کمپانی Mahle از یک طرح انقلابی در تولید پیشرانه‌ احتراق داخلی رونمایی کرد

از دست ندهید

شرکت آلمانی ماله (Mahle) به‌تازگی از یک طرح انقلابی  در حوزه تولید پیشرانه احتراق داخلی پرده‌برداری کرده است.

بیت ران – حسین ریحانی: شرکت آلمانی ماهله (Mahle) بیش از یک قرن است که در حوزه نوآوری و توسعه‌ی سیستم‌های جدید در پیشرانه احتراق داخلی فعالیت می‌کند. این شرکت به‌تازگی از یک طرح انقلابی به‌نام جرقه‌زنی جریان سریع ماهله یا به‌اختصار MJI رونمایی کرده است. درحال‌حاضر این سیستم جرقه‌زنی در پیشرانه‌ی بعضی از بزرگ‌ترین تیم‌های فرمول یک مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما ماهله قصد دارد این تکنولوژی را به بازار خودروهای جاده‌ای معرفی کند. در اولین مرحله از این طرح، این تکنولوژی جدید در یک پیشرانه‌ی هیبریدی مورداستفاده قرار خواهدگرفت. درواقع این سیستم درانواع فعال و غیرفعال ارائه می‌شود.

نوآوری جدید شرکت ماله در تولید پیشرانه‌ احتراق داخلی

سازوکار سیستم فعال در تولید پیشرانه احتراق داخلی

در سیستم فعال پاشش سوخت به داخل محفظه‌ی احتراق مشابه پیشرانه‌های معمولی اتفاق می‌افتد؛ تفاوت آن با پیشرانه‌های معمولی در محل قرارگیری نازل سوخت و شمع است.در این سیستم شمع و نازل در یک محفظه کوچک پیش احتراق قرار دارند. این محفظه کوچک پیش احتراق درست بالای محفظه احتراق اصلی قرار دارد. در سیکل انبساط، نازل ۹۵٪ از سوخت را به محفظه پیش احتراق تزریق می‌کند که از آنجا با فشار به محفظه اصلی احتراق هدایت می‌شود.

در مرحله‌ی تراکم فشار سوخت افزایش پیدا می‌کند. سپس ۵٪ باقی‌مانده از سوخت به محفظه‌ی پیش احتراق تزریق شده و بلافاصله جرقه‌زنی توسط شمع صورت می‌گیرد. مخلوط سوخت و هوا که به واسطه‌ی جرقه شعله‌ور شده است با سرعت زیاد به محفظه‌ی سیلندر رانده شده و موجب آتش گرفتن مخلوط اصلی سوخت و هوا می‌شود. این روند باعث می‌شود که مخلوط اصلی به‌طور کامل و به یک‌باره مشتعل شده و مانند سیستم‌های قدیمی مخلوط سوخت و هوا از مناطق نزدیک به شمع شعله‌ور نشود.

در طرح جدید ماهله، سرعت احتراق و درنتیجه افزایش فشارافزایش یافته که منجر به افزایش سرعت در تولید قدرت می‌شود. در این حالت مخلوط سوخت و هوا همگن بوده و در شرایطی که قدرت کمی موردنیاز است، می‌تواند با نسبت اندکی از سوخت نسبت به هوا عمل کند.

سازوکار سیستم عیرفعال در تولید پیشرانه احتراق داخلی

هم‌اکنون سیستم غیرفعال در خودروهای فرمول یک مورداستفاده قرار می‌گیرد. در سیستم غیرفعال، در محفظه‌ی پیش‌احتراق تنها شمع تعبیه شده است.این ایده اولین‌بار توسط هوندا در اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی و در مدل سیویک به‌کار گرفته شد؛ اما نسخه‌ی معرفی‌شده توسط هوندا پیچیدگی‌های فراوانی داشت. به‌هرحال کمپانی ماهله توانست با نوآوری‌های جدید استفاده از این ایده را ساده‌تر کند.

در سیستم غیرفعال  مخلوط سوخت و هوا به محفظه احتراق وارد می‌شود و در مرحله تراکم فشار آن افزایش پیدا می‌کند. افزایش فشار این مخلوط منجر می‌شود که بخش اندکی از آن به محفظه پیش‌احتراق پاشیده شود. سپس شمع جرقه زده و این مخلوط را مشتعل می‌کند. اشتعال این مخلوط افزایش فشار را به همراه خواهد داشت که درنتیجه آن، مخلوط با فشار و دمای بالا به محفظه احتراق اصلی بازمی‌گردد. در این شرایط مخلوط سوخت و هوای موجود در محفظه احتراق اصلی به‌صورت همگن مشتعل می‌شود.

مزایای نوآوری جدید کمپانی ماهله

نسبت تراکم بالاتر و درنتیجه بهبود مصرف سوخت از جمله مزایای نوآوری شرکت ماهله در تولید پیشرانه‌ احتراق داخلی به‌شمار می‌روند. همچنین با کاهش دمای پیشرانه، میزان تولید آلاینده‌های کربنی در این سیستم مشابه موتور انژکتوری معمولی بوده و ذرات معلق نیز چیزی میان سیستم تزریق مستقیم و غیرمستقیم سوخت است.

این دو سیستم را می‌توان بر روی انواع پیشرانه‌های بنزینی و هیبریدی نصب کرد. در واقع شرکت ماهله یک پیشرانه‌ی هیبریدی ماژولار ساخته که از سیستم MJI غیرفعال در آن بهره برده است. این پیشرانه می‌تواند به‌صورت دو یا سه سیلندر همراه با توربوشارژ ساخته شود. از این رو، استفاده از این پیشرانه انعطاف‌پذیری زیادی به خودروسازان می‌بخشد تا بتوانند از آن در سدان‌های کوچک تا شاسی‌بلند‌های بزرگ استفاده کنند.

بیشتر بخوانیم:

مهمترین رکورد شکنی های جهان خودرو در سال ۲۰۱۹؛ از سریعترین تا پرشتاب ترین

تکنولوژی اتومبیل‌ های مسابقه‌ ای در خودروهای شهری را بشناسید

نگاهی به شرایط شرکت کروز در دوران تحریم های صنعت خودروسازی کشور

منبع: زومیت




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط