سورن توربو از ۰ تا ۱۰۰؛ مشکلات رایج اولین موتور توربو ایران خودرو چیست؟

سورن توربو از ۰ تا ۱۰۰؛ مشکلات رایج اولین موتور توربو ایران خودرو چیست؟

سمند سورن توربو یکی از محصولات شرکت خودروسازی ایرانخودرو است. این خودرو به پیشرانه مشترک با دنا توربو مجهز است.

بیت ران – مجتبی کزازی- این که در سال ۱۳۹۵ وارد بازار خودرو و با استقبال خوبی رو به رو شد.

می توان گفت هدف از تولید این خودرو رقابت با محصولات شرکت های چینی درعرصه تولید خودروهای توربو و بخشیدن تجربه ی رانندگی با خودرو های توربو برای مردم ایران بود.

سورن توربو همان مدل سمند سورن ELX است.

سورن توربو فقط از لحاظ برخی قسمت های فنی مانند، موتور و گیربکس با سورن ELX تفاوت دارد و همان پلتفرم سابق سورنELX  را حفظ کرده است.

سورن توربو بعد از معرفی و وارد شدن در بازار چند ایراد مونتاژی را به همراه خود داشت ازاین ایرادات می توان به تغییر شکل پره های توربین، به دلیل شل شدن مهره ی متصل کننده ی پروانه به پوسته ی توربو که به تکرار این ایرادات در سورن های توربو دیده می شد اشاره کرد.

مشکل خرابی واشر منیفولد اگزوز نیز رایج است.

جنس ضعیف این واشر باعث سوختن مکرر آن در استفاده روزمره می شود.

تاکنون ایران خودرو نتوانسته یک واشر جایگزین مطمئن را ارائه دهد.

مسئله افزایش دمای موتور و داغ شدن اینترکولر نیز به کررات دیده شده است.

چند نکته برای افزایش عمر مفید پیشرانه های توربو

  • تعویض به موقع روغن
  • استفاده از شمع مرغوب و مناسب موتور
  • تعویض به موقع فیلتر هوا
  • استفاده از بنزین سوپر و یا اکتان
  • رانندگی با دور موتور مناسب
  • عدم رانندگی با دور موتور بالا در زمانی که موتور هنوز سرد است

نه تنها سورن توربو بلکه تمامی خودروهایی که از توربو استفاده می کنند دارای شرایط نگهداری متفاوتی نسبت به خودروهایی هستند.

به عنوان مثال در سورن توربو حتما باید فیلتر هوا در بازه ی کیلومتر کمتری نسبت به موتور EF7 ساده تعویض شود.

در واقع کوچکترین ذره و غبار بر روی پروانه توربو می تواند آن را از کار بیاندازد.

کیفیت پایین روغن می تواند بر روی بازده توربو تاثیر منفی بگذارد.

آیا آلیاژ موتور سورن توربو با سورن معمولی مشابه است ؟

جواب این سوال قطعا خیر است زیرا موتوری که توربو بر روی آن تعبیه می شود باید تغییراتی از جمله بالا بردن مقاومت واشر سرسیلندر ، مقاوم کردن شاتون ها، سوپاپ ها و طراحی محفظه سرسیلندر در آن اعمال شود علاوه بر این تغییرات ترمز ها و دیسک صفحه هم در سورن توربو تقویت شده است که بتواند فشار حاصل از لحظه ی شتاب گیری را تحمل کند.

نکته جالب طراحی موتور EF7 توربو نسبت به مدل ساده آن حذف چرخ دنده ی CVVT است.

شتاب گیری ناگهانی توربو باعث می شود که چرخ دنده موجود در قسمت CVVT خراب شود.

این مشکل در موتورهای توربو رایج در جهان وجود ندارد.

شتاب خوب (صفر تا صد حدود ۱۰.۵ ثانیه) و مصرف سوخت کم از مزیای سورن توربو است.

کمبود لوازم یدکی و استهلاک بالای قطعات به دلیل استفاده از توربو ناسازگاری موتور با بنزین معمولی است .

اضافه کردن نظر

ما به حریم شخصی‌ شما احترام می‌گذاریم، ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد ماند