حدود دو هفته است که ماجرای استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی خبر ساز شده است و در این راستا حالا خبر می رسد که پیشرانه TU5 اولین موتور داخلی با استاندارد تازه یورو ۵ خواهد بود.
بیت ران – مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو گفت: با وجود تیغ تند آلایندگی هوا به سمت خودروسازان، اما صنعت خودرو با تولید موتورهای یورو ۵ گوی سبقت را از صنعت نفت در ارتقای کیفی مقابله با آلایندگی ربوده است.
مازیار بیگلو با اشاره به رونمایی از موتورهای با استاندارد آلایندگی یورو ۵ در ایرانخودرو در هفته گذشته، خاطرنشان کرد: دستیابی به این مهم نیازمند ایجاد تغییراتی در قسمت مدیریت الکترونیک (EMS) موتورها بود که با تغییرات نرمافزاری و سختافزاری و همچنین کالیبراسیون خودرو محقق شد.
وی بیان کرد: تا پیش از پایان سال ۹۹، همه محصولات ایران خودرو به موتور یورو ۵ مجهز میشوند.
اولین پیشرانه یورو ۵ توسط ایران خودرو معرفی شده است
نخستین آنها پیشرانه TU5 از موتورهای رانا و خانواده پژو ۲۰۶ خواهد بود.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ادامه داد: سایپا نیز برنامههایی در زمینه ارتقای سطح کیفی آلایندگی موتور خودروهای خود دارد که در زمان مقرر اعلام خواهد کرد.
وی ادامه داد: چند سالی بود که خودروسازان فعالیت در زمینه ارتقای سطح آلایندگی موتور خودروها را آغاز کرده بودند، اما مشکل اصلی دستیابی به فناوری، طراحی آن و همچنین کالیبراسیون خودروها بود که به دلیل مواجهه با تحریمها زمانبر شد.
بیگلو یادآور شد: با اینکه همواره خودروسازان متهم ردیف نخست موضوع آلایندگی هوا هستند.
با این حال صنعت خودرو همواره پیشران بوده و در زمینه ارتقای کیفی استاندارد آلایندگی از صنعت نفت سبقت گرفته، زیرا صنعت نفت هنوز موفق به ارتقای کیفیت بنزینهای تولیدی به سطح استاندارد یورو۵ نشده است.
وی افزود: توان خودکفایی در صنعت خودرو وجود دارد، اما وقتی بهطور مثال فولادسازان در تولید مواد اولیه، ورق بدنه خودرو، پلیآمیدها و…، کاهلی دارند، این مهم محقق نمیشود و هیچکس از فولادسازان انتقاد نمیکند.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با اشاره به مصوبه افزایش حد اعتباری صنعت خودرو که به تازگی به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده، افزود: ساز وکار این موضوع نهایی شده و با توافق انجمن قطعهسازان، ایرانخودرو و سایپا کل این مبلغ بین قطعهسازان و زنجیره تامین خودروسازی تقسیم میشود.
وی بیان کرد: زمان پرداخت مبلغ یاد شده به دلیل لزوم انجام اقدامهای مالی و حقوقی هنوز مشخص نیست، اما امید میرود تا اوایل اسفندماه به دست قطعهسازان برسد.
علیرغم این توضیحات هنوز قدرت و گشتاور پیشرانه ارتقا یافته اعلام نشده است.
این احتمال وجود دارد که قدرت پیشرانه پس از بهبود استاندارد آلایندگی کاهش یافته باشد.
منبع ایرنا