در یکی دوسال اخیر و به خصوص به دلیل دور اخیر تحریم ها، خودروسازان رفته رفته تولید محصولات دوگانه سوز را کاهش داده و حتی برای چند ماه متوقف کرده بودند. اما حالا خبر می رسد که این رویه در حال تغییر است و موتورهای پایه گازسوز بار دیگر به خط تولید خودروسازان باز خواهد گشت.
بیت ران- سید مصطفی میرسلیم که ریاست یازدهمین همایش بینالمللی موتورهای درونسوز را بر عهده دارد در رابطه با موتورهای پایه گازسوز اظهاراتی داشته است.
به گفته وی در حال حاضر بدون وابستگی به خارج و با تکیه بر توان خودکفایی، مشغول تولید موتور بر پایه گازسوز هستیم. ضمن اینکه طبق تصمیمی که با مدیریت ایرانخودرو گرفته شده این موتورها را به تمام تولیدات خودرویی کشور تعمیم میدهیم.
کاهش الودگی با توسعه موتورهای پایه گازسوز
میرسلیم در رابطه با اهداف همایش موتورهای درون سوز می گوید: تمرکز فعالیتهای ما بر این اساس است که قوای محرکه مورد اطمینان را برای خودروهای ساخت داخل تامین کنیم. کار مشکلی بوده اما امروز به مرحلهای رسیدهایم که قدرت جوابگویی نیاز داخلی کشور را داریم.
فعالیتی که در مرکز تحقیقات ما انجام گرفته، شامل موتورهای بنزینی، موتورهای دیزلی و به ویژه موتورهای پایه گازسوز میشود.
در کشور بیش از ٧٠ درصد آلایندهها مربوط به قوای محرکه است.
باید به سمتی حرکت کرد که خودروها آلایندگی کمتری تولید کنند.
تا حدود زیادی میتوان با بهبود طراحیها و با استفاده از سوختهای مناسب میزان آلایندگی ها را کاهش داد.
با همکاری طراحان موتور، پالایش کنندگان سوخت و روغن میتوان بر مجموعه آلایندهها مسلط شده و باعث کاهش آنها شد.
این موارد در حالی مطرح می شود که در طول سال های گذشته، تنها موتور EF7 به عنوان موتور پایه گازسوز تولید شده است.
هم اکنون گازسوز کردن خودروهای بنزینی با هزینه ای در حدود ۴.۵ میلیون تومان انجام می شود.