ابهامات بزرگ در مورد کیفیت بنزین و آلودگی کلان شهرهای ایران

از دست ندهید

وجود یک خاطره تلخ در مورد استفاده از بنزین پتروشیمی و آلودگی شدید هوا در دور قبلی تحریم ها باعث شده است که همزمانی دور اخیر تحریم ها با آلوده شدن اغلب شهرهای کشور نیز به ابهماتی بزرگ در مورد کیفیت بنزین توزیعی در کشور بیانجامد.

بیت ران – با این حال علیرغم تمام گمانه زنی ها، هنوز شواهد مستدلی مبنی بر ضعف کیفیت بنزین بدست نیامده است و تقریبا تمامی نهاد های دست اندر کار نیز مناسب بودن کیفیت بنزین را تایید می کنند.

در همین رابطه یکی از نمایندگان مجلس هم هفته گذشته در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌های معتبر داخلی گفته بود «بخشی از آلودگی هوای تهران و کلانشهرها ناشی از عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی در پالایشگاه‌های کشور است.» علی بختیار سؤالی در مورد این مسأله از وزیر نفت مطرح کرده که از سوی هیأت رئیسه به کمیسیون انرژی ارجاع شده است تا این هفته در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس قرار بگیرد.

آلودگی شدید هوای تهران در سال ۹۸

یش از ۴۰ روز در سال‌جاری هوای تهران آلوده بوده است.

هر بار هم انگشت‌های اتهام به سمت کیفیت بنزین نشانه گرفته شده است.

متولیان توزیع بنزین استاندارد در کشور می‌گویند که «به هیچ عنوان بنزین با استاندارد پایین‌تر از یورو ۴ در کلانشهرهای کشور توزیع نمی‌شود.»

در این خصوص، مدیر تأمین و توزیع شرکت پخش در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه ایران  می گوید: «برمبنای تکالیفی که هیأت دولت به عهده وزارت نفت گذاشته است در ۸ کلانشهر تهران، اصفهان، اراک، مشهد، شیراز، تبریز، کرج و اهواز تمام بنزین توزیعی از نوع یورو ۴ و سوپر است. حتی در حاشیه این کلانشهرها هم بنزین توزیعی را تاجای امکان یورو ۴ در نظر گرفته‌ایم. نظیر رودهن و بومهن در استان تهران. این بنزین از مؤلفه‌های قابل قبول محیط زیستی تبعیت می‌کند و ادعای پیدایش آلودگی هوا در نتیجه بنزین آلوده کذب است.»

کرامت ویس کرمی، با اشاره به اینکه علاوه بر بنزین، نفت گاز (گازوئیل) نیز از نوع یورو ۴ است، اظهار می‌کند: «نه تنها در کلانشهرها بلکه در کل این ۸ استان در حال توزیع نفت گاز یورو ۴ هستیم.»

او می گوید: می‌گوید: «حتی یک لیتر از ریفورمیت تولیدی پتروشیمی‌ها در کشور توزیع نمی‌شود و تمام بنزین توزیعی کشور از ۱۰ پالایشگاه اصلی تأمین می‌شود.»

کیفیت بنزین توزیعی در ایران

ویس کرمی توضیح می‌دهد: «بنزین توزیعی در کشور مطابق با استانداردهای بین‌المللی است. یعنی گوگرد زیر ۵۰ پی‌پی‌ام، بنزین زیر یک درصد، ترکیبات آروماتیک زیر ۳۰ درصد و الفین زیر ۱۸ درصد. اکتان بنزین یورو ۴ بالاتر از ۹۱ است و بنزین توزیعی در سایر شهرها هم با همین مشخصات اما عدد اکتان کمتری است. عدد اکتان بنزین در سایر شهرها حدود ۸۷ درصد است. اما عدد اکتان مؤلفه زیست محیطی نیست و فقط روی مسائلی نظیر استهلاک موتور اثر دارد.»

او ادامه می‌دهد: «تأکید می‌کنم که اکتان روی کیفیت سوخت اثری ندارد و به همین خاطر هم در پایش‌ها مطابق با استانداردها لحاظ نمی‌شود. لذا مردم نباید اکتان بنزین را مؤلفه زیست محیطی بدانند.»

او تأکید می‌کند: «به صورت مستمر و شبانه روزی کیفیت را پایش می‌کنیم و به جرأت می‌توان گفت که ادعای آلوده بودن بنزین توزیعی کذب است.»

براساس آمار: ۷۹‌میلیون لیتر از کل بنزین تولیدی، یعنی حدود ۷۰‌درصد به لحاظ تمام مؤلفه‌های زیست محیطی شامل گوگرد، بنزن، آروماتیک و الفین، دارای استاندارد یورو‌۴ است.

بیشتر بخوانید:

احتمال تک نرخی شدن و افزایش قیمت بنزین؛ از شایعه تا تکذیبیه

کارت سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث باطل می‌شود

مکانیک غیرمجاز در تهران / تعدادی بساز بفروش قطعه بی کیفیت وارد می کنند




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط