نکات مهمی که باید برای رانندگی در برف و جاده‌های یخبندان بدانیم

از دست ندهید

برای رانندگی در برف و روزهای یخبندان، باید نکات ضروری و مهارت‌های لازم را در راستای ایمنی بیشتر به کار بگیریم تا از بروز سوانح دلخراش جلوگیری کنیم.

بیت ران – در فصول پاییز و زمستان، با توجه به شرایط نامساعد جوی که ممکن است در جاده گرفتار آن شویم، باید پیش‌بینی‌های لازم در رابطه با هوا و به ویژه وضعیت جاده‌ها اتخاذ شود. همچنین برای رانندگی در مه، باران، برف و حتی یخبندان، باید تدابیر لازم و مهارت‌های خاصی را به‌کار بگیریم تا از بروز سوانح دلخراش و ماندن در سرما و یخبندان جلوگیری شود. چرا که سهل‌انگاری و اقدامات خطر‌آفرین نه تنها ایمنی خودمان، بلکه امنیت اطرافیان و سایر خودروها را نیز به خطر می‌اندازد.

چطور برای رانندگی در برف پیش از آغاز سفر زمستانی آماده شویم؟

از آن‌جایی که رانندگی در برف نیازمند احتیاط و تمرکز بیشتری است، باید پیش‌بینی‌های لازم پیش از آغاز سفر در نظر گرفته شود. از جمله پیش‌بینی‌های ضروری پیش از رانندگی در شرایط جوی نامساعد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. چکاب خودرو: اگرچه چکاب خودرو پیش از رانندگی در هر زمانی ضروری است، اما در شرایط جوی بد و برف و یخبندان اهمیت آن دوچندان می‌شود.

۲. تهیه لوازم شخصی ضروری: به همراه داشتن لباس گرم و پتو در سفرهای زمستانی ضروری است. همچنین تعدادی گونی هم می‌تواند در یخبندان مورد نیاز باشد. همچنین به همراه داشتن تنقلات، آجیل و نوشیدنی گرم هم در مسیر های سرد و برفی بسیار لازم است.

۳. تهیه لاستیک مناسب و سالم: تفاوت اصلی انواع لاستیک‌ها در آج آن‌ها است. اما عملکرد لاستیک‌های گوناگون در سطوح یخ‌زده و لغزنده تفاوتی ندارد. در یخ‌بندان و جاده‌های برفی استفاده از زنجیر چرخ یا لاستیک‌های میخ‌دار برای افزایش ایمنی در هنگام رانندگی بسیار ضروری است. علاوه‌براین، لاستیک‌های رادیال مناسب هر چهار فصل سال هستند که می‌توانید از آن‌ها نیز در شرایط جوی نامناسب استفاده کنید.

۴. بررسی پیش‌بینی‌های آب‌وهوا: آگاهی از پیش‌بینی‌های آب‌وهوا، اگرچه ممکن است کمی متغیر باشد، اما به آمادگی روانی و به همراه داشتن تجهیزات ضروری کمک می‌کند.

نکات ضروری که باید در زمان رانندگی در برف و باران رعایت کنید

یکی از خطرناک‌ترین شرایط جاده‌ها در زمان آغاز بارش است که موجب لغزندگی سطح جاده می‌شود. در واقع با آغاز بارندگی، قطرات باران با گردوخاک و آثار باقی‌مانده از لاستیک و روغن در خلل و شکاف آسفالت ترکیب می‌شود و به این ترتیب لغزندگی جاده را به همراه دارد.این شرایط منجر به کاهش میزان اصطکاک میان خودرو و جاده شده و احتمال سرخوردن را افزایش می‌دهد.

از این رو، باید با آغاز بارندگی، با احتیاط و سرعت پایین و البته یکنواخت خودرو را هدایت کنید. همچنین در پیچ‌ها نیز باید احتیاط لازم را داشته باشید. در این شرایط ترمز ناگهانی و تغییر دنده از سبک به سنگین نیز خطرناک خواهد بود.

رانندگی در برف نیز می‌تواند خطرناک باشد. برای رانندگی در برف باید حتما از زنجیر چرخ و لاستیک یخ‌شکن استفاده کنید. همچنین باید با دنده سنگین حرکت کنید و آهسته برانید. هنگامی که خودروی شما در برف متوقف شد، ابتدا باید برف را از زیر وجلوی لاستیک‌ها کنار بزنید و درصورتی‌که سطح آسفالت یخ زده بود، لازم است که از گونی استفاده کنید. سپس زیرپائی‌ها را زیر چرخ‌ها قرار داده و خودرو را با دنده ۲ به آرامی به حرکت در آورید.

رانندگی در برف

ترمز کردن در برف

ترمز کردن زدن در یخ و برف باید حتما سبک انجام شود. شما باید مراقب باشید که چرخ‌ها قفل نشوند؛ چرا که در این صورت  مسیر توقف طولانی شده و همچنین فرمان از کنترل خارج می‌شود. بنابراین بهتر است که سه تا چهار برابر فاصله بیشتر برای توقف در برف و یخ در نظر بگیرید. همچنین باید مراقب خودروهای اطرافتان نیز باشید؛ زیرا ممکن است آن‌ها اصول ایمنی را رعایت نکرده باشند.

اگر به هر دلیلی کنترل خودرو از دست شما خارج شد، ضمن حفظ خونسردی خود، بلافاصله پدال گاز را رها کنید و هرگز ترمز نکنید. ترمز کردن موجب می‌شود که شرایط پیچیده تر و کنترل خودرو نیز دشوارتر شود.

سر خوردن در برف

یکی از موقعیت‌های بسیار خطرناک که به مهارت و تسلط بالا در رانندگی نیاز دارد، هنگامی است که خودرو سر می‌خورد. سر خوردن خودرو معمولا سر پیچ‌ها اتفاق می‌افتد.

برای پیشگیری از لغزش و سر خوردن خودرو، باید پدال گاز و ترمز را رها کنید. در این شرایط فقط لازم است که خودرو را با فرمان کنترل کنید. توصیه می‌شود که فرمان خودرو را هم جهت با حرکت خودرو هدایت کنید.

فراموش نکنید که احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی و احتیاط در هر شرایطی می‌تواند امنیت شما و همراهانتان را تامین کند. در سفر زمستانی هرگونه بی‌احتیاطی و سبقت و سرعت غیرمجاز می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری برای شما و دیگران به همراه داشته باشد. بنابراین با رعایت اصول ایمنی، سفر زمستانی خود را با ایمنی کامل سپری کنید.

بیشتر بخوانیم:

ارتقای استاندارد آلایندگی؛ تغییر استاندارد از یورو ۴ به یورو ۵ هزینه ای ندارد

مشکلات تولید خودرو با استاندارد یورو ۵

ابهام بر سر قیمت خودروهای یورو ۵




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط