نیسان جوک زمانی وارد بازار ایران شد که شرکت ها خودروسازی پس از برجام به راحتی وارد بازار ایران شده بودند شاید اگر نیسان به جای واردات این محصولات، به تولید آنها در ایران می پرداخت می توانست به موفقیت بسیار بیشتری دست پیدا کند.
بیت ران – امین آزاد: پس از برجام شرکت جهان نوین آریا به عنوان نماینده رسمی محصولات وارداتی نیسان در ایران معرفی شده بود.
البته برخی رسانه ها در گزارش هایی گفتهاند این شرکت نماینده رسمی نیسان در ایران نبود.
طبق برنامه ریزی این شرکت، جوک در سه مدل اسپرت، پلاتینیوم و اسکای پک وارد بازار ایران شد.
در سال اول مدل اسکای پک با قیمت ۱۲۴ میلیون تومان توسط این شرکت فروخته شده بود.
حجم موتور این مدل، ۱۶۰۰ سی سی با قدرت موتور ۱۱۷ اسب بخار است.
این موتور در مدل پلاتینیوم هم استفاده شده است.
اما در مدل اسپرت از موتور ۱۶۰۰ سی سی با توربوشارژ با قدرت ۱۹۰ اسب بخار استفاده شده است.
مدل اسکای پک و پلاتنیوم در آپشن ها با هم تفاوت دارند و در اصل می توان مدل پلاتینیویم را مدل لوکس شده اسکای پک دانست.
آپشن های انواع جوک
پلاتینیویم دارای:
موقعیتیاب با صفحه نمایش لمسی،
سیستم هشداردهنده خروج از خط،
سیستم هشداردهنده برای نقاط کور،
سیستم شناسایی اشیاء متحرک،
سیستم مانیتور دید ۳۶۰ درجه،
سیستم هوشمند ورود بدون کلید با دکمه فشاری استارت،
صندلی و دسته صندلیهای چرم
و صندلیهای جلوی گرمشونده است.
این امکانات در مدل اسکای لایت وجود ندارد.
مدل اسکای لایت و پلاتینیوم در امکاناتی مانند:
سیستم تهویه هوای اتوماتیک،
کروز کنترل و محدودکننده سرعت،
ABS , EBD, ESP،
کیسه هوای راننده و سرنشین،
جانبی و پردهای،
سیستم هشدار فشار باد تایرها،
سیستم ضد سرقت ایموبلایزر،
سیستم کنترل دینامیکی نیسان (NDCS)
و هندزفری بلوتوث و پخش موسیقی با بلوتوث مشترک هستند.
با وجود چهره بسیار متفاوتی که از نظر برخی زیبا و از نظر برخی دیگر زشت است، نیسان جوک در مناطق آزاد با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد.
این عامل نشان می دهد این خودرو برای بسیاری از ایرانی ها جذاب است.
نیسان جوک زیر ذرهبین
نیسان جوک بر پایه پلتفرم بی رنو نیسان ساخته شده است.
این همان پلتفرمی است که خودروهایی مانند نیسان میکرا، داتسون GO، رنو کپچر، رنو کلیو، رنو سیمبل و رنو توئینگو روی آن ساخته شده اند.
البته این پلت فرم در نیسان جوک تغییراتی کرده است. بگونه ای که فاصله محورها در این پلت فرم مشترک رنو – نیسان افزایش داشته است.
با وجود تشابه پلت فرم، این محصول بسیار شبیه رنو کپچر است.
البته اگر رنو کپچر یک چهره متوسط دارد، ظاهر نیسان جوک بسیار متفاوت است. طوری که یا فردی از آن خوشش می آید یا از آن متنفر خواهد شد.
طراحی نیسان جوک بههیچعنوان رسمی و لوکس نیست.
نیسان تمام تلاش خود را انجام داده است تا خودرویی جوانپسند با چهرهای نهچندان جدی خلق کند و البته در این کار کاملاً موفق بوده است.
میتوان بدون اغراق طراحی جوک را متفاوت از هر خودرویی که برندهای شناخته شده در حال حاضر تولید میکنند دانست.
نیسان با این طراحی به نوعی ساختارشکنی کرده و البته جواب این ریسک را هم گرفته است.
بخش عجیب نیسان جوک
عجیبترین بخش طراحی جوک، بخش جلویی آن است. جایی که تقریباً همه بخشهای آن متفاوت با آنچه که در خودروهای فعلی میبینیم است.
چراغهای جلوی بزرگ و گرد چندین دهه است که از روی خودروها محو شدهاند.
اما نیسان روی جوک دو چراغ گرد و بزرگ قرار داده است تا آن را کاملاً متفاوت با سایر خودروها کند.
در فضای بین دو چراغ، ورودی هوای مشبک سیاه رنگی دیده میشود که آرم نیسان را در مرکز خود احاطه کرده و چهرهای خندان به جوک داده است.
طراحی متفاوت نیسان برای راهنمای جلو نیز ادامه دارد.
با ایجاد دو خط کشیده در دو طرف کاپوت، چراغهای راهنما و چراغهای تزئینی در آن قسمت ایجاد شده است.
خطوط روی کاپوت و جلوپنجره نیز همگی با داشتن فرمی خمیده، هماهنگی خوبی را با سایر بخشهای خودرو ایجاد میکنند.
جوک دو در است یا چهار در؟
اگر از کنار به نیسان جوک نگاه کنیم، باز هم متوجه همان فلسفه طراحی خاص و متفاوت این خودرو میشویم.
برجستگی گلگیرها حالتی عضلانی به خودرو داده است.
شیب سقف که در قسمت عقب به سمت پایین کشیده شده است، یک خودروی کوپه را به بیننده یادآوری میکند.
جالبترین بخش نمای کناری دستگیرههای درهای عقبی هستند.
این دستگیره ها نه تنها کاملاً با دستگیرههای جلویی تفاوت دارند، بلکه با قرار گرفتن در کنار پنجره و برخورداری از رنگ مشکی، باعث میشوند کسی که این خودرو را برای اولین بار میبیند در مورد اینکه این خودرو دو در است یا چهار در به اشتباه بیفتد.
در بخش عقب نیز شاهد همان طراحی سیال با خطوط منحنیوار هستیم.
این خطوط کاملاً در تعادل با سایر بخشهای خودرو قرار دارد و همچنان کاملاً متفاوت با خودروهایی است که عادت به دیدن آنها داریم.
در نیسان جوک جدید ما شاهد ارائه یک خودرو با وزن کمتر در نتیجه افزایش چابکی هستیم.
در نیسان جوک ۲۰۱۶شاهد افزایش شتاب و گشتاور هستیم.
تفاوت سیستم AWD و ۴wd
چرا که در این مدل از سیستم AWD استفاده شده است. این عامل راننده را در کنترل خودرو کمک می کند.
تفاوت عمده سیستم AWD و ۴wd این است که سیستم AWD همواره برای خودرو فعال است.
در این سیستم، هم مدل مکانیکی وجود دارد و هم مدل الکترونیکی.
در مدل مکانیکی این سیستم، برای انتقال قدرت در حقیقت از سه دیفرانسیل استفاده میشود.
در سیستم تمام چرخ محرک، توان انتقالیافته تنها به چرخی تعلق میگیرد که بیشترین نیروی Traction را داشته باشد.
این کار با تقسیم توان در بین اکسل های عقب و جلو انجام میشود.
این فرآیند به وسیله دیفرانسیل مرکزی صورت گرفته و در بین هر دو چرخ در جلو و عقب به وسیله دو دیفرانسیل جداگانه انجام میشود.
مزیت عمده این روش در سطوح لغزنده بیشتر آشکار میشود؛ چون تقسیم توان روی هر چرخ انجام میشود.
کنترل لغزش در هر چرخی باعث ایجاد نیروی Traction بیشتر میشود.
بهترین مثال AWD مرسدس بنز AMG E63 است.
البته سیستم AWD به اندازه ۴wd قوی و تنومند نیست.
این سیستم نمیتواند در شرایط بسیار کم اصطکاک جاده، نیروی جلو برنده کافی نسبت به سیستم ۴wd را ایجاد کند.
امروزه رایانه در کنترل سیستم AWD نقش مهمی بر عهده دارد؛ سنسورهایی که روی هر چرخی وجود دارد تا نیروی Traction را لحظه به لحظه آنالیز کنند.
از این سیستم، همواره و در تمامی جادهها از جمله آسفالت میتوان استفاده کرد.
این سیستم، یکی از مظاهر ایمنی در وسایل نقلیه امروزی است.
اما گرچه این سیستم برای کار سنگین طراحی نشده، اما باعث ایمنتر و دلپذیرتر شدن وسیله نقلیه میشود. این سیستم در رقابت برای حرکت در جادههای ناهموار، تقریباً بازنده است.
موتور نیسان جوک برای بازار ایران
موتور نیسان جوک برای بازار ایران دو پیشرانه ۱.۶ لیتری و ۱.۶ لیتری توربوشارژر هستند.
موتور همراه با توربوشارژر این پیشرانه توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد.
شتاب صفر تا صد نیسان جوک با این مشخصات در حدود ۸.۵ ثانیه و مصرف سوخت آن حدوداً ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است و بیشینه سرعت آن به ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت میرسد.
مدل بدون توربوشارژر این محصول هم ۱۱۷ اسب بخار قدرت دارد.
البته برای خودرویی در این کلاس چندان بالا بنظر نمی رسد.
موتور نیسان جوک از تزریق مستقیم سوخت با فشار بالا استفاده می کند.
تغییرات موتور جدید جوک
موتور توربو شارژ جوک توسط رنو و نیسان به طور مشترک طراحی شده است و در رنو این مدل روی مدل رنو تالیسمان استفاده می شود.
در موتور جدید نیسان جوک نسبت به موتور قبلی محفظه داخلی سیلندر پوشش جدیدی پیدا کرده است و کیفیت بسیار بالای این سطح نسبت به بوش پیستونهای چدنی، اصطکاک داخلی اجزا و وزن موتور را کاهش داده و عملکرد توربو شارژ نیز چابکتر شده است.
نیسان همچنین اصلاحات قابلتوجهی در سیستم زمانبندی سوپاپها انجام داده است.
همچنین برای این موتور از پمپ روغن با فشار متغیر استفاده شده و عملکرد انژکتورها بهبود یافته است.
گیربکس ضریب پیوسته CVT که تنها گیربکس برای جوک ۱۶۰۰ توربو دو دیفرانسیل است، برای حمل بدنه ۱۴۵۳ کیلویی این خودرو، هماهنگی خوبی با موتور دارد.
سیستم کنترل یکپارچه نیسان به نامI-CON حالتهای مختلف رانندگی ازجمله حالت عادی، اسپرت و اقتصادی را فراهم میسازد که واکنش پدال گاز، فرمان و گیربکس را به نحو مناسبی تنظیم میکند.
راه دست یافتن به بهترین شتابگیری
نیسان امکاناتی مانند تعویض دنده برای شبیهسازی حالت دستی در گیربکس ضریب پیوسته این خودرو تعبیه کرده است.
راحتترین راه برای دست یافتن به بهترین شتابگیری این است که گیربکس را در حالت D قرار دهید، سبک رانندگی اسپرت را انتخاب کنید و پدال گاز را تا انتها فشار دهید.
کل گشتاور ۲۴۰ نیوتن متری این موتور از دور ۱۶۰۰ تا ۵۲۰۰ دور در دقیقه بهصورت یک خط صاف در دسترس راننده خواهد بود که به مانورپذیری بهتر خودرو کمک میکند.
البته گیربکس CVT با نگهداشتن دور موتور نزدیک به خط قرمز (۶۴۰۰ دور در دقیقه) تا حدودی عکس این قضیه عمل کرده و موتور را از محدوده ماکسیمم گشتاور دور میکند.
با توجه به اینکه سیستم ۴ چرخ محرک این خودرو قدرت موتور را به نسبت ۵۰/۵۰ بین چرخهای جلو و عقب تقسیم میکند، خودرو پایداری بسیار بالایی دارد و لیز نمیخورد.
سیستم فرمان برقی حساس به سرعت نیسان جوک هنگام تعویض جهت دقت خوبی دارد.
این سیستم برای افزایش پایداری خودرو طراحی شده، و از هیجان رانندگی تا حدی میکاهد.
فاصله کم بین دو محور این خودرو و سیستم توزیع متغیر گشتاور در محور عقب، در پیچهای تند، گشتاور ارسالی به چرخ خارج از پیچ را افزایش میدهد.
این عملکرد باعث میشود نیسان جوک در مسیرهای پرپیچ بسیار چابک عمل کند.
آزمایش ترمز ناگهانی نیز نشان داد که پدال ترمز از سفتی مناسبی برخوردار است و دقت عملکرد پدال بهخوبی تنظیم شده است.
استفاده از سیستم Vehicle-speed-sensitive در فرمان برقی نیسان جوک مدل ۲۰۱۶ این خودرو را در سفت و یا روان شدن فرمان خودرو در حالت های مختلف توانمند می سازد.
این سیستم برای هر چرخش شفت، سنسور مربوطه تعداد پالس مشخصی ارسال می کند.
هر چه سرعت خودرو افزایش یابد، پالسها تندتر میشود و بالعکس هرچه سرعت کمتر شود، فاصله بین پالسها کمتر میشود.
مکانیزم عملکرد کروز کنترل جوک
در خودروهای مجهز به کروز کنترل، سنسور سرعت شمار یک خروجی نیز به ECM کروز کنترل ارائه میدهد.
از این طریق کروز کنترل قادر به تشخیص لحظه ای سرعت خودرو خواهد بود.
ECM که کامپیوتر کوچک کروز کنترل و در واقع مغز متفکر آن است با دریافت پالسهای سنسور سرعت و مقایسه آن با سرعت تثبیت شده توسط راننده، به یک میزان خطا میرسد.
در ادامه براساس یک برنامه که با معادلات ریاضی از جمله انتگرال و مشتق پایه ریزی شده است، دستور باز و بسته کردن دریچه گاز را به فعال کننده میدهد.
از اینرو در هنگام مواجه با سربالاییها و سرازیریها، سیستم بلافاصله آنرا تشخیص داده و از تغییر یافتن سرعت تثبیت شده جلوگیری میکند.
فضای بار نیسان جوک
با خواباندن صندلیهای عقب، فضای بار ۲۹۷ لیتری این خودرو به ۱۰۱۶ لیتر افزایش پیدا می کند.
این کار فضایی شبیه یک خودروی استیشن به خودرو می دهد.
این فضا برای حمل بار کاربردی است.
ستاره ایمنی جوک
در زمینه ایمنی هم نیسان جوک مدل ۲۰۱۶ در موسسه ایمنی NHTSA آمریکا چهار ستاره را دریافت کرده است.
تعداد ستاره های نیسان جوک در برخورد از طرفین:
در تست برخورد از جلو سه ستاره،
در تست برخورد از کنار پنج ستاره،
در تست واژگونی چهار ستاره،
در تستهای برخورد از روبرو، کنار، عقب و مقاومت سقف امتیاز “خوب”
و در تست همپوشانی کوچک امتیاز “ضعیف” را کسب کرده است.
نیسان جوک و رقبا
رنو کپچر که پلت فرم مشترکی با جوک دارد و پژو ۲۰۰۸ رقبای نیسان جوک در بازار ایران محسوب می شوند.
میتوان گفت که رنو کپچر خودرویی با پیشرانه، ابعاد و امکانات نسبتا مناسب است که میتواند رضایت مالک خود را در استفادههای درونشهری تأمین کند.
اما به عقیده بسیاری از افراد، قیمت رنو کپچر با ویژگیهایش تناسب نداشته و گران است.
پژو ۲۰۰۸ نیز تا حد زیادی شبیه به کپچر است. در مقابل سطح آپشن ۲۰۰۸ تولیدی ایران خودرو پایینتر از رنو کپچر وارداتی است.
نیسان جوک نیز سبک خاص خود را دنبال کرده است.
جوک این پتانسیل را دارد که گروهی از جوانان و همچنین بانوان را که به دنبال خودرویی خاص هستند، به خود جذب کند.
نگاهی به برادر فرانسوی جوک
برای اینکه شناخت بهتری نسبت به نیسان جوک بدست بیاوریم بهتر است نگاهی کوتاه به رنو کپچر برادر فرانسوی نیسان جوک بیندازیم.
کچپر روی پلت فرم خودرو رنو کیلیو چهار که یک خودرو متوسط هاچ بک است توسعه یافته است.
خودروهای کراس اوور محصولاتی هستند بین شاسی بلند و خودرو سواری که معمولا از توسعه یک محصول روی پلت فرم یک خودروی سواری باز طراحی شده اند.
رنو کپچر از یک موتور ۱.۲ لیتری با توربو شارژ استفاده می کند.
به رغم حجم کم این موتور با استفاده از توربوشارژر و روش های مدرن تزریق سوخت، توانسته ۱۲۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۹۰نیوتن متری را تولید کند.
یعنی موتور این خودرو با حجم موتور ۱۰۰ سی سی کمتر از خودرو پراید، می تواند حدود دو برابر خودرو پراید قدرت تولید کند.
به دلیل حجم کم موتور مصرف سوخت این خودرو هم کم و در حدود ۵.۴ لیتر در سیکل ترکیبی است.
این خودرو از گیربکس ۵ سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک بهره می برد.
با توجه به اینکه ۴۴ درصد سهام نیسان متعلق به رنو است و عملا این دو شرکت شریک هستند.
پس می توان گفت در این بخش از بازار این دو شرکت با این دو خودرو به رقابت درونی می پردازند.
با توجه به موارد فنی گقته شده اگر این محصول در ایران تولید می شد، می توانست به یک خودرو محبوب در بخش خودورهای شاسی بلند و کراس اوور بازار ایران تبدیل شود.
البته جوک این توانایی را داشت که محصولات چینی بازار را به چالش بکشد.
شرکت پارس خودرو و سایپا اگر به جای تمرکز روی همکاری با شرکت های چینی، همکاری با شریک قدیمی خود نیسان را جدی تر می گرفتند، شاید می توانستند دل بخش زیادی از بازار را با نیسان جوک بدست بیاورند.
بیشتر بخوانید:
گران ترین فورد موستانگ ایران
اولین ها در اتومبیل سواری در ایران و جهان
کیا ریو بررسی فنی شد ؛ از کره تا پیست رالی ایران
نخستین خودروی شخصیت های معروف ؛ آیا این فهرست قابل دفاع است؟