طرح مالیات بر عایدی سرمایه و خرید خودرو چقدر عملی است؟

از دست ندهید

اگر طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تصویب و قانونی شود با محدود شدن بساط سفته بازی و دلالی شاهد کاهش قیمت در بازارهایی چون مسکن، ارز، سکه و به خصوص بازار خودرو خواهیم بود.

بیت ران _ از ابتدای سال جاری صحبت از ایجاد سازوکار برای دریافت مالیات بر عایدی سرمایه و اجرای آن در نیمه دوم سال به گوش می رسید اما این طرح همچنان بر روی میز کار مجلس راکد مانده است .

اگر لایحه دریافت مالیات از عایدی سرمایه پیش‌تر در مجلس نهایی و تبدیل به قانون شده بود، دولت این امکان را پیدا می‌کرد تا از ظرفیت‌های این مالیات در ردیف‌های درآمدی بودجه سال آینده استفاده کند.

مالیات بر عایدی سرمایه

سال آینده نیز بازار به کام سفته بازان است

با وجود ارائه لایحه بودجه سال آینده توسط دولت خبری از تصویب لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس نیست.بنابراین به نظر می‌رسد سال آینده نیز بازار به کام سفته‌بازان باشد.

در شرایط کنونی بازار به دلیل سرکوب قیمتی توسط سیاست‌گذار کلان خودرو، فاصله قیمتی معناداری میان قیمت‌های محصولات خودروسازان در کارخانه با قیمت‌های موجود در بازار وجود دارد.

با اینکه خودرو سازان با ضرر اقدام به تولید می کنند تمام سود این فاصله قیمتی به جیب دلالان می رود و این در حالی است که دلیل نهایی نشدن این لایحه درآمدی از این ناحیه به جیب دولت نمی رود.

کسب در آمد دولت در صورت تصویب لایحه مالیات برعایدی سرمایه

چنانچه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه نهایی می‌شد و دولت می‌توانست از ظرفیت‌های آن در لایحه بودجه سال آینده بهره‌مند شود، توامان می‌توانست دو هدف را محقق کند.

هدف اول، ایجاد محدودیت در فعالیت سفته‌بازان  در بازاری مانند بازار خودرو است.زیرا با اجرای این طرح جذابیت بازار برای دلالان کاهش می یافت و با برابری عرضه وتقاضا بازار به سمت تعادل پیش میرفت و به دنبال آن قیمت ها کاهش می یافت.

هدف دوم کسب درآمد از این ناحیه برای دولت است.با این که به گفته کارشناسان اقتصادی هدف از وضع مالیات‌هایی از جنس مالیات بر عایدی سرمایه محدود کردن جذابیت بازار برای سوداگران است،

اما با اجرایی شدن این قانون به طور حتم درآمد دولت افزایش خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

سود ۹هزارمیلیارد تومانی دلالان از بازار خودرو

مرکز پژوهش‌های مجلس : ۶ راهکار اصلاح سریع آشفتگی‌های بازار خودرو

قیمت خودرو در بازار همانند هر کالای دیگر تابع عرضه و تقاضا است




1 دیدگاه

  1. ما به خاطر همین دزدی های دولت داریم بدبخت میشیم بعد شما اومدی با یه متن رسماً مزخرف از این حرکت پشتیبانی میکنی؟!
    واقعا چطور فکر میکنید با گرفتن پول از یه عده به قول شما سفته باز و دادن اون به دولت قراره در بودجش در جهتی که فکر میکنید خوبه مصرفش کنه؟!
    شما به جای حمایت از دولت و بانک مرکزیی که عامل همه فلاکت های اقتصادیمونه چرا به دنبال ازادی بیشتر، رفع تحریم، ازادی واردات و تعرفه پایین نیستین که بازار خود به خود به ثبات برسه؟!؟!؟؟
    شما که به اصطلاح یک مجله مستقل هستید اینطور به نادانی متن مینویسید
    چه انتظاری میشه از دولت داشت

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط