لوگوی شرکت های خودروسازی چه معنایی دارند؟ + تغییرات در گذر زمان

از دست ندهید

نرخ‌ جریمه رانندگی در سال ۹۹ اعلام شد

نرخ‌ جریمه رانندگی در سال ۹۹ بطور کامل اعلام شد. نرخ های سال جاری تغییر چندانی نسبت به سال...

تسمه تایم خودرو و زمان تعویض آن + راهنمای خرید و قیمت

تسمه تایم خودرو قطعه ای ارزان قیمت اما بسیار حیاتی است. در گزارش زیر از باورهای غلط راجع به...

هر کدام از شرکت های خودروسازی برای شروع کار به دنبال یک نشان به منظور معرفی خود بوده اند. اما لوگوی شرکت های خودروسازی هر کدام چه معنا و هدفی دارند؟

بیت ران – از جنگ های صلیبی تا دلبستگی های مذهبی و بسیاری دلیل های دیگر که شاید چندان ربطی به خودرو ندارند، سبب شده اند نشان های تجاری شرکت های مختلف خودروسازی طی 100 سال شکل بگیرند.

حال بسیاری از این نشان ها سرمایه های کشورهای صنعتی هستند؛ نشان هایی که نفوذ فرهنگ و جامع شناسی در صنعت خودرو که از آن به عنوان قلب صنایع یاد می شود را نشان می دهد.

لوگوی شرکت های خودروسازی آلفارومئو

آلفا رومئو و جنگ‌های صلیبی

آیا صلیب سرخ و مار تاج‌داری که در حال بلعیدن یک انسان است، در این لوگو هشداری برای مخالفان آلفارومئو است؟

نه، آنها سمبل و نشان‌های شهر میلان ایتالیا و جنگ صلیبی هستند و شخصی که در حال بلعیده‌شدن است نماد یک شخص عرب (در جنگ‌ها‌ی صلیبی) است.

لوگوی شرکت های خودروسازی بی ام و

بی‌ام‌و، یک ملخ هواپیما

آرم گرد بی‌ام‌و نشان‌دهنده یک ملخ هواپیمای در حال گردش است که بخش آبی آن آسمان را در ذهن متبادر می‌کند.

شرکت Bayerische Motoren Werke قبل از جنگ جهانی دوم  تولیدکننده موتور هواپیما بوده است.

لوگوی شرکت های خودروسازی سیتروئن

سیتروئن نماد پیشرفت

ممکن است تصور کنید که درجه‌های رو به بالای لوگوی شرکت سیتروئن نشان‌دهنده پیشرفت، نگاه به آینده و مهندسی در حال توسعه این شرکت است، اما این طور نیست!

آندره سیتروئن در ابتدا با تولید چرخ‌دنده کار خود را در صنعت خودرو آغاز کرد و دو نشان درجه رو به بالا نشان‌دهنده دندانه‌های چرخ‌دنده است.

لوگوی شرکت های خودروسازی فراری

فراری، اسبی روی دوپا

در واقع این لوگو اسبی را نشان ‌می‌دهد که نماد فرانسسکو باراکا، ستاره هوانوردی ایتالیا در جنگ جهانی اول است.

والدین باراکا آقای فراری را متقاعد کردند تا سمبل فرزند خود را برای لوگوی شرکت انتخاب کند.

لوگوی شرکت های خودروسازی فورد

کارت ویزیت فورد

هارولد ویلز که دست راست هنری فورد، موسس شرکت فورد است، در دوران نوجوانی‌اش در حرفه چاپ کارت‌های ویزیت بود، بنابراین وقتی هنری فورد در سال 1903 در پی لوگوی مناسبی برای شرکت خود بود، او دستگاه چاپ قدیمی خود را دوباره به کار انداخت و دست به طراحی و چاپ لوگویی برای شرکت فورد زد.

فونت حروف همانی بود که او از آن برای کارت ویزیت خود استفاده کرده بود.

در سال 1912 قاب بیضی به لوگو اضافه شد.

و پس از آن در سال 1927 رنگ آبی برای مدل A فورد به پس زمینه لوگو زیبایی خاصی بخشید.

لوگوی شرکت های خودروسازی فیات

فیات در آسمان

نام فیات واژه اختصاری برای شرکت خودروسازی تورین ایتالیا (Fabbrica Italiana Automobili Torino) است که در سال 1899 توسط گروهی از سرمایه‌گذارن از جمله جیوانی آنیلی تاسیس شد.

لوگوی کنونی فیات متشکل از چهار حرف F-I-A-T است که یک خط نقره‌ای میان هرکدام از آنها قرار دارد.

خطوط میان حروف پیشنهاد مدیر طراحی شرکت فیات بوده است.

او روزی از زیر تابلوی بزرگ این شرکت عبور می‌کرد که متوجه آسمان در پس زمینه حروف بزرگ فیات شد و تصمیم گرفت این طرح را به لوگوی شرکت اضافه کند.

لوگوی شرکت های خودروسازی مازراتی

مازراتی، افتخار یک شهر

آرم مازراتی نیز همانند آلفارومئو صرفاً به افتخار یک شهر انتخاب شده است، شهری به نام بولونیا در ایتالیا.

نیزه سه شاخه نیز نماد این شهر است که اولین خودروهای مازراتی در آن ساخته شد.

این شرکت مشهور ایتالیایی که به طراحی و ساخت خودروهای مسابقه‌ای و اسپرت معروف است، در سال 1914 در شهر بولونیا فعالیت خود را آغاز کرد.

و امروزه تحت کنترل شرکت فیات و در شهر مودنا در ایتالیا به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

لوگوی شرکت های خودروسازی مزدا

پر پرواز مزدا

آیا تا کنون به نام این شرکت توجه کرده اید؟

مزدا، این نام شما را یاد چه کلمه ای در فارسی می اندازد؟ اهورامزدا.

شاید درابتدا این تشابه بی ربط به نظر برسد اما حتی در وبسایت مزدا هم شرح داده شده که بانی کمپانی مزدا جوجیرو ماتسودا علاقه فراوانی به پیامبر ایران باستان اشو زرتشت داشته است.

او نام شرکتش را به خاطر علاقه و احترامی که به آیین زرتشتی می گذاشت، مزدا نامیده است.

لوگوی شرکت مزدا چیزی فراتر از یک لاله تصنعی است.

این لوگو توسط ری یوشیمارا، یک شرکت تصویرسازی مشهور جهان طراحی شده است و حالت V نشان‌دهنده بال‌های در حال پرواز است.

بالی که برگرفته از دین زرتشت است.

لوگوی شرکت های خودروسازی مرسدس بنز

حکومت مرسدس بنز بر دنیا

ستاره سه گوش مرسدس بنز را همه می‌شناسند.

این ستاره نشان‌دهنده حکومت و سیطره این شرکت بر زمین، دریا و آسمان است. این لوگو در سال 1909 ابتدا در دایملر دیده شد.

و سپس در سال 1926 با تاج افتخار بنز ترکیب شد تا نشان‌دهنده اتحاد دو شرکت باشد.

فرم جدید لوگوی مرسدس‌بنز که شامل دایره‌ای دور ستاره است برای اولین بار در سال 1937 طراحی و برگزیده شد.

لوگوی شرکت های خودروسازی میتسوبیشی

میتسوبیشی از انگلیس آمد

شرکت میتسوبیشی برای مدت 25 سال تنها در انگلیس بود و اولین خودرو خود را در سال 1917 ساخت.

تاریخچه خود شرکت میتسوبیشی به سال 1870 می‌رسد که اولین کشتی خود را در این سال تولید کرد و سه لوزی در لوگوی میتسوبیشی نشان‌دهنده پروانه کشتی است.

همچنین نام میتسوبیشی به معنای سه لوزی است.

این نام می‌تواند به «سه ستاره مرداب» نیز ترجمه شود.

لوگوی شرکت های خودروسازی پژو

پژو زیر پای شیر!

لوگوی اولیه شرکت پژو توسط جاستین بلیزر در سال 1847 طراحی شد.

در ابتدا پیکانی زیر پای شیر خشمگین پژو قرار داشت که به مرور زمان این پیکان حذف شد و شیر به حالت ایستاده و حمله درآمد.

پس از تغییر و تحولات زیاد سرانجام در سال 1998 به شکل امروزی درآمد.

لوگوی شرکت های خودروسازی پورشه

مزرعه پرورش اسب پورشه

لوگوی پورشه نماد شهر اشتوتگارت آلمان است و اسب درون آن نیز برگرفته از مزرعه پرورش اسبی است که کارخانه اولیه پورشه در کنار آن ساخته شده بود.

شاخ‌های گوزن و نوارهای قرمز و سیاه موجود در آن نیز بخشی از نشان‌ها‌ی پادشاهی وورتمبرگ است.

لوگوی شرکت های خودروسازی رنو

رنو در حیات خلوت

لوییز رنو اولین خودرو خود را درسال 1898 در حیاط خلوت خانه پدری ساخت.

در ابتدا لوگوی رنو به صورت دایره بود که پس از تغییر و تحولات زیاد در سال 1925 از حالت دایره به حالت لوزی توپر تبدیل شد.

گفته شده که بوق در پشت این لوزی زندگی می‌کرده و با سوراخ کردن وسط آن توانسته راهی برای فرار پیدا کند.

و سرانجام در سال 1992 لوگوی رنو به صورت امروزی درآمد.

لوگوی شرکت های خودروسازی روور

روور پرسه می‌زند

روورها کسانی بودند که همانند وایکینگ‌ها دائم در حال پرسه‌زدن و ولگردی بودند.

بنابراین نشان کشتی وایکینگ به صورت‌ها‌ی مختلف از آغاز کار شرکت روور به عنوان لوگوی این شرکت انتخاب شد.

این لوگو رفته‌رفته حالت بسیار زیباتری پیدا کرد و به شکل امروزی درآمد.

لوگوی شرکت های خودروسازی اشکودا

اشکودا؛ بوقلمون در حال پرواز

لوگوی شرکت خودروسازی اشکودا شبیه یک بوقلمون در حال پرواز است (البته حتماً می‌دانید که بوقلمون‌ها نمی‌توانند پرواز کنند).

که البته برای مدل‌های اولیه این شرکت لوگوی مناسبی بود.

لوگوی شرکت های خودروسازی سوبارو

هفت‌خواهران سوبارو

سوبارو اولین خودروساز ژاپنی به شمار می‌رود که از نا‌می‌مشتق شده از زبان ژاپنی استفاده کرده است.

این نام به گروهی متشکل از شش ستاره اشاره ‌می‌کند که با نام ژاپنی mutsuraboshi نیز شناخته ‌می‌شود.

ما این ستاره‌ها‌ را به نام خوشه پروین یا هفت خواهران ‌می‌شناسیم.

لوگوی شرکت های خودروسازی تویوتا

تویوتا با سه قلب

در نظر اول لوگوی شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن که به بزرگ‌ترین خودروساز جهان تبدیل شده است، شبیه یک گاوچران است که کلاه بزرگی بر سر گذاشته است، اما در واقع این لوگو سه شکل بیضی است که قلب مشتری، قلب محصول و پیشرفت‌های تکنولوژیکی و فرصت‌های بی‌حد و مرز تویوتا را ترسیم ‌می‌کند.

در زبان ژاپنی «Toyo» به معنای «فراوانی» و «ta» به معنای برنج است.

در برخی فرهنگ‌های آسیایی اعتقاد براین است که فراوانی برنج ثروت را به همراه دارد.

وقتی این شرکت در سال 1937 تاسیس شد، نام تویوتا به جای نام تویودا (نام خانوادگی موسس تویوتا) برای آن برگزیده شد که سه دلیل داشت:

1) نشان‌دهنده این بود که موسس تویوتا زندگی کاری خود را از زندگی خانوادگی‌اش جدا کرده است.

2) تلفظ آن ساده‌تر بود.

3) در زبان کاتاکانا نوشتن تویوتا با هشت حرکت قلم انجام ‌می‌شد و عدد هشت برای ژاپنی‌ها‌ خوش‌یمن بود، این در حالی است که برای نوشتن تویودا 10 حرکت قلم لازم بود.

لوگوی شرکت های خودروسازی فولکس واگن

فولکس واگن؛ خودرو مردم

این لوگوی ساده اما زیبا از دو حرف اول شرکت فولکس‌واگن (Volkswagen) که روی یکدیگر قرار دارند، تشکیل شده است.

فولکس‌واگن به زبان آلمانی یعنی «خودرو مردم.»

لوگوی شرکت های خودروسازی ولوو

من با ولوو می‌چرخم!

ولوو به زبان لاتین یعنی «من ‌می‌چرخم» و دایره پیکان‌دار صرفاً نشانه‌ای برای فولاد است که تا پیش از حضور شرکت آیکیا (IKEA) مشهورترین صنعت سوئد بوده است.

دایره و پیکان نشان‌دهنده سپر و نیزه خدای جنگ، مارس است که سمبل کیمیاگری آهن نیز هست.

هر سیاره‌ای با یک فلز ارتباط داده شده است:

خورشید: طلا

ماه: نقره

تیر: جیوه

ونوس: مس

مریخ: آهن

مشتری: قلع

زحل: سرب

لوگوی شرکت های خودروسازی لامبورگینی

گاو نر لامبورگینی

شرح لوگوی لامبورگینی برخلاف مدل‌ها‌ی قدرتمند و پیچیده آن کار بسیار راحتی است.

در این لوگو یک گاو نر در حال حمله به تصویر کشیده شده است، که دلیل انتخاب آن علاوه بر نشانه قدرت این بوده که آقای لامبورگینی علاقه زیادی به مسابقات گاوبازی داشته است.

علاقه لامبورگینی به مسابقات گاوبازی نه تنها در لوگو، بلکه در نام مدل‌ها‌ی شرکت نیز به وضوح قابل لمس است.

تقریباً تما‌می ‌مدل‌ها‌ی شرکت لامبورگینی با مسابقات گاوبازی ارتباط دارد به‌طوری که یا نام گاو خاص و یا نام نژاد خاصی است.

 

بیشتر بخوانید: 

*داستان پایه گذار مزدا که عاشق ایران بود

*تاریخچه برند آلفارومئو و فراز و نشیب های این خودروساز ایتالیایی

*تاریخچه هوندا ؛ افسانه آهنگر ژاپنی در دنیای موتورسیکلت و خودرو

*لوگوی بوگاتی را چه کسی طراحی کرد؟ تاریخچه طرحی که ۱۱۰ سال تغییر نکرده

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آغاز تولید پیکاپ اتوماتیک فوتون ایران خودرودیزل + مشخصات خودرو

تولید پیکاپ اتوماتیک فوتون ایران خودرو دیزل آغاز و سالن جدید ایران خودرو دیزل برای تولید این محصول افتتاح...

خودروهای وارداتی جدید تا ۲ هفته آینده وارد گمرکات...

خودروهای وارداتی جدید قرار است تا دو هفته دیگر به گمرک‌های ایران برسند. روز گذشته‌ مقامات وزارت صمت اعلام کردند تا پایان سال جاری...

FMC T5 با ضعیف‌ترین موتور ۱/۵ لیتری توربو دانگ...

FMC T5 فردا موتورز یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون تومان در ایران قیمت دارد. خریداران این مبلغ را برای مالکیت خودرویی پرداخت می‌کنند که...
بررسی بازار خودرو؛

خودروهای پرفروش چقدر گران شده‌اند؟ / کدام خودروهای چینی...

قیمت خودروهای پرفروش باز هم گران شده است. خودورهای ایرانی روزی دو و نیم میلیون‌تومان و قیمت خودروهای چینی ۵ میلیون‌تومان افزایش داشته است. بیت...
مدیر عامل گروه بهمن در گفت و گو با بیت ران:

قرارداد مهرکام پارس با BMW به کجا رسید؟ 

مدیرعامل گروه بهمن موتور با اشاره به به ماجرای قرارداد مهرکام پارس با BMW از تجربه کار با قالب‌سازان چینی برای اولین بار گفت. بیت...

پست‌های مرتبط