با توجه به گفته های یکی از اعضای انجمن قطعه سازان ایران ارتقای استاندارد آلایندگی هزینه ندارد و تغییر استاندارد از یورو ۴ به یورو ۵ می تواند به راحتی صورت پذیرد.
بیت ران – در حال خودروسازان اعلام می کنند که به دلیل تحریم ها و توزیع سوخت بی کیفیت در کشور امکان تجهیز خودروها به استاندارد یورو۵ را ندارد که بنابر اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، تولید و فروش خودروهای داخلی از ابتدای سال ۹۹ منوط به احراز استاندارد آلایندگی یورو۵ است.
در این خصوص حبیب هاشمیفرد مدیر مهندسی یکی از قطعهسازان داخلی گفت: «حتی با وجود استاندارد پایین بنزین توزیعی در کشور نیز قادریم استاندارد یورو ۵ را کسب کنیم.»
وی افزود: «اگر بنزین دارای استاندارد یورو ۵ نباشد، ممکن است در برخی شاخصها مانند گوگرد، عدد بالاتری داشته باشد. اثر این موضوع بر کاتالیست خودروها خواهد بود، البته کاتالیست خودرو بعد از ۳ یا ۴ سال راندمان خود را از دست میدهد.»
هاشمیفرد ضمن تاکید بر این نکته که تغییر سیستم مدیریت موتور خودروها از یورو ۴ به یورو ۵ هیچ هزینه ای ندارد افزود: «در حال حاضر استاندارد یورو۵ بر اساس فاکتورهای اروپایی داخلیسازی شده است.»
البته عده ای از کارشناسان معتقدند یورو ۴ و یورو ۵ استانداردهای اتحادیه اروپا هستند و با بومیسازی و داخلیسازی نمی توان به آنها رسید.