یک کارشناس پیش بینی کرد: احتمال تولید مجدد پراید، پس از توقف خط تولید

از دست ندهید

اگرچه خط تولید یک مدل از خودروی پراید در ایران پس از ۲۴ سال متوقف شد؛ اما این خودرو همچنان در بازار خودرو خبرسازی می‌کند. این روزها نیز قیمت پراید به ۶۰ میلیون تومان رسیده است.

بیت ران – جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در رابطه با وضعیت پراید در بازار خودرو گفت:

از اوایل دی‌‏ماه تولید پراید ١٣٢ متوقف شده است و مطابق برنامه اعلام‌شده، خودروهای پراید ۱۱۱ و پراید ‏‏۱۳۱ هم در چندماه آینده از چرخه تولید کنار گذاشته می‌شوند‎.‎‏

این درحالی است که این روزها قیمت پراید به ۶۰ میلیون تومان رسیده است. اگرچه خط ‏تولید یک مدل خودرو در کشورهای پیشرفته معمولا بیشتر از ١٠‌سال قدمت ندارد، اما خط تولید این مدل پراید در ایران پس از گذشت ۲۴ سال متوقف شده است. به هر حال پراید ارزان‌ترین خودروی انحصاری در ایران به شمار می‌رود. اما در حال حاضر گفته می‌شود که جایگزین خاصی جز تیبا برای پراید وجود ندارد.

فربد زاوه، کارشناس خودرو، معتقد است که احتمالا خودروسازان پراید را با کمی تغییر ظاهری و با اسم جدید دوباره به بازار وارد کنند؛ زیرا قدرت خرید بخش زیادی از مردم ایران پایین است و آن‌ها توانایی خرید خودروی دیگری را ندارند. ‏

البته طبق اعلام آمار بانک مرکزی، در حدود ۵۱ درصد از مردم ایران توانایی خرید پراید را هم ندارند و هیچ خودرویی ندارند.

توقف خط تولید پراید

داستان توقف تولید پراید همچنان ادامه دارد

وزارت صنعت در سال ۱۳۹۶ اعلام کرد خط تولید پراید در سال ۱۳۹۷ متوقف می‌شود. از همان زمان نیز پروسه ‏تولید سایپا ۱۱۱ در شهریور سال ۱۳۹۶ متوقف شد. اما پس از یک ماه، دوباره شرکت ‏سایپا با انتقال خطوط تولید از کاشان به تهران تولید این خودرو را از سر گرفت. در ادامه این روند، رئیس گروه خودروسازی سایپا در آبان‌ماه ۹۸ اعلام کرد که توقف تولید پراید از بهمن ۹۷ آغاز شده واین خودرو در تیرماه ۹۹ به‌طور کامل ‏از رده خارج خارج خواهد شد. بر اساس گفته‌ها، تولید سایپا ۱۳۲ در دی‌ماه ۹۸، سایپا ۱۱۱ در اردیبهشت ۹۹ و سایپا ۱۳۱ در ‏تیر ۹۹ به پایان خواهد رسید.

البته به گفته مدیرعامل سایپا، تولید پراید تنها برای عرضه و فروش در داخل کشور متوقف می‌شود و این خودرو برای صادرات همچنان تولید خواهد شد. با این وجود، در این روزها قیمت پراید ١۵١ به ۶١‌میلیون تومان رسیده، ‎درحالی که در روزهای ابتدایی دی‌ماه ‏قیمت این خودرو ۵۴‌میلیون بوده است.‏

پراید با اسم جدید تولید خواهد شد

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با توقف خط تولید پراید گفت:

تا زمانی که درهای کشور ‏روی صنعت خودروسازی بسته باشد و بازار رقابتی نباشد،‌ بعید است تولید خودروی بی‌کیفیتی مثل ‏پراید متوقف شود. درواقع با وضع فعلی بازار بعید است که خداحافظی با پراید قطعی باشد.‏

بارها شنیده‌ایم که قرار است تولید پراید متوقف شود، اما کارخانه‌های خودروسازی هرگز به ‏صورت کامل با این خودروهای قدیمی خداحافظی نمی‌کنند و با اعمال تغییراتی جزئی در این خودروها مدل‌‏های جدید آنها را به بازار عرضه می‌کنند. درحالی‌که هیچ تغییری در کیفیت خودروها رخ نمی‌دهد. فقط ‏تغییراتی در ظاهر آنها اعمال و اسمی جدید برایشان انتخاب می‌شود و دوباره به بازار عرضه می‌شوند. به احتمال فراوان این داستان درباره پراید هم رخ خواهد داد.

او در رابطه با خریداران پراید و حتی افزایش قیمت روز افزون و غیرعادی این خودرو اشاره کرد که بسته بودن دست مردم برای انتخاب و پایین بودن قیمت پراید نسبت به سایر محصولات داخلی از ‏دلایل اقبال مردم به آن است.

بیشترین آمار تصادفات مربوط به پراید است

طبق آمار اعلام‌شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی، در سوانح رانندگی بازه ‏زمانی ١٠ماهه فروردین تا پایان دی‌ماه ۹۷، ۷۹.۵‌درصد سوانح به خودرو‌های سواری شخصی مربوط می‌شود. در این میان در ۲۸.۵ درصد سوانح پراید و در۲۶ درصد آن پژو نقش داشته است. در طی این حوادث در بخش برون‌شهری، در مجموع ۱۰‌هزار و ‏‏۸۹۰نفر جان باخته‌اند.

همچنین آمار اعلام شده توسط پلیس در  رابطه با سوانح نوروز ۹۸ حاکی از آن است که پراید و پژو به ترتیب در ‏‏۲۵ و ۲۳‌درصد حوادث نقش داشته‌اند.

آردی و پراید نباید در جاده ها تردد کنند

پراید علاوه بر سهم بزرگی که در حوادث و تصادفات جاده‌ای دارد، در بخش معاینه فنی نیز مشکلات قابل توجهی داشته است.بر اساس آن‌چه مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای ‏تهران در تابستان سال جاری اعلام کرد، پراید در حوزه‌های امنیتی مثل تست ‌ترمز، انحراف فرمان و مباحث ظاهری مانند لاستیک، ‏کمک‌فرمان و چراغ بیشترین مشکلات را داشته است. ظاهرا به نظر می‌رسد که این مسائل هم روی توقف تولید این خودرو نقش ‏پررنگی داشته است.‏

اما پراید به کدام کشورها صادر می‌شود؟

پراید علی‌رغم انتقادات زیاد، خواهان زیادی در داخل ایران و برخی کشورهای همسایه دارد. فربد زاوه در این رابطه می‌گوید:

پراید ارزان‌ترین ‏خودرو در کل جهان است. در هیچ کجای دنیا شما نمی‌توانید خودروی ۵ یا ۶‌هزار دلاری بخرید. بنابراین ‏طبیعی است که عراقی‌ها،‌ سوریه‌ای‌ها و حتی مردم جمهوری آذربایجان از خرید پراید استقبال ‏کنند. تا زمانی هم که پراید در این کشورها طرفدار داشته باشد، صادرات ادامه دارد.

او در ادامه با اشاره به کیفیت پایین و ناامنی پراید افزود:

در اینکه پراید خودرویی بی‌کیفیت و ناامن است شکی ‏نداریم؛ اما بخشی از آمار بالای تصادفات با این خودرو هم مربوط به خطای انسانی می‌شود. اگرچه بخشی از بالا ‏بودن آمار تصادفات با پراید هم طبیعی است؛ چون درحال‌حاضر حدود ٧‌میلیون دستگاه پراید در خیابان‌ها ‏و جاده‌های شهر تردد می‌کند. وقتی یک خودرو به تنهایی آمار بالایی از ناوگان زمینی را به خود ‏اختصاص دهد، کاملا مشخص است که بخش عمده‌ای از تصادفات هم با آن خودرو رخ می‌دهد.‏

او همچنین در رابطه با آمار تصادفات و جایگزین پراید گفت:

تصور می‌کنم بعد از توقف تولید پراید این نقش به خودروهای ٢٠۶ و ۴٠۵ منتقل و ‏بیشترین تصادفات به اسم این خودروها ثبت شود. چون بعد از پراید، این دو خودرو بخش عمده‌ای از بازار را ‏به خود اختصاص می‌دهند. البته اینکه ٢۴‌سال یک خودرو را تولید کنیم هم تأثیر زیادی روی بی‌کیفیتی آن ‏دارد. قرار است تیبا جانشین پراید شود؛ درحالی‌که از تولید تیبا هم ١٠‌سال گذشته و احتمالا تا ١٠‌سال دیگر میهمان ما ‏خواهد بود. بااین‌وجود،اگر سیاست‌گذاران تولید خودرو همچنان بخواهند خودروی ۵‌هزار دلاری تولید کنند، ‏نمی‌توانند خودروی باکیفیت‌تری به بازار عرضه کنند. اگر می‌شد چینی‌ها با توجه به توانایی بالایی که در تکنولوژی ساخت خودرو دارند، تاکنون این کار را انجام ‏داده بودند. بنابراین بعید است که جانشین پراید خودروی باکیفیت‌تری نسبت به آن باشد.

بیشتر بخوانیم:

ابهام بر سر قیمت خودروهای یورو ۵

شرایط فروش سایپا کوییک R به صورت اقساطی اعلام شد (به روز رسانی)

سایپا برای جایگزینی پراید و تولید رهام چه برنامه ای دارد؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط