پژو سیتروئن و فیات کرایسلر ادغام شدند ؛ این توافق چه منافعی در پی دارد؟

از دست ندهید

دیدن فیلم با خودرو به شکل سینما برنامه آینده خودروسازی ها

شرکت فورد در تلاش است با تعبیه یک پروژکتور دیدن فیلم با خودرو به شکل سینما را امکان پذیر...

مرجع تدوین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو در کشور کجاست؟

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت گفت: تدوین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو یکی از اختیارات سازمان حمایت است و...

هشت خودروی بازار جهانی با بیشترین تنوع پیشرانه

در دهه‌های گذشته و به‌دلیل نبود پیشرفت لازم در صنعت خودروسازی، یک مدل خودرو با چند نوع پیشرانه و...

پژو سیتروئن و فیات کرایسلر ادغام شدند ؛ اما این توافق چه منافعی در پی دارد؟

بیت ران – مدت‌ها بود که شایعاتی پیرامون مذاکرات برای ادغام گروه خودروسازی PSA (گروه مادر پژو و سیتروئن) با فیات کرایسلر منتشر می‌شد و با وجود تأیید مذاکرات از سوی هر دو شرکت، هیچ کدام حاضر به اعلام رسمی رسیدن به توافق نهایی نبودند.
بر همین اساس فیات کرایسلر طبق بیانیه‌ای اعلام کرد:
پیگیری گزارش‌های اخیر احتمال شراکت گروه PSA و فیات کرایسلر تأییدی بر مذاکرات انجام شده میان ما جهت ایجاد چهارمین گروه خودروسازی بزرگ در دنیا است و فعلا مطلب دیگری جهت افزودن به این موضوع وجود ندارد.

در حال حاضر دو گروه خودروسازی پژو سیتروئن و فیات کرایسلر طی شراکتی در اروپا به تولید ون مشغول هستند که خود دلیل دیگری بر این ادغام است.

چهارمین ادغام

ادغام این دو گروه خودروسازی ارزش بازار آن‌ها را به حدود ۵۰ میلیارد دلار می‌رساند.

که پس از تویوتا، گروه فولکس‌واگن و اتحاد رنو نیسان میتسوبیشی در جایگاه چهارم قرار می‌گیرد.

بخش اعظم درآمد گروه فیات کرایسلر از بازار آمریکا و ایتالیا تأمین می‌شود.

در‌حالی‌که گروه PSA دومین برند پرفروش اروپا با زیر مجموعه‌های پژو در فرانسه و اوپل در آلمان هستند.

هر دو شرکت منافع بالقوه‌ی بسیاری در شراکت خواهند داشت.

از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به دستیابی فیات کرایسلر به پلتفرم‌های کوچک پژو، نقدینگی ۱۰.۲ میلیارد دلاری و از همه مهم‌تر توسعه‌ی معماری الکتریکی و سیستم‌های هیبرید اشاره کرد.

از سوی دیگر گروه PSA به‌لطف ادغام با فیات‌کرایسلر می‌تواند دسترسی ساده‌تری به بازار آمریکا و برندهای پر فروش جیپ و رم داشته باشد.

ادغام پژو با فیات کرایسلر

 

توافق ۵۰/۵۰

خبر ادغام گروه خودروسازی PSA و فیات کرایسلر (FCA) بالاخره پس از شایعات بسیار به‌طور رسمی منتشر شد.

دو خودروساز برای شراکتی ۵۰/۵۰ به توافق رسیده‌اند که سبب شکل‌گیری چهارمین گروه خودروسازی بزرگ جهان می‌شود.

آمار سالانه‌ی فروش گروه خودروسازی جدید به ۸.۷ میلیون دستگاه خواهد رسید.

که در مقایسه با آمار فروش ۱۰ میلیونی تویوتا و ۱۱ میلیونی اتحاد رنو نیسان میتسوبیشی رقم چشمگیری است.

سهام‌داران این دو گروه خودروسازی ۵۰ درصد از سهام هر شرکت را تصاحب خواهند کرد.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پس از گذشت چهار سال ظرفیت همکاری‌ها باید به ۸۰ درصد ارتقا یابد.

همچنین باید حدود ۳.۱۲ میلیارد دلار (معادل ۲.۸ میلیارد یورو) کاهش در هزینه‌های تولید صورت پذیرد.

اتحاد نیسان - رنو - میتسوبیشی

براساس نتایج به‌دست آمده در سال ۲۰۱۸ میلادی، ادغام PSA و FCA می‌تواند درآمدی ۱۸۹.۷ میلیارد دلاری (معادل ۱۷۰ میلیارد یورو) برای شرکت تازه تأسیس فراهم کند.

سود عملیاتی ۱۲.۲ میلیارد دلاری (معادل ۱۱ میلیارد یورو) محقق سازد.

اخبار منتشر شده حاکی از آن است که ادغام این دو غول خودروسازی تحت یک شرکت مادر هلندی صورت می‌پذیرد.

سهام آن در بازار بورس نیویورک، بورسا ایتالیانا (میلان) و یورونکست (پاریس) معامله خواهد شد.

هیچ گونه تعطیلی در کار نیست

طبق توافق حاصل شده ادغام پژو سیتروئن و فیات کرایسلر سبب تعطیلی هیچ‌یک از کارخانه‌های دو خودروساز نخواهد شد.

و هیئت مدیره‌ی یازده نفره‌ای شامل پنج نماینده از PSA و پنج نماینده از FCA سکان هدایت را بر عهده خواهند داشت.

علاوه بر این، کارلوس تاوارس (Carlos Tavares) برای پنج سال سمت مدیر اجرایی مجموعه را بر عهده دارد و هم‌زمان عضو هیئت مدیره نیز خواهد بود.

تاوارس که از سال ۲۰۱۴ میلادی سکان هدایت پژو را بر عهده دارد تاکنون کارنامه‌ی درخشانی داشته است.

Renault Fiat Chrysler / رنو فیات کرایسلر

تحت سرپرستی تاوارس دو برند اوپل و واکسهال در سال ۲۰۱۷ میلادی از جنرال موتورز خریداری شدند.

و زیر چتر مجموعه‌ی خودروسازی پژو قرار گرفتند.

به‌طور حتم توافق جدید PSA و FCA تغییرات گسترده‌ای در این صنعت ایجاد خواهد کرد.

چراکه هر دو طرف به‌دنبال کاهش هزینه‌های تولید و بهینه‌سازی در تمام محصولات موجود در چتر حمایتی‌شان هستند.

فیات کرایسلر چند ماه قبل از این توافق به‌دنبال شراکتی ۵۰/۵۰ با گروه خودروسازی رنو بود.

که در نهایت به دلیل عدم شفافیت‌های سیاسی فرانسه به سرانجام نرسید.

به همین دلیل با وجود سهم ۱۲ درصدی دولت فرانسه در پژو احتمال مشکلاتی برای ادامه‌ی این همکاری وجود دارد.

اما باتوجه به نفوذ کم دولت فرانسه در این شرکت نسبت به شرکت رنو، احتمالا مشکل حادی برای توافق ایجاد نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

ثروتمندترین افراد دنیای خودرو چه کسانی هستند و چه سمتی دارند؟

آیا فروپاشی اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی ، نزدیک است؟

مذاکرات فیات کرایسلر و رنو برای ادغام

منبع: زومیت




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

گیربکس شاهین سایپا در حال توسعه؛ همه چیز درباره گیربکس شش سرعته دستی شاهین

گیربکس شاهین سایپا از کجا آمده و عملکردش چگونه است؟ آیا این همان نمونه ارتقا یافته پراید است؟ عملکرد...
مدیر عامل ایپکو به بیت ران خبر داد:

افزایش پیمایش دنا هیبریدی / تولید موتور خودروی سبز...

مدیر عامل ایپکو با اعلام افزایش پیمایش دنا هیبریدی ، از صنعتی شدن موتور خودروی سبز در سال آینده و تولید خودروی هیبریدی افزایش...
هر آنچه باید از دیار BJ40 پیش از ورود به بازار خودرو ایران بدانیم

دیار BJ40 از سوی دیار خودرو به بازار خواهد...

دیار BJ40 با موتور ۲ لیتری توربو و سیستم انتقال نیروی پارت‌تایم چهار چرخ در تلاش است تا در بازار جایی برای خود باز...

کدام خودروها در بورس کالا عرضه می‌شوند؟ / آخر...

این هفته در سه روز محصولات دو شرکت خودروسازی در بورس کالا عرضه خواهد شد. کدام خودروها و در چه روزی در بورس کالا...

داستان تیونینگ دنا توسط کوروش منصوری

کوروش منصوری قصد داشت تا با همکاری با شرکت ایپکو محصولات ایران خودرو را تیونینگ کند اما چرا این اتفاق رخ نداد؟ بیت ران -...

پست‌های مرتبط