سورن توربو از ۰ تا ۱۰۰؛ مشکلات رایج اولین موتور توربو ایران خودرو چیست؟

از دست ندهید

سمند سورن توربو یکی از محصولات شرکت خودروسازی ایرانخودرو است. این خودرو به پیشرانه مشترک با دنا توربو مجهز است.

بیت ران – مجتبی کزازی- این که در سال ۱۳۹۵ وارد بازار خودرو و با استقبال خوبی رو به رو شد.

می توان گفت هدف از تولید این خودرو رقابت با محصولات شرکت های چینی درعرصه تولید خودروهای توربو و بخشیدن تجربه ی رانندگی با خودرو های توربو برای مردم ایران بود.

سورن توربو همان مدل سمند سورن ELX است.

سورن توربو فقط از لحاظ برخی قسمت های فنی مانند، موتور و گیربکس با سورن ELX تفاوت دارد و همان پلتفرم سابق سورنELX  را حفظ کرده است.

سورن توربو بعد از معرفی و وارد شدن در بازار چند ایراد مونتاژی را به همراه خود داشت ازاین ایرادات می توان به تغییر شکل پره های توربین، به دلیل شل شدن مهره ی متصل کننده ی پروانه به پوسته ی توربو که به تکرار این ایرادات در سورن های توربو دیده می شد اشاره کرد.

مشکل خرابی واشر منیفولد اگزوز نیز رایج است.

جنس ضعیف این واشر باعث سوختن مکرر آن در استفاده روزمره می شود.

تاکنون ایران خودرو نتوانسته یک واشر جایگزین مطمئن را ارائه دهد.

مسئله افزایش دمای موتور و داغ شدن اینترکولر نیز به کررات دیده شده است.

چند نکته برای افزایش عمر مفید پیشرانه های توربو

  • تعویض به موقع روغن
  • استفاده از شمع مرغوب و مناسب موتور
  • تعویض به موقع فیلتر هوا
  • استفاده از بنزین سوپر و یا اکتان
  • رانندگی با دور موتور مناسب
  • عدم رانندگی با دور موتور بالا در زمانی که موتور هنوز سرد است

نه تنها سورن توربو بلکه تمامی خودروهایی که از توربو استفاده می کنند دارای شرایط نگهداری متفاوتی نسبت به خودروهایی هستند.

به عنوان مثال در سورن توربو حتما باید فیلتر هوا در بازه ی کیلومتر کمتری نسبت به موتور EF7 ساده تعویض شود.

در واقع کوچکترین ذره و غبار بر روی پروانه توربو می تواند آن را از کار بیاندازد.

کیفیت پایین روغن می تواند بر روی بازده توربو تاثیر منفی بگذارد.

آیا آلیاژ موتور سورن توربو با سورن معمولی مشابه است ؟

جواب این سوال قطعا خیر است زیرا موتوری که توربو بر روی آن تعبیه می شود باید تغییراتی از جمله بالا بردن مقاومت واشر سرسیلندر ، مقاوم کردن شاتون ها، سوپاپ ها و طراحی محفظه سرسیلندر در آن اعمال شود علاوه بر این تغییرات ترمز ها و دیسک صفحه هم در سورن توربو تقویت شده است که بتواند فشار حاصل از لحظه ی شتاب گیری را تحمل کند.

نکته جالب طراحی موتور EF7 توربو نسبت به مدل ساده آن حذف چرخ دنده ی CVVT است.

شتاب گیری ناگهانی توربو باعث می شود که چرخ دنده موجود در قسمت CVVT خراب شود.

این مشکل در موتورهای توربو رایج در جهان وجود ندارد.

شتاب خوب (صفر تا صد حدود ۱۰.۵ ثانیه) و مصرف سوخت کم از مزیای سورن توربو است.

کمبود لوازم یدکی و استهلاک بالای قطعات به دلیل استفاده از توربو ناسازگاری موتور با بنزین معمولی است .




19 دیدگاه

  1. این همه استهلاک رو به جون خرید فقط برای شتاب ده و نیم ثانیه ای که بازافتضاحه، از شتاب خیلی خودروهه عقب تره.

  2. من که توربوش رو انداختم دور یه موتور با نسبت تراکم ۹ که سازگار با بنزین ایرانه و قدرتش کمتر از ef7 های معمولیه ولی من راضیم

  3. با سلام اگر نگهداری موتور توربو را بلد باشید بهترین ماشینه و فقط بایک ریمپ میتوانید کل شاسی بلندها مزدا و مگان را بزنید و ایرادش ضعف ترمزهاش هست الان تکنولوژی روز توربو هست فقط تعمیرکارها بلد نیستن میگن خوب نیست.
    مثال رنو تالسمان شتابش ۷ ثانیه هست صفر تاصدش ومصرف بنزینش ۵لیتره خودتون قضاوت کنید.

  4. واقعا ماشین خوبی نیست
    من ۳ ماهه یه مدل ۹۵ خریدم
    موتور شاتون زد
    موتور صفر خریدم از ایران خودرو
    الان توربو ایراد پیدا کرده
    استادکار درست حسابی نداره و خریدش اشتباهه
    ماشین های ایرانی دیگه حداقل تعمیرکار داره، مشکلی براش پیش بیاد هرجا بری میتونی استادکارش رو پیدا کنی
    در سورن توربو بخاطر یه مشکل ده تا مشکل دیگه خود به خود به وجود میاد و بخاطر دمای بالای موتور و توربوی الکیش عمر قطعات و موتور خیلی کمه

  5. من یک ساله این ماشین رو دارم. شتاب عالی و مصرف خوبی داره . منتها این ایرادتی که هموطنا می گن نگرانم می کنه . به عنوان تجربه شخصی ازش راضی ام . خودم فنی هستم و عموما خوب رانندگی می کنم و بر اساس صحبت هایی که شنیدم افرادی که فشار فوق العاده ای به خودرو وارد می کنند و رانندگی پر ضرب و استرسی دارند دچار هزینه های تعمییرات میشن که خب طبیعی هم هست .نهایتا من تجربه شخصیم رو عرض کردم .

  6. من مدل ۹۵ دارم نمیدونم چرا بعضی وقتا تو سرعت یا دنده ۱ ۲ دل میزنه توربو کار میکنه ولی انگار ماشین سوخت یا برق بهش نمیرسه کم زیاد میکنه. در ضمن در جریان دریچه برقی هستم بخاطر اون نیست پدال آروم فشار بدم. مشکل چیز دیگه ای هست کسی هست راهنمایی کنه جریان بگه. ممنون

    • سلام برو داداش یک دست وایر با شمع دوپلت براش بگیر عالی میشه من تا دیروز این مشکلو داشتم اخرش عیبشو گرفتم

  7. سلام آقا حامد
    مشکل اصلی دل زدن از بنزین نامرغوب هست
    شما شمع و وایرشمع هم عوض کنی بعد از چند روز مجدد دل میزنه، بنزین که نیست نفته
    و البته گرمای هوا و عدم سازگاری اینترکولر(ضعیف) با این ماشین پرقدرت ، مشکل رو دوچندان میکنه

      • اره از شمع نیست.این موتور با این بنزینها سازگار نیست و سریع دوباره شمع رو کثیف میکنه و بعد از یکی دو روز دوباره مثل قبل میشه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط