گاز مایع در مقایسه با بنزین؛ قیمت بهتر و چالش‌های زیست‌محیطی کمتر

از دست ندهید

گاز مایع در مقایسه با بنزین سوخت مناسب‌تری است. گاز مایع از قیمت کمتری برخوردار بوده و چالش‌های زیست‌محیطی کمتری ایجاد می‌کند.

بیت ران – گاز مایع در مقایسه با بنزین از مزایای بیشتری برخوردار است. در بسیاری از کشورها از گاز مایع به‌عنوان سوخت اتومبیل استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، کشورهایی مانند ترکیه، کره جنوبی و کشورهای آمریکایی کشورهای پیشتاز در حوزه استفاده از گاز مایع به‌عنوان سوخت خودرو به‌شمار می‌روند.

در بسیاری از کشورها گاز LPG به سوخت اصلی خودرو  تبدیل شده است

گاز مایع از ترکیب دو هیدروکربن پروپان و بوتان با نسبت­‌های متفاوت (بسته به مکان و زمان استفاده) تشکیل شده‌است. برای مثال، در آمریکا بیش از ۹۰ درصد این سوخت از پروپان پروپان تشکیل شده و به همین دلیل آن را با نام پروپان می‌­شناسند. اما در کشورهایی همچون ترکیه، این سوخت مخلوطی از پروپان و بوتان بوده و اتوگاز نامیده می‌شود. استفاده از این سوخت از اوایل دهه ۱۹۸۰ موردتوجه سیاست‌گذاران ترک قرار گرفت.طبق گزارش انجمن جهانی ال.پی.جی (WLPGA) کره‌جنوبی تا سال ۲۰۱۷ بزرگترین مصرف‌کننده اتوگاز در دنیا بوده است. اما در سال‌های اخیر کشور ترکیه توانسته بزرگترین بازار استفاده از گاز مایع به‌عنوان یک سوخت پاک در خودروها را در اختیار بگیرد. در ادامه نمودار مصرف اتوگاز در ترکیه و تعداد خودروهایی که از آن استفاده می‌­کنند را مشاهده می‌کنید.

گاز مایع

در این رابطه رضا رحیمی، کارشناس انرژی با اشاره به تجربه ترکیه در استفاده از گازمایع به عنوان سوخت خودروها اشاره کرد:

روند افزایش استفاده از اتوگاز در ترکیه از سال ۱۹۹۰ و با لغو ممنوعیت استفاده از این سوخت در خودروها آغاز شد. این روند رو به رشد بدون توقف ادامه یافت تا جایی که در سال ۲۰۰۹، ترکیه تنها کشوری در دنیا بود که مقدار مصرف اتوگاز در آن از مقدار مصرف بنزین بیشتر است.

او در ادامه اظهار کرد:

نکته جالب توجه اینکه از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ مقدار مصرف اتوگاز ترکیه شیب‌ بیشتری گرفته و ۲ برابر شده است. در سال ۲۰۱۸ مقدار مصرف اتوگاز کشور ترکیه، به ۳.۲۸ میلیون تن رسید که در تعداد ۴.۷ میلیون وسیله نقلیه استفاده می‌­شد. این تعداد خودرو از ۱۰۳۹۰ جایگاه عرضه اتوگاز سوخت‌گیری می­‌کردند. جالب است بدانید ۴۰ درصد خودروهای مسافری ترکیه از گاز LPG به‌عنوان سوخت استفاده می‌­کنند.

گاز مایع در مقایسه با بنزین از قیمت پایین‌تری برخوردار است

بر اساس گزارش‌ها، ۷۹ درصد از کل مصرف گاز مایع ترکیه به سیستم حمل‌ونقل این کشور مربوط می‌شود. مقدار کل مصرف LPG در ترکیه ۴.۲ میلیون تن در سال است. این درحالی است که تنها مقدار ۹۱۷ هزار تن از این سوخت در داخل تولید شده و بقیه از طریق واردات تأمین می­‌شود. بنابراین با وجود اینکه ترکیه ۷۸ درصد از مصرف داخلی گازمایع را از طریق واردات تامین می‌کند، اما باز هم استفاده از اتوگاز در این کشور در حال رشد است. چراکه قیمت LPG در بازار جهانی حداقل ۱۵۰ دلار در هر تن ارزان‌تر از بنزین و سوخت دیزل است.

در ادامه مقدار و سهم مصرف گازمایع بخش­‌های مختلف در ترکیه در سال­‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۸  مشاهده می‌کنید.

مصرف گاز مایع در ترکیه

در حال حاضر ۷ درصد از کل مصرف اتوگاز ترکیه در تاکسی‌­ها و بقیه در سایر خودروها استفاده می‌­شود. ما پیش‌بینی می‌­شود در سال­‌های آتی میزان استفاده تاکسی‌­ها از LPG افزایش چشم‌گیری خواهد داشت؛ زیرا انتشار آلایند‌‌ه‌­ها از این سوخت بسیار کمتر از بنزین و گازوئیل است.

نسبت تعداد خودروهای سبک LPGسوز به تمام خودروهای سبک در ترکیه در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸به شرح زیر است:

مصرف گاز مایع

خودروهای LPGسوز تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا در ترکیه داشته‌اند

رضا رحیمی در رابطه با تاثیر استفاده از گازمایع در کاهش آلودگی هوا  بیان کرد:

یکی از دلایل اصلی ترغیب و تشویق دولت­‌ها به استفاده از اتوگاز، مباحث مربوط به محیط‌زیستی است. زیرا تولید گازهای گلخانه‌ای و به ویژه آلاینده­‌های مضر ناشی از سوختن اتوگاز، کمتر از بنزین بوده؛ فلذا استفاده از گازمایع به جای بنزین می‌تواند یکی از سیاست‌های کاهش آلودگی هوا برای دولت‌ها باشد.

او در ادامه افزود:

یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ با موضوع اثرات خودروها بر روی آلودگی در ترکیه نشان می‌دهد که میزان آلودگی در این کشور تا سال ۲۰۳۰ افزایش خواهد داشت؛ اما مقدار در طی این سال‌­ها به دلیل افزایش خودروهای LPGسوز، در یک سطح مانده و افزایش نخواهد یافت.

ترکیه برای استفاده از اتوگاز سیاست‌های تشویقی در نظر می‌گیرد

بررسی‌ها و نتایج نشان می‌دهند که بسیاری شرکت‌های تولید خودرو در ترکیه خودروهای پایه گازسوز (از نوع LPG) عرضه می‌­کنند و تعداد زیادی از فروشندگان نیز برای جذب مشتری بیش­تر و جلب رضایت آنها، با مراکز تبدیل خودرو به گازسوز قرار دادهایی منعقد می‌کنند تا مشتری بتواند پس از خرید اتومبیل،­ آن را به دوگانه‌سوز با سوخت گاز مایع تبدیل کند.

رشد استفاده از گاز مایع در خودرو در کشور ترکیه، ناشی از سیاست­‌های اجتماعی و مالیات کم و قیمت پایین آن نسبت به سایر سوخت­‌ها  است. در ادامه قیمت سوخت خودرو در کشور ترکیه ارائه شده است.

مصرف گاز مایع

بیشتر بخوانیم:

مکمل های بنزین کاربردی ندارند؛ توصیه عجیب شرکت ملی پخش به رانندگان ایرانی

گازسوز کردن خودرو آری یا خیر؟ / میزان مصرف سوخت در خودروهای دوگانه سوز

هزینه گازسوز کردن خودروهای ایرانی؛ مزایا و معایب استفاده از سوخت CNG چیست؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط