محاکمه گروه عظام از قطعه‌سازان بزرگ کشور برگزار شد + جزئیات پرونده

از دست ندهید

محاکمه گروه عظام که از جمله قطعه‌سازان بزرگ کشور محسوب می‌شود به اتهام قاچاق سازمان یافته برگزار شد.

بیت ران – گروه قطعات خودرو عظام از ۱۲ شرکت بزرگ تولیدی تشکیل شده است.

موضوع کسب و کار گروه، تولید قطعات خودرو است و فعالیت آن از سال ۱۳۷۶ آغاز شد. شرکت‌های عضو گروه در تهران و استان‌های مختلف دیگر از جمله آذربایجان شرقی، گیلان، البرز و اصفهان استقرار یافته‌اند و شرکت “مادر” نیز با نام “گروه قطعات خودرو عظام” ثبت و در تهران مستقر است.

 

از جمله مشتریان داخلی این قطعه‌ساز می‌توان به گروه ایران‌خودرو، سایپا، بهمن، شرکت ایدم و شرکت موتورسازان و تراکتورسازی اشاره کرد.

شرکت‌های ساپکو، ایساکو، آپکو، سازه گستر، مگا موتور، سایپا یدک، بهمن موتور، مزدا یک و بهمن دیزل به عنون زیر مجموعه گروه‌های خودروسازی ذکر شده جزء مشتریان عظام هستند.

لازم به ذکر است که ۱۲ شرکت تابع عظام شامل پیستون ایران، پایا کلاچ، استام صنعت، پویان صنعت نهاد، تارا ذوب، پایا خودرو نوین، فرآوری و ساخت، سازه پویش، والا قطعه، صنایع طه، سازه سیم پویش و پایا ذوب کاوه هستند.

این قطعه‌ساز به تولید قطعات موتوری و جانبی، استاندارد و مکانیزنم‌ها، تزئیناتی و بدنه، سیستم انتقال قدرت، سیستم فرمان، سیستم تعلیق و ترمز، سیستم ایمنی خودرو، برقی، الکترونیکی و ریخته‌گری و ماشینکاری می‌پردازد.

محاکمه به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو

محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو روز چهارشنبه (۱۰ مهر ۹۸) در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی آغاز شد.

این دادگاه به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده و پرونده ۷ متهم دارد؛

متهم ردیف اول عباس ایروانی فرزند رضا، مدیر گروه عظام، تولید‌کننده قطعات خودور متهم است به: فساد فی الارض از مجرای اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان، رهبری گروه مجرمانه سازمان یافته قاچاق قطعات خودرو، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از اسناد مجعول، معاونت در پرداخت رشوه و مشارکت در فراری دادن متهم.

متهم ردیف دوم امیر رضا رفیعی، فرزند پرویز، قائم مقام فروش گروه عظام؛ متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور؛ مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو، معاونت در پرداخت رشوه؛ معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از سند مجعول و مشارکت در فراری دادن متهم.

متهم ردیف سوم مرتضی روغنی‌ها فرزند علی، معاون امور بین‎الملل گروه عظام، متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور؛ مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو، معاونت در پرداخت رشوه؛ معاونت در جعل اسناد معاونت در استفاده از سند مجعول مشارکت در فراری دادن متهم.

مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور

متهم ردیف چهارم حامد خاتمی پور، فرزند اسماعیل، ترخیص کار گمرک، متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو، جعل اسناد، استفاده از اسناد مجعول، استفاده از مهر مجعول اتاق بازرگانی چین و پرداخت رشوه.

متهم ردیف پنجم مرداد علی کرم نیا، فرزند موسی، کارمند گمرک، متهم است به دریافت رشوه، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو.

متهم ردیف ششم حسن صفریان فرزند حسین، کارمند گمرک متهم به دریافت رشوه، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو و متهم ردیف هفتم مهدی شهابی فرزند نصرالله، کارمند گمرک، متهم است به دریافت رشوه، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو.

اتهامات متهم ردیف اول زیر ذره بین

متهم عباس ایروانی از طریق تبانی با مدیر بانکی و بدون صلاحیت و تودیع وثیقه موفق به اخذ تسهیلات کلان بانکی خلاف ضوابط از بانک‌های ملی مسکن و صادرات شده است و با توجه به دریافت تسهیلات توانسته چند شرکت تحت عنوان گروه عظام را برای مونتاژ و تولید قطعات خودرو تاسیس کند.

متهم بیش از سه هزار میلیارد تومان معوقات بانکی دارد و با نفوذ در شبکه بانکی اقدام به گشایش اسناد بانکی و واردات خودرو کرده است.

وی با پرداخت رشوه به صاحب منصبان دولتی و ارتشاء در گمرک از طریق کم اظهاری تا سال ۹۵ وجوه کلانی را به صورت نامشروع تصاحب کرده است.

متهم ایروانی به افراد خود گفته تا از طریق پرداخت رشوه و کم اظهاری محصولات بنزین سوز را به عنوان محصولات گاز سوز معرفی کنند و به جای ۲۵ درصد تعرفه گمرکی تنها ۵ درصد را پرداخت کند.

استفاده از اسناد خلاف واقع برای فرار از حقوق واقعی مانند قاچاق در گمرک و همچنین اظهار کالا به گمرک با استفاده از شمول معافیت قاچاق حرفه‌ای به حساب می‌آید.

پرداخت رشوه تحت عنوان قاچاق حرفه‌ای

عباس ایروانی و مدیران و کارکنان دولتی گمرک و با پرداخت رشوه تحت عنوان قاچاق حرفه‌ای فعالیت می‌کردند و اکنون تحت تعقیب کیفری هستند و محتویات این پرونده نشان می‌دهد که آنها بیش از سه مرتبه با ارزش کالای بیش از ۱۰ میلیون ریال کار خود را ادامه داده‌اند.

ایروانی با ایفای نقش سرکردگی خط و مشی و برنامه‌ها را تعیین می‌کرده تمام افراد خود را به تبعیت از او می‌دانستند.

عباس ایروانی یکی از قویترین و پرنفوذترین فعالان اقتصادی کشور در حوزه‌های مختلف است که عمده فعالیت خود را به زد و بند، اخذ رشوه، سوء استفاده از شرایط تحریم و رانت اطلاعاتی از سوی برخی از مسئولان کشور بنا کرده و در دو دهه گذشته به یکی از افراد مافیای وابسته به بازار خودرو و سوداگری بازار مسکن تبدیل شده است.

جذب سرمایه از سوی برخی افراد و تطمیع آنها به تحصیل مال نامشروع پرداخته و با تبانی برخی شرکت‌های خارجی، تعداد زیادی قطعات خودرو ثبت سفارش شده در حالی که در سند گمرک، تعداد آنها و ارزش آنها کمتر از تعداد واقعی و ارزش واقعی بوده است و این اقدامات با هماهنگی توسط شرکت‌ها و برخی مسئولان گمرک در شبکه ارتشاع انجام گرفته و تمام اسناد مربوط به گمرک شامل فاکتور خرید، قبض انبار و… به صورت هماهنگ توسط افراد مذکور تنظیم شده است.

نماینده دادستان افزود با مقایسه انجام شده در میزان فروش و واردات به رقم دست اندازی وی به بیت المال و تحصیل مال ازطریق نامشروع توسط آقای ایروانی سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و، چون بیش از ۱۰ سال این جرم را مرتکب شده؛ اکنون به رقم ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

سواستفاده از تعرفه مربوط به خودروهای گازسوز

طبق بررسی‌هایی که از سوی نیرو‌های پلیس انجام شده مشخص شد ۸۵۱۲ قطعه خودرو به ارزش ۳۴۸ هزار یورو ارز مبادلاتی با نرخ ارز آن‌موقع ۴۶۸۰ تومان ترخیص قطعی انجام داده و مربوط به دو خودروی ۲۰۶ و ۲۰۷ بنزین سوز بوده، اما گاز سوز معرفی می‌کند و با تعرفه ۵ درصد ترخیص قطعی انجام می‌شود.

نماینده شرکت ایران خودرو در استان قزوین بعد از مشاهده قطعات ترخیص شده در سامانه ایران خودرو تأیید می‌کند که این قطعات مربوط به خودرو‌های بنزین سوز بوده و برای خودرو‌های گازسوز کاربرد ندارد.

همچنین ۳۶۱۲ قطعه ECU مربوط به خودروی پارس که بنزین سوز بوده را نیز وارد می‌کند که در مجموع ۱۲ هزار و ۱۲۴ قطعه به ارزش دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان وارد می‌کند.

بنابراین تمام این قطعات وارداتی بنزین سوز بوده‌اند که تحت عنوان قطعات خودروی گازسوز با تعرفه ۵ درصد ترخیص شده‌اند.

 

بیشتر بخوانید:

مدیران سابق سایپا بازداشت شدند ؛بررسی پرونده‌های مالی مرتبط با خودروسازان

پایان رسیدگی به پرونده مدیران شرکت خودرویی ” آرمان پرشین پارس “

در چهارمین جلسه محاکمه متهمان شرکت کیمیا خودرو چه گذشت؟

 

منبع: گسترش‌نیوز




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط