31.7 C
Tehran
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

خودرو تیبا از نگاه علی کلهر؛ راننده مسابقات رالی قهرمانی کشور

از دست ندهید

پس از صدور سومین مجوز افزایش قیمت؛

جدیدترین قیمت خودروهای سایپا و ایران خودرو

پس از صدور سومین مجوز افزایش قیمت، جدیدترین قیمت خودروهای سایپا و ایران خودرو را در ادامه بخوانید. بیت ران...

تمرین سوم گرندپری ابوظبی؛ همیلتون دو، ورستپن یک

تمرین سوم گرندپری ابوظبی با ایستادن لوئیس همیلتون در رده اول زمان ها به اتمام رسید. اما این راننده...
باتری اتمی بهتر است یا باتری اسیدی؟

بهترین برند باتری را بشناسید + جدول قیمت باتری خودرو

عملکرد خودرو، ارتباط مستقیمی با باتری خودرو دارد، در بین انواع مدل های ایرانی و خارجی موجود در بازار...

خودرو تیبا یکی از خودرو های نسبتا ارزان قیمت سایپا است. این خودرو به نوعی نسل جدید پراید و جایگزین آن است. اما این خودرو تا چه حد با پراید متفاوت است و از نظر فنی و حس رانندگی آیا با پراید یا بقیه محصولات سایپا متفاوت است؟

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: علی کلهر، راننده حرفه ای مسابقات اتومبیل رانی و یکی از بهترین تیونر های ایران در مصاحبه با بیت ران توضیحاتی را درمورد تست هایی فنی که بر روی خودروی تیبا انجام داده اند بیان کرده اند.

شما به یک عنوان راننده حرفه ای و تستر محصولات شرکت سایپا با خودرو تیبا تست های رانندگی متفاوتی انجام داده اید، هندلینگ و تعلیق تیبا را چطور ارزیابی می کنید؟

تیبا تقریبا در زیربندی به ریو شباهت دارد ، برای مثال محور های جلوی تیبا کاملا ریویی است، اما اکسل عقب آن در واقع اکسل بهبود یافته ی پراید است. جای کمک فنر عقب فرق کرده و داخل اکسل نیز میله ای تعبیه شده که در واقع نقش میل موج گیر را در سر پیچ ها ایفا می کند (میله پیچشی) به همین سبب فرمان پذیری خوبی سر پیچ ها دارد. یا اصطلاحا خوب پیچ می زند.

تیبا تقریبا در زیربندی به ریو شباهت دارد

تیبا را در چه مکان هایی و با چه شرایطی تست کرده اید؟

تست تیبا را در جاده خاکی، در آسفالت و در پیست آزادی انجام داده ام. برای مثال در یکی از مسابقه های رالی که در جاده خاکی با سراتو داشتم  یادداشت برداری جاده ها را با تیبا انجام دادم و در این حین تفاوت هایی که این خودرو با خودرو هایی دیگر مثل L90 یا پژو 405 دارد را کاملا حس کردم.

ضعف این زیر بندی یا به طور کلی ضعف خودرو تیبا را در چه چیز هایی می بینید؟

زیربندی تیبا مشکل خاصی ندارد ،‌ اما ضعف تیبا را می توان در گیربکس و موتور نسبتا ضعیف این خودرو دید و صدای موتور که به داخل اتاق خودرو می آید.

یعنی هندلینگ ، تعلیق ، اتاق و بدنه ی این خودرو مشکلی ندارد؟

از نظر من خوب است ومشکل خاصی ندارد. در واقع بستگی به دید شما از این ماشین دارد. خودرویی در این ابعاد و اندازه با این محور ها و این موتور و گیربکس، وضع نسبتا مطلوبی دارد. البته موتور و گیربکس معمولا ضعف دارند چون کمپانی برای موتور و گیربکس هزینه  زیادی را صرف نمی کند. چراکه قیمت تمام شده آن برای کمپانی گران تمام می شود. به همین دلیل تولید انبوه آن مقرون به صرفه نخواهد بود. کف تیبا همان کف ریو هست که در واقع کف پراید 111 با تیبا یکی هست. ولی محور های تیبا کاملا ریویی شده ، موتور تیبا همان موتور 1500 سی سی ریو هست ولی با سر سیلندر 8 سوپاپ.

موتور و گیربکس ضعیف در شاسی و بدنه خوب

علت ضعف موتور و گیربکس چیست؟

گیربکس تیبا همان گیربکس پراید است، در مورد گیربکس پراید هم باید گفت که گیربکس اصلی پراید همان گیربکس مزدا1100 که روی موتور های 1300 هم استفاده شده است. با این توصیف دلیلی ندارد که این گیربکس برای یک موتور 1500 سی سی استفاده شود. به همین دلیل این ضعف در گیربکس را می توان دید.

نظر شما در مورد موتور تیبا چیست؟

موتور تیبا در واقع همان موتور ریو با میل لنگ پراید است . قطر پیستون همان 75 میلی متر و حدود 1500 سی سی حجم دارد که با حجم موتور ریو یکی هست. ولی با یک سرسیلندر 8 سوپاپه که البته یک سری تغییرات روی میل سوپاپ و منیفولد ورودی و اگزوز اعمال شد است .

تیبا مزیت ها و نقطه قوت هایی نسبت به پراید دارد؟

در واقع تیبا همان پراید تحصیل کرده است. از مزیت های تیبا میشه گفت اتاقش محکم تر از پراید است. به نظرم آیرودینامیک آن خیلی بهتر از پراید هست؛ چون پراید دیواره های خیلی صاف تری نسبت به تیبا دارد . به نظرم تیبا به نوعی بهبود یافته ی پراید 111 است. به نوعی میشه گفت بین ریو و پراید هست.

تیبا، پراید تحصیل کرده است

به نظر شما برای بهبودی تیبا چه کارهایی میتوان انجام داد ؟ کدام قسمت ها قابل تغییر هستند که بتوان تیبا را به عنوان یک خودروی شهری بهبود داد؟

ببینید تیبا جای دست کاری زیادی دارد، و باید دید که مردم از این خودرو و  موتور آن چه انتظار و توقعی دارند. و در واقع مردم از قدرت موتور و گیربکس تیبا تا چه حدی رضایت دارند. من به عنوان یک راننده حرفه ای به طور حرفه ای به قضیه نگاه می کنم و در واقع مسائلی را بررسی می کنم که ممکن است راننده های عادی و شهری آن ها رو متوجه نشوند و حتی نیازی هم به دانستن این جور مسایل نداشته باشند.

از لحاظ ایمنی چه تغییراتی را  می شود در این خودرو انجام داد تا ایمن گردد؟

به نظر من اگر تعداد کیسه های هوا را بیشتر کنیم و بدنه هم کمی تقویت شود خودروی ایمنی می شود.

اما هنوز جا دارد که یک سری تغییراتی را روی این خودرو لحاظ کرد که حتی بتواند با یک 206 تیپ 5 رقابت کند.

ایربگ بیشتر برای ایمنی بشتر

شما به عنوان تستر خودرو های سایپا این ایراد ها را به سایپا اعلام کرده اید؟ و در صورتی که این کار را کرده اید چه نتیجه و جوابی گرفته اید؟

خب من 5 یا 6 سال مسابقات رالی را برای تیم سایپا با پراید 111 انجام دادم. در ابتدا مسابقات را با DM انجام می دادم که بسیار ضعیف بودند ، مخصوصا اتاق خیلی ضعیفی داشتند بعد از گزارشاتی که ارجاع دادیم به جای آن پراید 111 تولید شد که اتاقش قوی تر شد و حتی 70 کیلوگرم هم به وزنش اضافه شده بود. علاوه بر این جای کمک ها ایراد داشت، شاسی ایراد داشت و ما طبیعتا بعد از مسابقات این ایراد ها را گزارش می دادیم. که این ایراد ها را در پراید 111 برطرف کردند و بعد از تست پراید 111 توانستیم مسابقات را با آن ادامه دهیم و مقام نیز کسب کنیم.

یعنی از لحاظ بدنه ای قوی شده بود ولی موتور و گیربکس هیچ تغییری نکرد. و از آنجایی هم که مطابق قانون رالی هیچ تغییری را نمی توان در موتور و گیربکس اعمال کرد و باید اورجینال باشند پس هیچ تغییری در آنها ایجاد نکردیم. حتی یادم هست که در خط تولید این پراید ها در کاشان تعداد نقطه جوش های اتاقشان را بیشتر کردیم که هنگام پریدن در رالی کمتر صدمه ببیند. چون در مسیرهای خاکی و کوهستانی به دلیل کمک های سفتی که داشت به اتاق فشار زیادی وارد می شد. اما بعد تغییرات مدیریتی در سایپا روند تغییر کرد و دیگر بهایی به مسابقات و گزارشات داده نشد.

کیفیت فدای کمیت شده است

یعنی به نظر شما دلیل انجام ندادن این تغییرات توسط کمپانی هزینه ی زیاد آن است؟

بله هزینه ی زیادی دارد برای مثال بایستی موتور و گیربکس دیگری بخرند پس باید موتور و گیربکس دیگری طراحی و ساخته شود. البته این کار ممکن است هزینه ای برای کمپانی نداشته باشد و واقعا هم ندارد . در واقع مشکل اصلی صنعت خودروسازی کشور ما که از دنیا عقب می ماند همین است که این خودروساز ها فقط کپی می کنند.

بیشتر بخوانید:

مشخصات تیبا با موتور بهبود یافته؛ کاهش مصرف سوخت و ارتقای استاندارد آلایندگی

سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود

7 دیدگاه

  1. موتور M15 هی بدک نیست کم هزینه و راحت التعمیره اما ایراد اصلیش صدای وحشتناک زیادشه که اصلا نمیشه بیش از 3000RPM بهش گاز داد و همین باعث میشه از توان حداکثری موتور نتونی استفاده کنی.مصرف سوختش هم نسبتا زیاده که بنظرم بخاطر تک میل سوپاپ بودن این موتوره و اگر 16 سوپاپ میشد شاید این موضوعات درست میشدند

  2. همه چیش در حد تیبا خوبه. ولی موتور باید 16 سوپاپ می‌بود
    دوستان ماشین بعضی وقتا خیلی الکی گاز زیدی میخوره راهنمایی کنین

    • منظورت از گاز خوردن چیه اگه پدال میره پایین بر نمیگرده مشکل از سیم گازته اگه گاز میخوره ولی سیم گاز مشکل نداره مشکل از استپ موتور روی دریچه گازته

  3. تیبا خیلی موتور خوبی داره و حرفای شما درست ولی این قدرت ۸۷ اسبی که دارن ازش میگیرن خیلی خیلی کمه وتیبا توان این رو داره که تو حالت استاندارد تا ۱۸۰ اسب بخار قدرت بده شرکت سایپا میتونه با سرسیلندر ۱۶ سوپاپ و ریمپ خوب و توربو شارژ و اینتر کولر و میل سوپاپ متغیر میتونه تا ۱۸۰ تا ۱۹۰ اسب روی حالت استاندارد از این موتور خوب قدرت بگیره

    • درجواب شما بنظرم بهتره هر خودرویی رو به دو نوع تولید کننده یکی شهری و دیگری سوپر کار و قیمت تمام شده رو هم حساب کنن این طوری هم ما میتونیم لذتشو ببریم هم هزینه اضافه نکرده خودرو ساز

  4. موتور تیبا موتور ریو نیست کپی برابر اصل موتور پراید اما کمی ارتقا یافته هست که از M13 پراید شده M15 میتونید کل مشخصات پیشرانه تیبا و کوییک و ساینا رو با ریو مقایسه کنید میبینید هیچ بویی از ریو نبرده این موتور و مال پراید هست

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

بازار خودرو ترکیه از امروز محدود خواهد شد

بازار خودرو ترکیه امروز با شوک خبری بزرگی بیدار شد. روز گذشته رسماً اعلام شد که از امروز خریداران...

تست خودرو دنا توربو اسپرت ؛ یک تست وحشتناک...

خودرو دنا توربو اسپرت پرشتاب‌ترین خودرو ایرانی است. این خودرو خوب راه می‌رود در شرایط خاص، اما این شرایط خاص چیست؟ بیت ران - امین...

قیمت موتورسیکلت سر به فلک کشید؛ هوندا 125 هم...

قیمت موتورسیکلت باز هم گران شد. طرح هوندا 125 به قیمت چهل و پنج میلیون تومان رسید. هوندا کلیک در ارزان ترین مدل 130...
بررسی فعالیت ۱۵ ساله خودروسازی کارمانیا

خودروسازی کارمانیا و خودروهای معرفی شده اما عرضه نشده...

خودروسازی کارمانیا احتمالاً رکورددار رونمایی از خودروهایی است که هیچ گاه عرضه نشدند. این خودروساز داخلی زمانی نماینده برند معتبر BYD در ایران بود....

عوارض آزادراه‌های کشور گران شد + جدول جدید نرخ...

بنابر اعلام مدیر کل بهره‌برداری آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور عوارض آزادراه‌های کشور گران شد. جدول جدید نرخ عوارض را در...

پست‌های مرتبط