کسی مسئولیت ترخیص خودروهای مانده در گمرک را نمی پذیرد (به روز رسانی)

از دست ندهید

بیش از یک سال از ممنوع شدن واردات خودرو به کشور می گذرد و هنوز بسیاری از خودروهایی که در زمان عدم ممنوعیت، به کشور وارد شده اند، به کشور راه نیافته اند. حالا موضوع خودروهای مانده در گمرک به یک چالش اقتصادی بدل شده است.

بیت ران- به گفته دبیر انجمن واردکنندگان پیشنهادهای فرهاد دژپسند در ارتباط با خودروهای دپویی مانده در گمرکات و مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری در جلسه هیات دولت مطرح شده است.

مهدی دادفر به در این رابطه به دنیای اقتصاد گفت طرح چالش خودروهای وارداتی در جلسه هیات دولت می‌تواند این خودروها را هر چه بیشتر به درهای خروجی گمرک نزدیک کند.

دادفر پیشنهادهای وزیر اقتصاد به هیات دولت را در راستای دستور رئیس‌جمهور می‌داند که چندی پیش در جریان چالش خودروهای دپویی قرار گرفت و دستور پیگیری داد.

بر اساس سخنان دادفر در حال حاضر ۵ هزار و ۱۰۸ دستگاه خودرو در گمرکات و مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری به واسطه ممنوعیت واردات در سال ۹۷ و همچنین اتمام مهلت مصوبه هیات دولت در ارتباط با ترخیص این خودروها در تیرماه سال جاری، زمینگیر شده‌اند.

از میان ۵ هزار و ۱۰۸ دستگاه خودروی مانده در گمرک هزار و ۴۸ دستگاه پروانه گمرکی دریافت کرده‌اند اما به دلیل اتمام مهلت ترخیص پشت درهای گمرک مانده‌اند.

۳۴۰ دستگاه نیز به گمرک اظهار شده، اما پروانه دریافت نکرده است که روند اظهار آنها به گمرک تا پایان مصوبه دولت انجام شده است.

بنابراین ۳ هزار و ۷۲۰ دستگاه خودرو در گمرکات و مناطق آزاد دپو شده‌اند که هیچ کدام از روندهای ذکر شده برای آنها طی نشده است.

 

سرنوشت خودروهای مانده در گمرک با پرونده قضایی

با این حال از جزئیات پیشنهاد دژپسند به هیات دولت اطلاع دقیقی در دست نیست اما آن‌طور که مهرداد ارونقی معاون فنی گمرک پیش‌تر گفته بود این پیشنهاد‌ها، علاوه بر خودروهایی که تشریفات گمرکی را پشت سر گذاشته و امکان ترخیص نیافته‌اند تا تمامی خودروهای مربوط به منطقه آزاد اروند و خودروهایی را که در مراجع قضایی حکم برائت برای آنها صادر شده است، برای تعیین تکلیف شامل می‌شوند.

خودروهای وارداتی که برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده و هنوز این پرونده‌ها تعیین تکلیف نشده است، مشمول پیشنهاد‌های وزیر نمی‌شوند.

دادفر ابراز امیدواری کرد چنانچه پیشنهاد‌های وزیر اقتصاد از جامعیت لازم برخوردار باشد، بعد از تصویب در هیات دولت زمینه ترخیص خودروهای دپویی فراهم خواهد شد.

کسی مسئولیت ترخیص خودروهای مانده در گمرک را نمی پذیرد (به روز رسانی)

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از مخالفت وزیر صمت با ترخیص خودروهای دپوشده در گمرکات و همچنین پیشنهادهای وزیر اقتصاد دراین خصوص خبر می‌دهد و می گوید: «از پنج‌هزار و ۱۰۰دستگاه خودرویی که در گمرکات در انتظار ترخیص هستند، یک‌هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو موفق به‌دریافت پروانه شده و ۳۴۰ دستگاه خودرو نیز در ردیف خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی هستند که قبل از مصوبه واردات، این دسته از خودروها وارد کشور شده بودند.»

«هرگونه واردات و صدور مصوبه مبنی‌ بر رفع ممنوعیت واردات باید از سوی وزیر صمت اعلام شود؛ اما وی به‌ صراحت اعلام کرده است هرکسی ممنوعیت واردات خودرو را اعلام کرده، نسبت به‌ اعلام آزادسازی اقدام کند.»

بیشتر بخوانید:

پراید از گردونه تولید حذف نشود / آسیب به خودروها با دوگانه سوزکردن آنها

تویوتا RAV4 ماشین برتر سال ژاپن / کدام خودرو بهترین ماشین وارداتی شد؟

واردات کامیون‌ های دست دوم اروپایی با ۳ سال کارکرد حاشیه ساز شد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط