20 C
Tehran
یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰

هزینه گازسوز کردن خودروهای ایرانی؛ مزایا و معایب استفاده از سوخت CNG چیست؟

از دست ندهید

خودرو برقی ارزان ؛ قیمت چهار هزار دلار

خودرو برقی ارزان چینی با نام هانگوانگ مینی با استقبال گسترده در چین روبرو شده است این خودرو تنها...

ایران خودرو چگونه متولدشد ؟

رضا نیازمند رئیس سابق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که پایه گذار بسیاری از صنایع ایران بوده است...

شماره گذاری خودروهای دیزیلی در کشور آری یا خیر؟

اوایل خرداد ماه امسال بود که احتمالاتی مبنی بر طراحی و ساخت خودروهای سواری دیزلی در کشور مطرح شد؛...

در این مقاله میخواهیم در مورد هزینه گاز سوز کردن خودروهای ایرانی، مزایا، معایب، نحوه نگهداری خودرو های گازسوز با محوریت سمند موتور ملی پایه گازسوز و 405 گازسوز و هزینه گاز سوز کردن خودروهای بنزینی صحبت کنیم.

بیت ران- مجتبی نبی زاده: مقایسه عملکرد خودروهای ایرانی در شرایط گازسوز تاکنون در نشریات داخلی انجام نشده است و برای نخستین بار در بیت ران به این مسئله حائز اهمیت پرداخته ایم.

مزایای استفاده از سوخت سی ان جی چیست؟

اولین مزیت سی ان جی ارزان بودن آن است : با سمند میتوانید 300 الی 350 کیلومتر در جاده و 270 الی 300 کیلومتر در شهر رانندگی کنید.

اگر فرض کنیم به طور استاندارد سالیانه 25000 کیلومتر با ماشین تان رانندگی می کنید، باید برای بنزین سمند حدود 5/5 میلیون و برای بنزین جی ال ایکس حدود 7 میلیون هزینه کنید.

در حالی که این مبلغ برای گاز سی ان جی برای سمند حدود 900 هزار تومان و برای پژو حدود یک میلیون و صد هزارتومان است.

یعنی 4.5 میلیون صرفه جویی در سمند و 6 میلیون صرفه جویی در جی ال ایکس که مبالغ قابل توجهی هستند.

البته هزینه گازسوز کردن خودرو های داخلی نیز رقم قابل توجهی است.

از طرف دیگر سوخت گاز پاک تر است : بنزین ۱۸ برابر آلایندگی بیشتری نسبت به گاز طبیعی دارد. خروجی اگزوز خودروهایی که با گاز طبیعی کار می کنند در حالت ایده آل تنها بخار آب و دی اکسید کربن است.

عدد اکتان سی ان جی بالا هست . در نتیجه هنگام سوختن سی ان جی کربن کمتری به جای میماند.

اگر صاحب خودرو ی دوگانه سوز باشید می بینید که هنگام تعویض روغن در 5 یا 7 هزار کیلومتر نسبت به خودرو های بنزینی ، روغن موتورتان کمتر سیاه شده است.

هزینه گازسوز کردن

معایب گاز سی ان جی چیست؟

گاز سی ان جی در دمای بالاتری نسبت به حالت بنزین کار میکند و دمای بالا یعنی استهلاک بیشتر.

بنابراین هزینه گازسوز کردن خودروهای داخلی می تواند استهلاک بالاتر به عنوان هزینه پنهان باشد.

ویژگی بعدی گاز سی ان جی این است که (به دلیل مایع نبودن) اصطلاحا به صورت خشک کار می کند و باعث سایش شدید سیت و سوپاپ ها میشود.

از طرفی وقتی ماشین با گاز کار می کند احتمال خوردگی سر سیلندر افزایش می یابد.

مورد دیگر افت قدرت خودروهای گازسوز نسبت به استفاده از سوخت بنزین است.

این افت قدرت باعث میشود برای رسیدن به سرعت مورد نظرتان به دور موتور های بالاتری نیاز داشته باشید که باعث فشار مضاعف به خودرو میشود و استهلاک خودرو را بالاتر میبرد.

وزن سمند و پژو 405 مجهز به سیستم CNG

وزن سمند ای اف سون ال ایکس با سیستم سی ان جی 1344 کیلوگرم و بدون اون 1240 کیلوگرم یعنی 104 کیلو اضافه وزن.

وزن پژو 405 جی ال ایکس با سیستم سی ان جی 1250 کیلوگرم و بدون اون 1100 کیلوگرم یعنی 150 کیلوگرم اضافه وزن در اثر مجموعه گاز سوز.

این یعنی با مخزن سی ان جی خودرو همیشه حتی در حالت توقف، گویی که خودرو حامل حدود دو مسافر بالغ است.

بنابراین میزان استهلاک لاستیک های عقب، کمک فنرها و شاسی به مقدار زیادی بیشتر می شود.

عیب دیگر این که حجم زیادی از فضای صندوق توسط مخزن گاز سی ان جی اشغال میشود.

یک نکته مهم و خطرناک در مورد انفجار خودرو های با سیستم گاز سوز غیر استاندارد در هنگام سوخت گیری است.

یعنی حتی اگر سیستم گاز سوز خودروی شما استاندارد باشد ممکن است هنگام سوخت گیری، در اثر انفجار خودرویی با سیستم گاز غیر استاندارد که در کنار شما اقدام به سوخت گیری میکند، خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری به شما وارد شود.

هزینه گازسوز کردن

هزینه نصب سی ان جی کارخانه ای و کارگاهی چقدر است و تفاوت آن ها در چیست ؟

به طور ساده تفاوت این دو مانند تفاوت سیستم سوخت رسانی کاربراتوری و انژکتوری است.

سیستم سی ان جی کارگاهی مشابه سیستم کاربراتوری وسیستم سی ان جی کارخانه ای مشابه سیستم انژکتوری است.

سی ان جی کارخانه ای پیجیده تر،گرانتر ولی راندمان  بالاتر و استهلاک پایین تری دارد.

سه تفاوت اصلی این دو سیستم عبارت اند از

1. فراهم کردن سوخت گاز مناسب (کارخانه ای: رگلاتور با فشار بالا   –  کارگاهی رگلاتور با فشار پایین)

  1. رساندن سوخت پشت سوپاپ ها (کارخانه ای : مجموعه ریل سوخت – کارگاهی :میکسر و شیرحداکثر)
  2. تنظیم مقدار سوخت (کارخانه ای: ECUگاز باتوجه به اطلاعات دریافتی از سنسورها -کارگاهی پیچ های تنظیم)

قیمت و هزینه گازسوز کردن خودروهای داخلی

هزینه نصب مجموعه گازسوز برای سی ان جی طرح کارخانه باید حدود 9 میلیون و برای سی ان جی کارگاهی حدود 4 میلیون تومان است.

دو نکته مهم در نصب این سیستم ها این است که اولا در مراکز مجاز اقدام به نصب سیستم کنید و ثانیا توجه داشته باشید که مخزن حتما استاندارد باشد.

هزینه گازسوز کردن

عملکرد سیستم گازسوز سمند و پژو 405 جی ال ایکس گازسوز چگونه است ؟

خودرو سمند با پیشرانه 1.7 لیتری پایه گاز سوز که در حالت بنزین 115 اسب بخار و در حالت گاز 102 اسب بخار تولید می کند و افت قدرت در حالت گاز نسبت به بنزین 11 درصد است.

وزن سمند 1344 کیلوگرم هست و این یعنی 76 هزارم اسب بخار به ازای هر کیلوگرم در حالت گاز.

پژو 405 جی ال ایکس با موتور 1.8 لیتری XU7 توانایی تولید 100 اسب بخار در حالت بنزین و 83 اسب بخار در حالت گاز قدرت دارد.

افت قدرت در حالت گاز نسبت به بنزین 17 درصد است. وزن جی ال ایکس ، 1250 کیلوگرم هست یعنی 66 هزارم اسب بخار به ازای هر کیلوگرم در حالت گاز.

اگر نسبت اسب بخار به کیلوگرم را نگاه کنیم می توانیم روی کاغذ به این نتیجه برسیم که سمند عملکرد بهتری نسبت به 405 خواهد داشت.

تست عملکرد سمند و پژو 405 گازسوز

برای تست عملکرد این دو خودرو، مسیر اسکو به روستای تاریخی کندوان را انتخاب می کنیم که شامل سر بالایی های تند است.

ارتفاع از سطح دریا به بالاتر از 1900 متر می رسد.

همچنین خودرو ها دارای سه سر نشین بزرگسال هستند.

میخوایم بررسی کنیم که آیا سوخت سی ان جی در این دو خودرو میتواند ذر چنین مسیری رضایت بخش باشد یا خیر؟

سوار خودروی سمند می شویم و حرکت را شروع می کنیم.

در شروع حرکت نیز شیب سر بالایی در مقابل ما قرار دارد.

با سوخت سی ان جی با دور موتور کمی میتواند شیب را بالا برود و عملکرد خوبی دارد و نیازی به استفاده از بنزین فعلا احساس نشده است.

خودرو دارای شتاب و قدرت خوبی است.

در چندین سربالایی دیگر می بینیم که سمند شتاب ثانویه خوبی دارد، نیاز به دور های بالاتر از 4000 حس نمیشود.

دور می زنیم و مسیر را بر می گردیم تا خودروی جی ال ایکس را در همین مسیر تست کنیم. 3 نفر بزرگسال سوار جی ال ایکس می شویم.

تست شتاب گیری ثانویه در چندین شیب انجام می دهیم.

نتیجه این است که به دورهای بالای 5000 نیاز هست تا ماشین بتواند خودش را بالا بکشد.

فشار روی ماشین زیاد هست و لازم است که سوخت را عوض بکنیم و با بنزین این مسیر رو ادامه بدیم.

هزینه گازسوز کردن

نگهداری از خودروهای گازسوز

اگر خودروی شما پایه گازسوز نیست از روشن کردن آن در حالت گاز خودداری کنید.

قبل از گرم شدن خودرو را سوخت را از بنزین به گاز تغییر ندهید.

در سیستم های سی ان جی کارخانه ای این کار به صورت اتوماتیک انجام می شود.

در سر بالایی ها از بنزین استفاده کنید تا نیاز به دور های بالاتر نباشد و فشار مضاعفی به خودرو وارد نشود.

قبل از این که گاز خودرو کامل تمام شود اقدام به سوخت گیری کنید.

هر از چندگاهی از بنزین سوپر استفاده کنید.

میتوانید برای خنک کاری بهتر موتور ، دمای آب را پایین تر بیاورید.

از واشر سر سیلندر جنس مسی استفاده کنید.

یک پیشنهاد برای خودرو های دوگانه سوز، استفاده از هدرز و کیت مکش با کیفیت است.

کیت مکش باعث ورود هوای بیشتر و خنک تر به موتور و افزایش راندمان میشود.

استفاده از هدرز موجب می شود که گاز های داغ سریع تر از موتور خارج شوند و موتور خنک تر شود.

این یعنی یک تیر و دو نشان، خنک کاری بهتر موتور و افزایش راندمان موتور و عدم نیاز به دور های بالاتر و هر دوی این ها یعنی پایین آمدن استهلاک خودرو.

هزینه گازسوز کردن

بیشتر بخوانید:

گازسوز کردن خودروها چه تاثیری بر بازدهی خودروهای بنزین سوز دارد؟

کارت سوخت گاز راه‌اندازی می‌شود ؛ افزایش تقاضا برای خودروهای گاز سوز

افزایش قیمت خودروهای گاز سوز با تغییر قیمت بنزین + جدول قیمت روز خودرو

3 دیدگاه

  1. سلام…ببخشیدماشین سمندال یکس بخایم گازسوزمطمئن کنیم کدوم کارخانه بایدببریم…بعدآیابعدش مشکلاتی داره ضرری به ماشین میرسونه یانه…

  2. در مورد آلایندکی گازسوز هایی با کیت گازسوز نسل یک یا همان میکسری آلایندکی بیشتری نسبت به خودرو انژکتوری دارند و مزیتی ندارد
    باید از نصب کیت های گازسوز میکسری جلوگیری شود

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

باارزش‌ترین نشان صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱

تویوتا برای سومین سال پیاپی باارزش‌ترین برند خودروسازی جهان شد. ارزش برند این شرکت در رده‌بندی سال ۲۰۲۱ موسسه...

تولید دوباره خودرو تندر ۹۰ با موتور ایرانی در...

ایران خودرو قصد دارد تولید تندر ۹۰ را با موتور EF7 آغاز کند. بیت ران - امین آزاد:  ایران خودرو در حال آزمایش خودرو تندر...
گفتگو اختصاصی بیت ران با سرطراح ب ام و

می خواهیم سلیقه طراحی خودرو را تغییر دهیم

در سال‌های اخیر طراحی های شرکت ب ام و عجیب شده است و بسیاری از هواداران این شرکت می‌گویند که طراحی‌های جدید را دوست...

همایش BMW کلاسیک برای نخستین بار در پیست آزادی...

همایش BMW کلاسیک برای نخستین بار در پیست آزادی برگزار شد. این همایش روز جمعه و در میان انبوه جمعیت مشتاقان و مالکان انواع...

تولید انبوه خودرو تارا اتوماتیک آغاز شد

تولید انبوه تارا اتوماتیک آغاز شد این خودرو از گیربکس اتوماتیک مشابهی با دنا اتوماتیک بهره می‌برد اما موتور آن با دنا متفاوت است. بیت...

پست‌های مرتبط