آشنایی با عملکرد واتر پمپ و مشکلات آن در سیستم خنک کننده خودرو

از دست ندهید

وظیفه واتر پمپ به حرکت درآوردن محلول آب و ضد یخ در درون موتور خودرو است. واتر پمپ با به حرکت درآوردن آب در اطراف موتور و سیلندرها آنها را خنک می‌کند و سپس آب داغ را به رادیاتور باز می‌گرداند تا دمای آن در اثر برخورد با جریان هوا کاهش یابد.

بیت ران – واترپمپ یک قطعه ای با عملکردی ساده  و حیاتی بر روی سیلندر و کنار تسمه تایم در خودرو است. این قطعه توسط تسمه تایم به حرکت در می‌آید تا مایع خنک کننده که دمای ناشی از سوختن بنزین که حدود ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد است را کنترل کرده و دمای موتور را تا حدود ۹۰ درجه سانتیگراد در زمانی که روشن است پایین بیاورد. پس اگر این قطعه به درستی کار کند خودرو دارای دمای مناسب است.

گرچه این قطعه بادوام است اما مانند هر وسیله مکانیکی دیگر، واترپمپ ها چند علامت هشدار دهنده دارند که نشان می‌دهد در حال خراب شدن هستند.

واتر پمپ

نشتی مایع خنک کننده از جلو ماشین

هنگامی که واشرها و اب­ بندی­ها فرسوده می‌شوند، خشک می‌شوند، ترک می‌خورند و یا به طور کامل می‌شکنند مایع خنک کننده از زیر وسیله نقلیه که پمپ آب در آن قرار دارد چکه می‌کند که نشان دهنده نارسایی واترپمپ است.

شنیده شدن صدای بلند و نازکی از جلوی موتور

اگر متوجه صدای بلند و نازکی از جلوی موتور شدید که با افزایش دور موتور بلندتر می شود، این احتمال را در نظر بگیرید که مشکلی برای تسمه یا بلبرینگ واترپمپ رخ داده باشد. اگر بلبرنگ ها خراب شوند دیگر واتر پمپ قابل تعمیر نیست. نکته حائز اهمیت آن است که اگر پمپ آب به سرعت تعمیر یا جایگزین نشود موتور آسیب جدی می بیند.

بالا رفتن دمای آب خودرو

اگر متوجه شدید که آمپر دمای موتور مدام دمای بالا را نشان می‌دهد، پمپ آب خودرو مشکل دارد که در این صورت باید سریع خودرو را متوقف و خاموش کنید.

تعویض مایع ضدجوش و ضد یخ در فاصله های زمانی توصیه شد جهت جلوگیری از زنگ زدی پمپ آب بسیار مهم است. تراز بودن تسمه پمپ آب هنگام تعویض، رفع کردن داغی موتور، استفاده از یک پمپ آب با کیفیت و تعویض تسمه تایم همزمان با تعویض واتر پمپ می تواند از صدمه جدی به خودرو جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید:

سیستم خنک کاری خودرو چگونه کار می‌کند؟ و از چه قطعاتی تشکیل شده؟

افزایش قیمت روغن موتور و ضد یخ در بازار + جدول (به روز رسانی)

افزایش قیمت برخی لوازم یدکی خودرو ؛ مردم از تعمیر ماشین منصرف می شوند




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط