با افزایش آلودگی هوا بسیاری نوک پیکان اتهام را به سمت خودروهای داخلی گرفته و عدم رعایت استانداردهای بین المللی برای ساخت آن ها را عامل این موضوع دانستند. اما بسیاری از کارشناسان در این خصوص معتقدند که خودرو استاندارد نیاز به سوخت استاندارد نیز دارد و این تنها خودروهای داخلی نیستند که مقصر اند.
بیت ران ـ رییس انجمن علمی موتور ایران در رابطه موضوعات مطرح شده پیرامون خودروهای یورو ۵ و سوخت استاندارد عنوان کرد: «هر وسیله نقلیه قلبی به نام موتور درونسوز دارد. زندگی بدون خودرو غیر قابل تصور است. قوای محرکه شامل موتور، گیربکس و اکسل میشود. علاوه براین بخشهای فناوری موتور، بخش خوراک (سوخت) آن نیز بسیار حائز اهمیت است.»
وی ادامه داد: «در شرایط فعلی کشور از موتورهای پایه گازسوز خارجی بی نیازیم. البته لازم است که سوخت استاندارد نیز تامین شود. اگر سوخت استاندارد موجود نباشد، بهترین موتورها را هم داشته باشیم، تمام اجزا آن به هم خواهد ریخت.»
خودرو استاندارد سوخت استاندارد می خواهد
برات قبادیان در انتها گفت: «تولید خودرو استاندارد نیازمند سوخت استاندارد است. در واقع سوخت و موتور، لازم و ملزوم همدیگر هستند. اکنون بهترین زمان و درواقع فرصت طلایی است که صنعت و دانشگاه با یکدیگر مشارکت کنند تا بتوانند این مهم را پیاده سازی و اجرایی کنند.»
در شرایط فعلی انتقاداتی نسبت به کیفیت سوخت مورد استفاده برای خودروهای داخلی وجود دارد.
بنزین سوپر به صورت محدود عرضه می شود و قیمت بسیار بالایی دارد.
بنزین معمولی نیز از نظر عدد اکتان شرایط مناسبی ندارد.
با این حال سازمان استاندارد و شرکت پخش فراورده های نفتی تمام قد از کیفیت بنزین دفاع می کنند.