛ اولین جزییات فنی از محصول لوکس ایران خودرو

جزئیات تازه از سهمیه بندی بنزین براساس پیمایش برای وانت ها و تاکسی های عمومی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط