پیشرانه TU5 یورو ۵ می شود؛ اولین موتور داخلی با استاندارد آلایندگی جدید

از دست ندهید

حدود دو هفته است که ماجرای استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی خبر ساز شده است و در این راستا حالا خبر می رسد که پیشرانه TU5 اولین موتور داخلی با استاندارد تازه یورو ۵ خواهد بود.

بیت ران – مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: با وجود تیغ تند آلایندگی هوا به سمت خودروسازان، اما صنعت خودرو با تولید موتورهای یورو ۵ گوی سبقت را از صنعت نفت در ارتقای کیفی مقابله با آلایندگی ربوده است.

مازیار بیگلو با اشاره به رونمایی از موتورهای با استاندارد آلایندگی یورو ۵ در ایران‌خودرو در هفته گذشته، خاطرنشان کرد: دستیابی به این مهم نیازمند ایجاد تغییراتی در قسمت مدیریت الکترونیک (EMS) موتورها بود که با تغییرات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و همچنین کالیبراسیون خودرو محقق شد.

وی بیان کرد: تا پیش از پایان سال ۹۹، همه محصولات ایران خودرو به موتور یورو ۵ مجهز می‌شوند.

اولین پیشرانه یورو ۵ توسط ایران خودرو معرفی شده است

نخستین آنها پیشرانه TU5 از موتورهای رانا و خانواده پژو ۲۰۶ خواهد بود.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ادامه داد: سایپا نیز برنامه‌هایی در زمینه ارتقای سطح کیفی آلایندگی موتور خودروهای خود دارد که در زمان مقرر اعلام خواهد کرد.

وی ادامه داد: چند سالی بود که خودروسازان فعالیت در زمینه ارتقای سطح آلایندگی موتور خودروها را آغاز کرده بودند، اما مشکل اصلی دستیابی به فناوری، طراحی آن و همچنین کالیبراسیون خودروها بود که به دلیل مواجهه با تحریم‌ها زمان‌بر شد.

بیگلو یادآور شد: با اینکه همواره خودروسازان متهم ردیف نخست موضوع آلایندگی هوا هستند.

با این حال صنعت خودرو همواره پیشران بوده و در زمینه ارتقای کیفی استاندارد آلایندگی از صنعت نفت سبقت گرفته، زیرا صنعت نفت هنوز موفق به ارتقای کیفیت بنزین‌های تولیدی به سطح استاندارد یورو۵ نشده است.

وی افزود: توان خودکفایی در صنعت خودرو وجود دارد، اما وقتی به‌طور مثال فولادسازان در تولید مواد اولیه، ورق بدنه خودرو، پلی‌آمیدها و…، کاهلی دارند، این مهم محقق نمی‌شود و هیچ‌کس از فولادسازان انتقاد نمی‌کند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به مصوبه افزایش حد اعتباری صنعت خودرو که به تازگی به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده، افزود: ساز وکار این موضوع نهایی شده و با توافق انجمن قطعه‌سازان، ایران‌خودرو و سایپا کل این مبلغ بین قطعه‌سازان و زنجیره تامین خودروسازی تقسیم می‌شود.

وی بیان کرد: زمان پرداخت مبلغ یاد شده به دلیل لزوم انجام اقدام‌های مالی و حقوقی هنوز مشخص نیست، اما امید می‌رود تا اوایل اسفندماه به دست قطعه‌سازان برسد.

علیرغم این توضیحات هنوز قدرت و گشتاور پیشرانه ارتقا یافته اعلام نشده است.

این احتمال وجود دارد که قدرت پیشرانه پس از بهبود استاندارد آلایندگی کاهش یافته باشد.

منبع ایرنا

بیشتر بخوانید:

سهمیه بنزین خودروها در سال آینده افزایش پیدا می کند؟

مسافربرهای شخصی غیر قانونی نرخ کرایه های خود را افزایش داده اند

شرایط فروش سایپا اعلام شد؛ فروش وانت پراید ۴۰ میلونی با وام ۴ میلیونی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط