با افزایش قیمت بنزین و سهمیهبندی آن، یک بار دیگر بحث آب سوز کردن خودروها مطرح شده است تا جایی که صحبت از ثبت نام در این طرح در روزهای اخیر به میان آمده و سامانهای هم برای آن معرفی شده است.
بیت ران – بدون شک دستیابی به چنین فنآوری، انقلاب عظیمی نه تنها در صنعت خودروسازی بلکه در سایر صنایع به پا خواهد کرد.
اتفاقی که تا به امروز نیافتاده است.
ماجرای آب سوز کردن خودروها از آنجا شروع شد که حدود سه سال پیش فردی در ایران مدعی شد موفق به ابداع سامانهای شده که با نصب بر روی خودروهای مختلف، امکان استفاده از آب بهجای بنزین را فراهم میکند.
صداوسیما با این فرد که از او “علاءالدین جاسمی زرگانی” نام برده شده، گزارشهای تهیه کردهاست.
و در برنامههایی از او به عنوان مبدع خودروی آبسوز یاد شده است.
در یکی از برنامههای تلویزیونی که در این باره ساخته شده یک پژوی ۴۰۵ نشان داده میشود.
آقای جاسمی زرگانی از شلنگ آبی که در دست دارد در لیوانی آب میریزد و آن را میخورد.
و همان شلنگ را به داخل باک خودرو انداخته و آن را پر میکند.
خودرو با سوخت آب شور
آقای جاسمی زرگانی میگوید دکترای انرژی دارد.
وی در رسانههای ایران و فضای مجازی حضور پررنگی دارد و گفته پس از آب سوز کردن خودروها خودروی آب سوز نه تنها با آب معمولی بلکه با آب شور دریا و پسماند هم کار میکند.
البته رضا مفیدی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا گفته تاکنون هیچ مجوزی در خصوص پیشفروش تجهیزات خودروهای آبسوز صادر نشده است.
آقای جاسمی زرگانی میگوید با هزینه ۶۰۰ هزار تومان میتواند یک خودروی معمولی را آبسوز کند.
وی پیشتر گفته بود از ۲۶ کشور جهان هم دعوتنامه دارد که به هیچ کدامشان پاسخ مثبت نداده است.
چون میخواسته اختراعش را در کشور خودش حفظ کند.
او همچنین گفته: «اگر دولت همکاری کند با صرف هزینه ۶۰۰ هزار تومان میتواند خودروها را آبسوز کند.
بدون همکاری دولت، دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای این کار پول لازم است.
بعد از نصب آن، خودرو با قرصهایی با مبلغ ۱۰۰۰ تومان آبسوز خواهد بود.»
خبری از اجرا نشد
کمتر از یک سال پیش (اسفند ۹۷) خبرگزاری تسنیم به نقل از این فرد از تجاریسازی سامانه آب سوز روی خودروهای ایرانی ظرف شش ماه آینده خبر داده بود که این اتفاق نیفتاد.
بنظر میرسد متولیان این پروژه به دنبال جذب سرمایه از طریق کمکهای دولتی یا شخصی هستند.
بعضی از منتقدان در روزهای اخیر این پروژه را کلاهبرداری خواندهاند.
چرا که به گفته آنها چنین چیزی یا مبنای علمی ندارد یا مقرون به صرف نیست.
منطق خودروهای آب سوز
طی سالهای اخیر خودروسازان بزرگ جهان درصدد بودهاند با جایگزین کردن منابع پاکتر انرژی، وابستگی به سوختهای سنتی را کاهش دهند.
آنها در ابتدا خودروهای هیبریدی را به بازار معرفی کردند.
مورد اخیر آن که چند سالی است به تولید انبوه رسیده خودروهای برقی است.
خودروسازان خارجی سالانه خرج عظیمی صرف بهینه سازی سوخت میکنند.
ولی طرح آب سوز کردن خودرو هنوز در سطح فرضیه باقی مانده است.
آب که از دو عنصر اکسیژن و هیدورژن تشکیل شده به خودی خود قابل احتراق نیست.
البته هیدروژن دارای انرژی بالا و قابل اشتعال است اما انرژی آن در زمانی که آب تشکیل میشود آزاد شده است.
البته از طریق الکترولیز، آب را میتوان به عناصر اصلی تشکیل دهنده آن یعنی هیدروژن و اکسیژن تجزیه کرد.
اما این کار انرژی بالایی میطلبد.
مشکل پایداری ساختار آب
به گفته بعضی از کارشناسان آب بهخودیخود، از لحاظ ترمودینامیکی مولکولی بهشدت پایدار محسوب میشود.
و به دلیل پیوند شیمیایی بسیار محکم بین هیدروژن و اکسیژن، برای شکستن پیوند بین اتمهای تشکیلدهندهٔ یک لیتر آب، باید تقریباً برابر با میزان انرژی مصرفی یک انسان بالغ در طول روز (حدود ۲۵۰۰ کیلوکالری) انرژی صرف شود.
بعضی از منتقدان میگویند در صورت صحت ادعا چرا بخار آب دوباره به باک منتقل نمیشود تا خودرو به طور کلی از سوختگیری بینیاز شود؟
امیرحسن کاکایی، از اعضای هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت گفته است:
«چیزی که این افراد ادعا میکنند به ظاهر شدنی است.
یک خودرو را جلوی چشم مردم نشان میدهند که به باک آن آب ریخته و خودرو کار هم میکند.
اما نکتهای که برای آن جوابی وجود ندارد این است که چه مدت موتور این خودرو با آب کار خواهد کرد.
و بعد از چند وقت چه هزینههایی را به مردم تحمیل میکند.»
مدعیان آبسوز کردن خودرو در کشورهای دیگر
آقای جاسمی زرگانی اولین فردی نیست که ادعا میکند به فن آوری آبسوز کردن خودرو دست یافته است.
در کشورهای دیگر هم طی سالهای گذشته چنین ایدهای مطرح شده بود.
در بیشتر این موارد افراد مدتی پس از طرح ادعای خود طرح خود را رها کردهاند.
و یا این ادعا در پایان کلاهبرداری از آب درآمده است.
چارلز گرت شاید اولین مدعی دست یافتن به خودروی آبسوز بود.
او در سال ۱۹۳۵ خودرویی با سوخت آب را برای چند دقیقه به نمایش درآورد و گفت از طریق الکترولیز آب میتواند انرژی مورد نیاز خودرو را تامین کند ولی در نهایت به جایی نرسید.
در دهه ۸۰ استنلی میر مدعی شد با استفاده از یک پیل سوختی بخار آب به عناصر تشکیلدهندهاش تجزیه میشود .
و در محفظه احتراق موتور، با ترکیب دوباره عناصر هیدروژن و اکسیژن و تبدیل آنها به آب، انرژی مورد نیاز خودرو تأمین میشود.
او البته در سال ۱۹۹۶ در دادگاهی در اوهایو به کلاهبرداری محکوم شد.
وی مدتی بعد مرد؛ عدهای مرگ او را مشکوک میدانند.
ادعاهایی که کلاهبرداری شناخته شدند
در سال ۲۰۰۲ شرکت انرژی جهانی جنییس اعلام کرد که دستگاهی را آماده ورود به بازار کرده است که قادر به استخراج انرژی از آب با جدا کردن و ترکیب مجدد هیدروژن و اکسیژن است.
یک سال بعد (۲۰۰۳) این شرکت اعلام کرد که این فناوری را برای به حرکت درآوردن خودرو ارتقا داده است.
این شرکت بیش از ۲/۵ میلیون دلار از سرمایهگذاران دریافت کرد.
اما هیچگاه دستگاهی روانه بازار نشد.
در سال ۲۰۰۶ دادگاهی در نیوجرسی آمریکا پاتریک کلی، موسس این شرکت را به اتهام “سرقت و کلاهبرداری” به پنج سال حبس و پرداخت۴۰۰ هزار دلار به خسارت دیدگان محکوم کرد.
در سال ۲۰۱۲ آقا وقار احمد پاکستانی ادعای مشابهی را مطرح کرد.
وی گفته بود با الکترولیز آب را برای مصرف خودرو تجزیه میکند.
که دانشمندان پاکستانی ادعای او را بی اساس خواندند و عدهای او را “کلاهبردار” نامیدند.
بیشتر بخوانید:
کسانی که کارت سوخت ندارند حتما بخوانند ؛ راه های دریافت کارت سوخت چیست؟
محدودیت سوختگیری با کارت جایگاه به حالت سابق بازگشت + جزئیات سهمیه هر نفر
قیمت جدید بنزین و سهمیه بندی آن مشخص شد + جزئیات قیمت و سهمیه تیپ خودروها
به نظر من تا زمانی که مطمئن نشدیم که این طرح عملی نیس، نباید شک و شبهه ای برای مخترع درست کنیم. از کجا میدونیم شاید هم کار کرد.
آقا، من یه کبوتر دارم که روپایی میزنه؛ شک و شبهه نکنید، بفرمایید از نزدیک مشاهده کنید!
شدن که میشه
انرژی های بی پایان هم میشه داشت
ولی اگر یک سرگذشتی از این افراد بخونید.. میبینید که اینها به روشهای مختلفی مردن .. و یا در نهایت مجبور شدن که ادعای خودشون رو تکذیب کنن و بگن که دروغ گفتن و یا اتفاقهایی از این قبیل
قطعا یک قدرت عظیمی در دنیا وجود داره که نمیخواد مردم دنیا در راحتی زندگی کنن
شما یک لحظه فکر کن که این اتفاق بیافته
دیگه قیمت نفت سقوط میکنه و انواع انرژی ها تحت تاثیر قرار میگیردن و کلا درآمد یک سریها به کلی نابود میشه
بذارید یه مثالی بزنم از مخفی کردن تکنولوژی ها ..
