نگاهی به شرایط شرکت کروز در دوران تحریم های صنعت خودروسازی کشور

از دست ندهید

یکی از مشکلات صنعت قطعه سازی ایران ساخت قطعات الکترونیکی خودرو است. در شرایط تحریم این موضوع به مشکل جدی تری تبدیل شده است. حالا شرکت کروز ادعا می کند برخی از این قطعات را داخلی سازی کرده است با این وجود بسیاری از مواد اولیه و قطعات پایه این مجموعه ها که گفته می شود داخلی سازی شده اند همچنان وارداتی است.

بیت ران – امین آزاد ، امیرحسین اسماعل بیگی: حسین انصاری، مدیر گروه قوای محرکه کروز در خلال نمایشگاه قطعات داخلی و در مصاحبه با بیت ران توضیحاتی را درمورد محصولات تولیدی و برنامه های آتی شرکت بیان کرده اند.

در شرکت کروز چه قطعاتی تولید می شود و چه قطعاتی وارداتی هستند؟

کروز کل قطعات EMS  که شامل  ECU، سنسورها و عملگرها است را برای خودروسازهای داخلی تامین می کند و اگر بحث تولید داخل باشد به استثنای انژکتور و سنسور اکسیژن بقیه ی قطعات در داخل تولید می شوند. قطعات جانبی موتور مثل درب سوپاپ و باکس فیلتر، ریل سوخت هم در شرکت تولید می شود.

انژکتور، سنسور اکسیژن و دریچه گاز برقی وارداتی هستند

برای تولید ECU چه کارهایی انجام شده است؟

ما در کروز روی ECU تقریبا از ۱۲سال پیش با زیمنس شروع کردیم و آن موقع بحث خرید از منبع خارجی برای تامین نیاز داخل کشور بود. از زمان تحریم های قبلی، تقریبا سال ۹۱ بحث داخلی سازی را به صورت همزمان و جدی برای ECU و سایر قطعات، مثل سنسور ها و عملگر ها شروع کردیم.

درآن زمان نسل اول ECU هایی که داخل کشور تولید کردیم.

صرفا کپی ECU های موجود زیمنس بود چیزی که به صورت عمده هم برای خودروسازها و هم به صورت خدمات پس از فروش در بازار وجود داشت.

قطع به یقین ایراداتی داشت و دارد که خیلی هم زیاد بود و این باعث شد که از این فرصت استفاده کنیم.

از این رو ما توانستیم با استفاده از دانشی که در طول زمان تامین بدست آورده ایم کار طراحی ECU خودمان را در کنارش داشته باشیم.

لازمه ی کار این بود که سیستم نرم افزار و سخت افزار را کامل بشناسیم.

درچند مرحله این اتفاق افتاد و هدف اصلی در درجه ی اول ECU بنزینی با میکروپروسسور ۱۶ بیتی بود که این را توانستیم در سال ۹۴ تحت عنوان ECM به خودروسازها ارائه بدهیم.

طراحی کامل سخت افزار ECU کاملا برای کروز است و نرم افزارش بر پایه زیمنس ولی کاملا به همه ی نرم افزار مسلط شدیم و آن جایی که نیاز بود را می توانستیم تغییر بدهیم و قابلیت هایی که لازم داشته باشد را به آن اضافه کنیم.

چندین سال است که کالیبراسیون موتور و خودرو را از ابتدا تا انتها از آن جایی که بحث map های موتور است.

تا موارد مربوط به خودرو اعم از آلایندگی و مصرف سوخت و استارت و همه ی این ها را می توانیم انجام دهیم.

قدم بعدی تولید ECU های کروز چیست؟

قدم بعدی بحث ECU های دوگانه سوز بود آن هم با میکروپروسسور ۱۶بیتی که از اواخر سال ۹۵ آن را برای خودروسازها تامین انبوه کردیم.

این هایی که عرض میکنم دراین سال ها تحریم نبودیم.

ما همزمان هم می توانستیم ECU ها را کاملا در داخل، خودمان تامین کنیم و هم می توانستیم از منبع اصلی بگیریم.

منتهی با توجه به این که قابلیت اطمینان و بحث کیفی برای ECU های داخلی سازی شده به اندازه ی کافی بالا بود به صورت کامل از منبع داخلی خودمان تامین می کردیم.

از سال ۹۵ سیستم دریچه گاز برقی را در شرکت کروز شروع به کار کردیم.

این سیستم از قبل توسط بوش روی موتورEF7 تامین می شده است و ما از سال ۹۴ شروع به تامین مجموعه ی دریچه گاز برقی کردیم.

بازهم با استفاده از تکنولوژی که در شرکت کنتیننتال وجود داشته است محصول آن ها را آورده و کالیبره کردیم.

در ادامه به واسطه ی تجربه ای که از سیستم ۱۶بیتی داشتیم تصمیم گرفته شد که ECUهای۳۲ بیتی را هم داخلی سازی کنیم.

خوشبختانه موفق شدیم در مدت دوسال طی پروژه ای ECU 32 بیتی ای را داخلی سازی کنیم.

با قابلیت های بیشتری برای پاس کردن استاندارد های یورو۵، گیربکس اتومات و بحث های متعددی که خودروساز بخواهد حتی اگر نداشته باشیم. مثلا وقتایی می گویند ما توربو شارژر نیاز داریم می توانیم به نرم افزار اضافه کنیم.

با توجه به این که الان دانشش را داریم از یک ماه پیش تامین ECU را برای خودروی ۲۰۷ اتومات در ایران خودرو شروع کردیم.

طبیعتا برنامه ی ما این است که برای همه ی خودروهایی که لزوما باید از سیستم دریچه گاز برقی استفاده کنند این ECU را تامین کنیم.

کدام قطعه دریچه گاز وارداتی و کدام قطعه را خودتان می سازید؟

دریچه گاز مکانیکی را ما بالای ۸۰درصدش را خودمان می سازیم و داخلی کردیم.

دریچه گاز برقی فعلا به صورت کامل وارد می شود. اما برنامه ی داخلی سازی داریم.

رهام و پژو۳۰۱ دو محصول آینده خودروساز ها

درحال حاضر کروز روی رهام و پژو ۳۰۱ کار می کند ؟

ما روی ۳۰۱ با موتور EC5 کار می کنیم. موتور EC5را قبلا با همین مشخصات و ECUکنتیننتال کالیبره کردیم. اگر الان محصولی با این موتور تولید شود  فقط  ECUکنتیننتال با ECU کروز جایگزین می شود.

در مورد رهام و پروژه  SP100از ما پروپوزال خواسته اند و ما برای آن ها فرستاده ایم اما هنوز تایید نشده است.

ECU موتور  EC5برای کدام شرکت بود؟

آن موقع که کار می کردیم ECU 32 بیتی برای کنتیننتال بود اما اصلش متعلق به شرکت بوش می باشد. همین الان ما  ECU های ۳۲ بیتی داخلی را داریم که شروع به تامین شده است و جایگزین همان ECUهایی است که از کنتیننتال تامین می کردند.

رقبای کروز در ساخت ECU

 بجز شرکت کروز کدام شرکت ECU تولید می کند؟

کپی شاید باشد مثلا شرکتی داخل اردبیل هست.

شرکت های وزارت دفاع هستند که تولید می کنند. اما این ها همه کپی زیمنس است.

شرکت هایی هستند که دارند برای ایران خودرو هم تامین می کنند اما  ECUاین ها خارج از کشور تولید می شود یا اگر داخل هست بخشی از آن داخل ایران تولید می شود.

یک بحثی که هست می گویند قطعه داخل چین تولید می شود و اسم شرکت ایرانی بر روی آن حک و وارد می شوند.

شرکت کروز هم می گفتند ۵سال قبل این کار را می کردند یعنی برد از چین می آمد،یک سری قطعات را اینجا مونتاژ می کردندآیا صحت دارد؟

ما هیچ وقت از چین ECU یا برد وارد نکردیم و این دروغ است‌.

۸سال پیش برد مونتاژ شده را از کره می آوردیم.

با تجهیزاتی که خود شرکت کنتیننتال در شرکت ما نصب کرده بود باقی کارهای آن مانند پروگرام و تست کردن را انجام می دادیم.

منتهی از ۷سال پیش ما از صفر تا صد را تولید می کنیم.

یعنی شما می گویید همه کار ها اعم از طراحی و چاپ برد را خودتان انجام‌می دهید؟

بله طراحیش را خودمان انجام می دهیم. چاپ برد در ایران می تواند انجام شود اما ما از تایوان و کره تهیه می کنیم.

اگر ما چندسال بعد بخواهیم به استاندارد یورو ۶ برویم آیا این ۳۲ بیت  جواب می دهد؟

آن زمان باید یک تغییر اساسی بدهیم.

موتور هایی که الان هستند نمی تواند یورو۶ را پاس بکند.

شما یک وقتی می آیید و می گویید من میتوانم با موتور احتراقی داخلی PFI که الان ایران خودرو و سایپا تولید می کنند.

انژکتور روی منیفولد قرار دارد نمی توان استاندارد یورو۶ را گرفت.

چندسال پیش که تحریم ها نبود قرار بود پژو ۲۰۰۸ موتورش ساخته شود.

آن موتور دیگر با ECU های شما کار نمی کند. طبیعی است.

ما که ادعا نمی کنیم که ECU ما همه ی موتور هارا می تواند پوشش دهد.

این را با قاطعیت می توانم بگویم  ECUهایی که ما داریم نیاز داخل را درحال حاضر برای خودروهایی که درحال تولید است، حتی تا دو سه سال آینده رفع کند.

ECU های کروز قابلیت عملکرد بر روی خودروهای مجهز به پیشرانه های پاشش مستقیم را ندارند

اما اگر خودرویی GDI (پاشش مستقیم) شد قطعا این ECU نمی تواند آن خودرو را ساپورت کند.

در ایران این دانش را نداریم استراتژی های کنترل فرق می کند.

احتراقی که در موتورGDI انجام می شود با موتور PFI فرق می کند.

کاملا یک دنیای دیگر است و پارامتر های متفاوتی دارد.

ما خودمان در پروژه ی موتور های ۳سیلندر که در سایپا و ایران خودرو مطرح بود به عنوان کاندید تامین EMS آن بودیم.

شرکت کروز آن موقع برای آن قطعه تولید داخل نداشت. ecu

و قطعات دیگر را مجبور بودیم از کنتیننتال تامین کنیم.

اگر تامین این ها به عنوان تولید مداوم ادامه پیدا میکرد.

به عنوان تامین کننده ی EMS,این ecu را از شرکت کنتیننتال و زیمنس تامین می کنم.

برنامه ی بعدی شرکت کوروز داخلی سازی آن قطعه خواهد بود.

الان کدام یک از موتور های شما ۱۶ بیت است؟

برای EMSهای کروز، همه ی خودروهایی که سیستم دریچه گاز سیمی دارند۱۶ بیت هستند.

خودروهای گازسوز ما همه ۱۶ بیت است. خودرویی که دریچه گاز برقی می خواهد۳۲ بیتی است مثل EF7،TU5

کروز درحال حاضر با ۴۰ درصد ظرفیت کار می کند

در حال حاضر کروز در روز چه تعدادی ECU میزند؟

ظرفیت و قابلبت های ما بالای ۳۴۰۰تا ۳۵۰۰ عدد در روز است. ا

ما الان تعداد  ECUای که برای جفت خودروساز ها تولید می شود، در روز به هزار عدد نمی رسد.

این موضوع دلایل متعددی دارد عمده ترین دلیل آن است که بلاخره خودروساز این حق را دارد که بخواهد محصولش را از تامین کننده های مختلف تامین کند.

ما حتی اگر ۱۰۰درصد نیازش هم بتوانیم تامین کنیم.

خودروساز همه را از شرکت ما نمی گیرد.

بلاخره شرکت های دیگری هم هستند که درصدی از این  تعداد را تولید می کنند.

نهایتا ما بتوانیم ۶۰ الی ۷۰درصد را تولید کنیم.که این درصد مال قبلا است و الان ما  ۳۰تا۴۰درصد را برعهده داریم.

کروز هیچ گونه مشکلی برای تولید تمام نیاز خودروساز ندارد؟

درحال حاضر مجموعه کروز از صفر تا صد تولید می کنید برای همین خازن و مقاومت ودرایور و… ،همه را باید وارد کرده و مونتاژ کنیم.

روی یک قطعه ی ECU روی بردش بالغ بر ۳۰۰وخورده ای عدد قطعه ی الکترونیک است.

بخواهیم شماره فنی بدیم شاید بالای ۸۰عدد شماره فنی است.

اما شرکتی می آید قطعه ی ECUبنزینی را که یا کپی ECU ما است یا هرچیز دیگر را وارد می کند که یک شماره فنی است.

این را با یک تعرفه ی تشویقی از طریق گمرک و تعرفه ی ۵درصد وارد می کند.

درحالی که ما بایستی برای همان  ECU  حدود ۸۰ پارت نامبر  قطعه الکترونیک به اضافه ی مواد پلاستیکی را باید بگیریم.

مواد پشت بدنه ECU یک فلز گالوانیزه است.

چالش های تولید قطعات الکترونیکی کروز در کشور

در یک مقطعی اجازه ی واردات ندادند و گفتند این مواد در داخل کشور تولید می شود.

ورقی که درحال تولید است همانی ورق کانال کولر های آبی است و برای ECU قابل استفاده نیست.

بنابراین همه ی این ها باید وارد شوند. بحث تخصیص ارز، ثبت سفارش، انتقال پول، ترخیص، همه ی این ها متاسفانه مشکل است.

ما یک خود تحریمی عجیبی داریم که خودمان خودمان را تحریم میکنیم.

هیچ کس هم غیر از خود ما نمی تواند این موضوع را حل کند.

این موضوع باعث می شود که ما واقعا باوجودی که خط و نیروی انسانی و تجهیزات را داریم نتوانم به طور کامل از همه ظرفیت استفاده کنیم.

الان نیاز خودروساز که روزی ۱۷۰۰تا ۱۸۰۰ عدد است را می توانیم تامین کنیم.

اما این را انکار نمی کنم که شاید بخاطر مشکل در تخصیص ارز، مشکل در ترخیص جنس و انتقال پول دچار مشکل شویم. اما اکنون عملا این ها را برطرف کردیم و مشکلی برای تامین نداریم.

چرا روی انژکتور سرمایه گذاری نمی کنید؟

انژکتور یک قطعه ای که درعین حال ساده بنظر می رسد اما واقعا پیچیده است.

این پیچیدگی نه تنها در مرحله ی طراحی بلکه پروسه ی تولید سختی دارد.

راجع به این سوال که چرا تولید نمی کنیم ما قبل از تحریم ها ما یک برنامه ی تاسیس جوینت… با شرکت کنتیننتال داشتیم که حتی قراردادش هم در اخر سال ۲۰۱۶ امضا کردیم.

این قرارداد درحال نهایی شدن بود که به تحریم ها برخوردیم و کلا منتفی شد.

دو آیتم عمده در این قرارداد داشتیم.

شرکت کروز با کنتینتال همکاری داشته است

یکی انتقال دانش و خط تولید انژکتور کنتیننتال بود و یکی دیگر دریچه گاز برقی بود. حجم سرمایه گذاری که هست بسیار بالاست.

شرکت کنتیننتال اگر بخواهیم سرانگشتی حساب کنیم ۳۰میلیون انژکتور تولید میکند.

برای این تعداد ارزش دارد خط تولید انژکتور راه اندازی کرد.

در ایران در بهترین شرایط یک میلیون خودرو تولید شود همه ۴سیلندری باشد، تعداد انژکتور ها به ۴میلیون میرسد.

با درنظر گرفتن خدمات پس از فروش نهایتا به ۷تا۸میلیون میرسد.

البته دراین صورت که صدرصد نیاز خودروساز را خود ما تامین کنیم که اینطور نیست و ما ۴۰درصد نیاز خودروساز را تامین میکنیم.

یعنی شرکت کروز برای همه ی EMSهایی که می دهد شاید نهایت انژکتوری که برای خودروساز بخواهد.

تیراژ تولیدات الکترونیکی کروز در سال

اکنون درسال ۱میلیون و ۸۰۰هزار عدد است.

همچنین درحساب کردن خدمات پس از فروش و در بهترین حالت ۳میلیون عدد است.

ایجاد خط تولید برای این ۳میلیون منطقی نیست.

مگر اینکه برای این تولیدات بحث صادرات را داشته باشیم یا خودروساز قبول کند تمام نیازش را از ما تامین کند.

در چین شرکت هایی هستند که درحال تولید هستند.

متاسفانه از همین شرکت ها تامین می شود.

پروسه ی آن ها پروسه ی دستی،گران و بدون کیفیت است.

متاسفانه اگر شرکت کروز بخواهد خطی را بیاورد چنین خطی را نمی آورد.

یکی از قطعات دیگر که سوال  می شود اکسیژن سنسور است که چرا خط تولید آن را نمی آورید که این خط را در آینده ای نزدیک خواهیم داشت.

کروز روی VVT وCVVTکار نمی کند؟

مکانیستم CVVT اعم از چرخ و شیر ها را ما کار نمی کنیم.

با این حال ECUهای ما قابلیت این را دارد که بخواهد در کالیبراسیون آن را ببینیم.

الان این قطعه وارداتی است؟

ما وارد نمیکنیم اما بله وارداتی است.

بیشتر بخوانید




8 دیدگاه

  1. اینا یه شرکتین که مثل قارچ رشد کردن وبا واروات مستقیم از چین به عنوان قطعه کره ای صدها شرکت قطعه سازیرو تعطیل کردن وهزاران نفرو بیکار .وحالا مدعی همه یهم قطعه سازی هستن.

  2. منکه باور نمیکنم تمام سنسورهای خودرو توسط شرکت کروز در داخل کشور تولید شود بلکه توسط کشور دوست وبرادر چین تولید وفقط درشرکت کروز بسته بندی میشود.من بعنوان یک مکانیک وفروشنده لوازم یدکی اتومبیل حاضرم با مدیران شرکت کروز دراین ضمینه مناظره کنم

  3. شما فکر کن واقعا بتونن تولید کنن که امکان نداره .تولیدات ساده هم که دارن همه معیوب هستش و بی کیفیت حالا بیان ecu بزنن همه رو از چین میارن به اسم تولید داخل میدن

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط