به گفته دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو، عده ای از نمایندگان مجلس در حال کار برای رفع ممنوعیت واردات خودرو به کشور هستند.
بیت ران -مهدی دادفر در این رابطه می گوید احساس میکنم که آزادسازی واردات خودرو در سال 99 انجام شود. در نتیجه این کار در بودجه به دولت اجازه داده میشود که به عنوان منابع درآمدی خود از واردات خودرو نیز استفاده کند.
البته در مورد ممنوعیت واردات خودرو موضوع خروج ارز از کشور مطرح نیست.
بلکه مطلب اصلی به انحصار بازار خودروهای داخلی باز میگردد.
خودروهای وارداتی، فروش نمونه های داخلی را تحت تاثیر قرار میدهد و عدهای میگویند که مشتری این خودروها متفاوت است اما آن را قبول ندارم.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه بیان داشت: اگر همین حالا تعرفه واردات خودروهای وارداتی را صفر کنیم، یک خودرو 20 هزار دلاری 260 میلیون تومان خواهد شد.
بنابراین در چنین شرایطی مردم سراغ خودروهای داخلی نمی روند و برای همین است که واردات خودرو ممنوع شده تا قیمت داخلی ها افزایش یابد.
واردات خودرو آزاد شود اما به یک شرط
گفتنی است چندی پیش احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان درباره تاثیر واردات خودرو بر روی خودروسازان داخلی گفت: خودروسازان داخلی در بحث قیمت گذاری دستوری زیان زیادی دیده اند.
سال گذشته ایران خودرو و سایپا هر کدام 8 هزار میلیارد تومان ضرر دادند و امسال نیز در 6 ماهه نخست هر خودروساز 5 هزار میلیارد تومان ضرر کرده اند.
همه این ها به علت قیمت گذاری دستوری است. ما حاضریم واردات خودرو حتی با تعرفه کمتر آزاد شود، اما خودروسازان از قیمت گذاری دستوری معاف شوند.
ممنوعیت واردات خودرو در سال 98 چه بر سر بازار آورد
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که با انتخاب نام امسال به عنوان رونق تولید، باید ممنوعیت واردات خودرو ادامهدار باشد اما لازم است که در این حوزه، با خروج دولت و رفع انحصار بازاری به مراتب آرامتر ایجاد کرد.
واردات خودرو در سال گذشته به دلیل شرایط خاص ارزی متوقف شد که با توجه به کمبود عرضه و افزایش تقاضا، افزایش چشمگیر قیمتها را رقم زد. هرچند به گفته فعالان این حوزه، آزادسازی واردات به تعادل بازار منجر خواهد شد اما ارائه لایحه بودجه از سوی دولت نشان داد که این ممنوعیت در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت و تنها باید به آرام شدن بازار با تکیه بر ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات بسنده کرد.
در این باره مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ضمن تاکید بر این که ممنوعیت واردات خودرو در بودجه سال آینده در حالی تمدید شده که واردکنندگان این حوزه همواره بر ثبات در تصمیمگیریها تاکید دارند، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ ثباتی در تصمیمگیریها وجود ندارد. چنانچه دولت نسبت به صدور مصوبهای اقدام میکند، باید پیش از آن نسبت به مطالعه لازم و دریافت نظر ذینفعان موضوع اقدام کرده باشد. در چنین شرایطی نامگذاری امسال به نام رونق تولید نیز نشان داد که این تداوم ممنوعیت واردات خودرو بیدلیل نبوده است. فعالان این حوزه در سال جاری بر این عقیدهاند که با خروج دولت از این حوزه و رفع انحصار میتوان بازاری به مراتب آرامتر داشت.
همه بازارهای سرمایهگذاری مسدود شده است
وی ادامه داد: در شرایطی که همه بازارهای سرمایهگذاری مسدود شده است، لازم است که برنامهای برای مدیریت ریالهای انباشته و سرگردان داشته باشیم؛ چرا که برای مدیریت این شرایط لازم است محلهای سرمایهگذاری امن و دارای بازدهی متناسب با نرخ تورم به صورت رسمی اعلام و دولت راهکاری تعریف کند که نقدینگی در اختیار مردم در مکانهای مناسب توزیع شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به نبود محلی برای توزیع این نقدینگی اظهار کرد: تا زمانی که تکلیف این منابع مشخص نشود، وضعیت به همین شکل باقی خواهد ماند و نقدینگی سرگردان به سمت خودرو و کالاهایی که هزینهبری کمتری دارند، خواهد رفت و این در حالی است که بر اساس اعلام مرکز آمار، میزان نیاز به کالایی مانند خودرو مشخص بوده و از آن جا که توان تأمین این نیاز از سوی دو خودروساز وجود ندارد، شاهد افزایش قیمت خودروها در بازار بودهایم.
بازار رقابتی خودرو تنها با خروج دولت از بازار اتفاق می افتد
دادفر ضمن تاکید بر رقابتی بودن بازار خودرو گفت: بازار رقابتی تنها با خروج دولت از بازار اتفاق خواهد افتاد. تا زمانی که دولت صاحب بنگاههای بزرگ است، نگاه به بنگاهداران به صورت عدالت محور نخواهد بود و تنها شرکتهای زیرمجموعه دولت در اولویت حمایت قرار خواهند گرفت؛ بنابراین لازم است دولت بنگاهداری را رها کرده و دست از این فضا بردارد. اگر اوضاع به همین شیوه پیش رود؛ بازهم شاهد قیمتهای بالا در خودروهای داخلی خواهیم بود. اما با آزادسازی واردات و قراردادن این خودروها در کنار خودروهای تولید داخل، میتوان حق انتخاب برای مردم به وجود آورد.
به اعتقاد دادفر، اصلیترین پیشنهادهای سال جاری در حوزه واردات خودرو، خروج دولت از صنعت خودرو است. همچنین دولت میتواند با بازبینی در آزادسازی واردات و بازگشت نرخ تعرفهها به قبل، تا حدودی تقاضای بازار را پاسخ داده و قیمتها را کنترل و تعدیل کند.
وی به ایسنا افزود: درخواستها در حالی است که شنیدهها حاکی از آزادسازی واردات به شرط در اختیار قراردادن آن در دست خودروسازان دولتی است که در صورت تحقق این روند، اهداف پیشبینی شده محقق نخواهد شد؛ چراکه لازم است واردات در اختیار کارشناسان و واردکنندگان این حوزه قرار گیرد.
جناب روحانی لطف کنید به فکر خانواده های 4 نفره ای باشید که روی موتور تو هوای سرد به مدرسه می روند و به سر کار و جوان های سر مست از پول های باد آورده پدری و به پشتوانه بیمه شخص ثالث نفس ما رو در سینه حبس می کنند وقتی با فاصله چند میلیمتری و اختلاف سرعت 5 برابری از کنار ما رد می شوند خدا وکیلی دارید ظلم می کنید واقعا دارید در حق طبقه ضعیف جامعه ظلم می کنید با این قیمت های خودرو
چه جوری می فهمید که من پدر چه دردی می کشم
خدا شاهده اگه این روند رو ادامه بدید یک جامعه بیمار و روانی ودعقده ای رو در پیش داریم
اگه جان مردم کشور به اندازه جان یک فلسطینی ارزش داره براتون دست از مواضع فعلی بردارید
طاعت به حد استطاعت وقتی جان و روان مردم در خطر هست واقعا لازم نیست به خاطر قدس و فلسطین با دنیا بجنگید
من نمی دونم چرا نمی بینید من در مقابل تحریم ها نه ایستاده ام مقاومت نمی کنم کمرم شکسته چشم تو باز کن نگو ملت قهرمان
بگو ملت کمر شکسته و خورد شده
تحقیر شده و فقیر
بابا کسی به فکر این نیست که جات رو بگیره به فکر این باش که بی طرف باشی و هر موقع از لحاظ علمی و اقتصادی به رو دنیا رسیدی فلسطین رو بذار تاج سر مون اما الان نه بدرد فلسطین می خوریم نه مال جنگ با آمریکا هستیم و فقط داریم تحقیر می شیم پیش هم بخاطر دست کجی کاسب و راننده ودکارگر و ……بابا ملت دست به دزدی می زنند برای سیر شدن
کدوم مقاومت
کدوم پیروزی
خجالت بکشید از این حرف ها تون
با سلام خدمت دولتمردان جمهوری اسلامی
تو رو خدا جلوی این گرونی رو بگیرید پدر مردم
در اومد اگه دستتون میرسه لطفا همین حالا کمک کنید
اگه نمیخواند خودرو وارد کنید وارد نکنید تکلیف ثبت سفارشات نود و هفت را مشخص کنید