شما نگاه کنید ببینید هر سری موبایلهای مختلفی وارد بازار میشه .. شما فکر کن مثلا اگر قرار بود این شرکتها توی محصولاتشون همه چی رو تمام میکردن دیگه محصول جدیدی برای تولید نمیبود که بخوان زود به زود ارائه بدن
هر سری میبینیم که همین محصول موبایلی که دست شماست.. بهتر و قوی تر و جدیدترش میاد و شما رو ترغیب میکنه که برید بخریدش..
خب اینها همه منبع درآمدی هست برای افرادی که پاروی خرخره ی این مردم بیچاره گذاشتن..
در دنیا گروهی هستن که دارن به این صورت از مردم بیگاری میکشن و اونها رو گرسنه نگه میدارن تا برای ابرقدرتها کار کنن..
شما کاملاً درست میفرمایید ،همیشه قدرتها برای بقای خودشون از هر گونه تکنولوژی که بخواد شریان قدرتگیری وزنده بودن اونها رو به خطر بندازه جلو گیری میکنن ، چون اگه مردم در رفاه و آسایش باشن دیگه حکومتها وقدرتهای پشت پرده کاری رو نمیتونن روی مردم اعمال کنن که برای اونها بردگی کنن و اونها رو به سرمایه های مفت برسونه، همیشه قشر مردم برای سرمایه داران پشت پرده ی حکومتی در تمام کشورها ، نقش رعیت رو دارند که منابع قدرت و رفاه بی پایان رو براشون تامین میکنه ، شما فکر کنید که اگر مردم به رفاه برسن ، دیگه کی حاضر میشه براشون دوندگی و کار زیاد انجام بده یا سرمایه هاشون رو با کار کردن و خرید کردن محصولاتشون تامین کنه همه چیز برمیگرده برای حفظ قدرت و مسند آدمهای زالوی تشنه ی قدرت ، اندیشه باید کرد تا راه رهایی رو شناخت و تغییر کرد.🌹
“شدن که میشه” چی میشه؟ کی گفته میشه؟ الکی برا خودتون پیشفرض درست میکنین میشه، بعدا میان در قابلمه بهتون نشون میدن میگن با این کرونا رو شناسایی میکنیم، اونوقت خود شما میگی “شدن که میشه” !
بعدهم، گوشی چه ربطی به اینا داره؟ توی گوشی بحث صرفه اقتصادی و خرید مشتری مسئله اصلیه. وگرنه خیلی تکنولوژی ها هست که توی گوشی نچپوندن هنوز… ولی این مسئله آبسوز کردن، شدنی نیست. وگرنه حکومت ایران از خداشه یه چیزی رو جایگزین بنزین و گاز کنه تا بتونه بنزین و گاز رو صادر کنه و طلا بگیره در عوضش.
پس الکی حرف از مافیا و کارشکنی نزنید لطفا.
من کاری به اینکه این طرح شدنیه یا نه ندارم ولی اینکه ایران از خداشه این طرح اجرایی بشه تا بتونه گاز و بنزین رو استفاده نکنه و بفروشه باید بگم اشتباست چون وقتی ایران بتونه این طرح رو پیاده بکنه مطمینن بقیه کشورا هم این طرح رو کپی میکنن و میسازنن و اون موقع اون کشورا هم دیگه نیازی به خرید گاز و بنزین ندارن و ایران میخواد نفتش رو به کی بفروشه و مطمئن باشین مخالفین اصلی این طرح کشورایه هستن که صادرات نفت دارن
دلیل اینکه این طرح هنوز بین زمین و هوا مونده اینه که از آقای جاسبی میخوان طرحشو توضیح بده که چطوری انجام میشه ولی آقای جاسبی بخاطر اعتماد نداشتن و احتمال اینکه طرحش دزدیده بشه از این کار اجتناب میکنه که خب طبیعی هم هست، تو این مملکت به کسی نمیشه اعتماد کرد!
برید داستان استارتاپ theranos رو در آمریکا بخونید.
متاسفانه یک عده بیسواد هم در تلوزیون و سایتها تبلیغ این دروغ بزرگ را می کنند . خودرو ابسوز کلا هبرداری بیش نیست .
کلاه برداری از افراد کم سواد، اب یک مایع خنثی هستش، هر ماده ای برای ای که بتوان ازش انرژی گرفت باید ابتدا انرژی داد تا به مرحله ای برسه که خودش انرژی ازاد بکنه، مثل سوخت فسیلی، الکل و… اما صرفه اقتصادی کجاست، جایی که بازده انرژی مثبت باشه، یک ماده خنثی یا بازده انرژی صفر است یا منفی، اب هم همین طوره، بازده اب منفی سی درصده.
هیدروژن انفجار بالایی داره اونم تو خودرو که تصادف داره آزاد بشه بوم
میشه تست کرد و دید که عمل میکنه یا نه یا بعد از کار کردن چه مزیتی داره و چه خسارتی میزنه