ریشه یابی تفاوت صنعت خودروسازی ترکیه و ایران در پی رونمایی از TOGG

از دست ندهید

چند روز قبل بود که خودروسازی ترکیه از اولین محصول تمام برقی خود در قالب یک کراس اوور رونمایی کرد.

بیت ران – پس از معرفی این خودرو مباحث زیادی در فضای رسانه های داخلی در رابطه با مقایسه صنعت خودروسازی ترکیه و ایران مطرح شد.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های معتبری همچون هیوندایی، فیات، فولکس واگن و… در ترکیه خط تولید دارند، گفت: اگر آن‌ها به مانند ما با توجیه بازار داخل خود را از میلیارد‌ها دلار بازار‌های جهانی محروم می‌کردند، الان چنین خودرویی نداشتند.

اشتباه ما در کشور است که بازار داخل را چسبیده‌ایم و خود را از تمام دنیا محروم کرده‌ایم.

خودمان را سرگرم صرفه‌جویی ۲ میلیون، ۵ میلیون یورویی‌کرده‌ایم غافل از اینکه قافیه بازی را در جای دیگری باخته‌ایم.

ترکیه با رونمایی از “توگ” «TOGG» اعلام کرد قصد دارد در نهایت تا ۱۷۵ هزار دستگاه از این خودروی برقی را در سال تولید کند.
پیش بینی می‌شود این پروژه ظرف ۱۳ سال ۲۲ میلیارد لیره (۳.۷ میلیارد دلار) هزینه داشته باشد.
این طرح یکی از اهداف قدیمی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و حزب حاکم عدالت و توسعه به منظور به نمایش گذاشتن افزایش قدرت اقتصادی این کشور بوده است.

همکاری خودروسازی ترکیه با شرکت‌های معتبر جهانی

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه ترکیه در صنعت خودرو از ما خیلی جلوتر است، اظهار داشت: این خودروی ملی که دیروز اردوغان از آن رونمایی کرده، طراحی خود ترک‌ها بوده، اما شرکت‌های معتبری چون ولئو فرانسه، پنین فارینا ایتالیا و بوش آلمان در طراحی این خودرو مشارکت داشتند.
وی افزود: از الف تا‌ی این خودرو در صنعت خودروسازی ترکیه ساخته شده است.
این خودرو تاکنون مشابهی برای آن وجود نداشته، این در حالیست که آن‌ها تا مدتی نیز به مانند ما به دنبال بازار بسته، خودکفایی و استفاده از ابزار تعرفه بودند.
از سال ۲۰۰۱ با یک تغییر نگرش وضعیت خود را دگرگون ساخته و توانستند پای شرکت‌های معتبر خارجی را به ترکیه باز کنند.
صنعت خودروسازی ترکیه

نگاه غلطی بر صنعت خودرو ایران حاکم است

زاوه با تاکید بر اینکه طی ۶ دهه گذشته با این نگاه که یک صنعت خودروی خودکفا داشته باشیم، به صنعت داخل ضرر هنگفتی وارد کرده‌ایم، بیان داشت: چطور است که الان همه کشور‌ها توانسته‌اند، حتی مالزی و صنعت خودروسازی ترکیه پیشرفت کرده‌اند، اما الان دغدغه مدیران صنعتی و خودروسازان این است که قطعات خودرو‌های از رده خارج را تازه دوباره داخلی سازی کنند و مردم مجبور باشند حداقل تا ده سال آینده دوباره آن‌ها را استفاده کنند.
وی افزود: وقتی که به کارآمدی و شایستگی اصالت داده نمی‌شود و بر اساس رابطه و پارتی بازی مدیران منصوب می‌شوند، معلوم است که نمی‌توان به جایی رسید، وقتی زمانیکه شما ناکارآمدی را حاکم می‌کنید خروجی نیز همین فشل بودن خواهد بود و شما نباید انتطار معجزه داشته باشید.
این فعال صنعت خودرو با بیان اینکه دولت فعلی نیز ادامه دهنده راه اسلاف پیشین خود را ادامه می‌دهد، اضافه کرد: سه وزیری که شما در دولت حسن روحانی شاهده بودید همگی به انحصار صنعت خودرو دامن زدند و آن را تشدید کردند.
به جای اینکه بیایند از فرصت برجام استفاده کرده و صنعت خودرو را بین‌المللی کنند، اما با تعلل زیاد این فرصت را به راحتی از دست دادند.
زاوه ادامه داد: تا زمانیکه صنعت خودرو در دست دولت باشد و دولت بر آن اعمال قدرت کند، آش و کاسه همین است و اوضاع روز به روز بدتر خواهد شد.
بنابراین نباید انتظار تغییر وضعیت را در چنین حالتی داشت، در حال حاضر به جای این توسعه محصول در دستور کار خودروسازان قرار بگیرد، آن‌ها به دنبال داخلی سازی قطعات خودرو هستند.
صنعت خودروسازی ترکیه

برای تغییر باید سیاست‌گذاری‌های صنعت خودرو متحول شود

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه تا زمانیکه سیاست‌گذاری‌ها و جهت‌گیری‌ها در صنعت خودرو از سوی دولت تغییر نکند، وضعیت کنونی به همین منوال ادامه خواهد یافت، گفت: خصوص‌سازی که این روز‌ها از آن دم زده می‌شود نیز گره‌ای از مشکلات خودروسازن باز نخواهد کرد.
تجربه خصوصی‌سازی در کشورمان نشان داده تغییر مالکیت از دولت به یک آدم معتمد وضع را بدتر می‌کند، نمونه‌های چنین چیزی را می‌توانید به راحتی امروزه در صنایع مختلف مشاهده کنید، در صنعت خودرو نیز گروه بهمن را نیز به اصطلاح خصوصی کردند، اما از زمان انجام این کار تغییر محسوسی در بهمن ایجاد نشده و محصول جدیدی از سوی این شرکت روانه بازار نشده است.
وی با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی به معنای این است که دولت پای خود را از صنعت خودرو بیرون بکشد، گفت: در صورتیکه این چنین نشود، صنعت خودرو راه به جایی نخواهد برد، از سویی باید دیوار تعرفه‌ای برداشته شود و رقابت کامل بین خودروسازان داخلی و خارجی شکل بگیرد، تا هم قیمت محصولات اقتصادی و رقابتی شود و هم محصولات قابل اعتناء و با کیفیت به تولید برسد.
خودروسازی ترکیه

راز و رمز پیشرفت سریع صنعت خودروسازی ترکیه

زاوه با بیان اینکه از زمان روی کار آمدن اردوغان در ترکیه، این کشور دیوار‌های تعرفه‌ای خود را برداشته است.
اظهار داشت: برای ورود خودرو به ترکیه تعرفه وجود ندارد.
تنها برای شماره‌گذاری فارغ از اینکه خودرو ساخت چه کشوری است بر اساس میزان مصرف سوخت و حجم موتور عوارض دریافت می‌شود که این مبلغ نیز سنگین است.
وی افزود: دولت اردوغان در صنعت‌ خودروی ترکیه هیچ‌گونه نقش و دخالتی ندارد و شرکت‌های ترک از طرق “جوینت‌ ونچری” که با شرکای جهانی خود ایجاد کردند.
برای ترکیه ارزآوری می‌کنند، از سویی به دلیل اینکه اقتصاد ترکیه غیر نفتی است.
اردوغان برای اداره کشور نیاز به ارز دارد و از طریق باز گذاشتن فضا در صنایع مختلف مشاهده می‌کنید که این کشور سالیانه چه مبلغ هنگفتی را به دست می‌آورد.



2 دیدگاه

  1. این آقای کارشناس شما اطلاع نداره ک این خودرو روی پلتفرم ساب ۳-۹ ساخته شده ک میگه الف تا ی رو خود ترک ها انجام دادن. کار خوبی کردن اما اونها هم توان طراحی پلتفرم از صفر رو ندارن

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط