لوگوی بوگاتی را چه کسی طراحی کرد؟ تاریخچه طرحی که ۱۱۰ سال تغییر نکرده

از دست ندهید

لوگوی بوگاتی را چه کسی طراحی کرد؟ تاریخچه طرحی که ۱۱۰ تغییر نکرده است را بخوانیم.

بیت ران – الهام زهره وند:  Automobiles Ettore Bugatti در اصل تولید کننده اتومبیل های با کارایی بالا و مستقر در فرانسه بود.

این شرکت در سال ۱۹۰۹ توسط اِتتُره بوگاتی که یک هنرمند و سازنده ایتالیایی بود، تأسیس شد.

اتومبیل های تولید شده توسط این شرکت هم از نظر عملکرد و هم از نظر زیبایی بسیار مشهور بودند.

این برند همچنین به مشارکت در زمینه موتورسواری مشهور بود.

ژان پسر اِتتُره، در سال ۱۹۳۹ درگذشت و این بدان معنی بود که هنگام مرگ اِتتُره بوگاتی به دلیل تصادف در سال ۱۹۴۷، شرکت بدون جانشین ماند.

و این به معنای خط مرگ برای شرکت بوگاتی بود. زیرا پیش از مرگ اِتتُره شرکت مشکلات مالی هم داشت.

لوگوی بوگاتی
اِتتُره بوگاتی

بوگاتی تعطیل شد

به دلیل این مشکلات در سال ۱۹۵۶، کارخانه‌ی بوگاتی با گذشت ۴۷ سال از آغاز تأسیس و تولید ۷۹۰۰ دستگاه خودرو تعطیل شد.

شرکت بوگاتی سرانجام در دهه ۱۹۹۰ توسط یک کارآفرین ایتالیایی خریداری شد.

این تحول باعث احیای این شرکت تولیدکننده اتومبیل های اسپرت شد.

اکنون، بوگاتی متعلق به گروه فولکس واگن است.

در تمام تغییرات و تاریخچه شرکت بوگاتی تنها یک چیز یکسان است، نشان بوگاتی.

این ثبات باعث شده است به راحتی قابل شناسایی باشد و افراد با دیدن این آرم بلافاصله برند را تشخیص می دهند.

داستان این لوگو تقریباً به اندازه خود شرکت و خودروهایش جالب توجه است.

از آنجا که این شرکت به عنوان یک تجارت خانوادگی شروع به کار کرد، دور از انتظار نبود که طراحی لوگو نیز در یک همکاری خانوادگی به نتیجه برسد.

اِتتُره بوگاتی برای شرکت خودروسازی خود یک آرم می خواست که از آن ایستادگی قابل تشخیص باشد.

او می خواست لوگوی شرکت بوگاتی نمادی از آنچه که اتومبیل هایش را معرفی می کرد باشد.

طبق خواست او آرم شرکت باید کیفیت، قدرت، سرعت، زیبایی و برتری فنی اتومبیل های تولیدی شرکت را بیان می کرد.

برای ایجاد ظاهری که وی برای آرم می خواست، به شخصی با استعداد و خلاق نیاز بود.

این شخص می بایست بتواند مفهومی را که سعی می کرد با اتومبیل های خود بسازد، را نیز درک کند.

پدر بوگاتی وارد می شود

خوشبختانه،اِتتُره بوگاتی دقیقاً می دانست از چه کسی برای این کار بهره ببرد.

پدر او، کارلو بوگاتی، یک هنرمند و طراح تأثیرگذار بود.

کارلو همچنین درک روشنی از آنچه پسرش در تلاش بود به دست آورد، داشت.

این او را به فردی مناسب برای این کار تبدیل کرد و او در پی ایجاد آرم مناسب برای شرکت پسرش بود.

استعداد هنری کارلو در شکل دادن به طراحی های منحصر به فرد و نمادین اتومبیل های بوگاتی و همچنین هویت شرکت آنها، اساسی بود.

کارلو بوگاتی یک طراح حرفه ای جواهرات بود.

شاید برای همین است که طبق یک نظریه کارشناسان که طراحی لوگو را توضیح می دهند، دقیقا شکل یک جواهر دیده می شود.

اولین قدم پدر بوگاتی طراحی نماد شرکت بود.

وی در ابتکاری خاص دو حرف ابتدایی نام کوچک و نام خانوادگی اِتتّره بوگاتی را کنار هم گذاشت؛Ettore Bugatti “EB”.

کارلو بوگاتی سپس حرف ای با بصورت معکوش نوشت و پشت حرف بی گذاشت.

و به این ترتیب این نماد، به یک ویژگی اصلی آرم تبدیل شد.

لوگوی بوگاتی یک شکل بیضی با کلمه Bugatti است که در مرکز آن نوشته شده است.

و در بالای نام بوگاتی نماد دو حرفی قرار دارد.

داخل بیضی با رنگ قرمز پر شده است. و این رنگ به دلایل مختلف انتخاب شده است.

اول اینکه قرمز رنگی جسورانه است که قابل توجه است و به چشم می آید.

دوم، رنگ قرمز با ویژگی های زیادی همراه است که بوگاتی می خواست نام تجاری خود را با آنها ارتباط دهد؛ چیزهایی از جمله اشتیاق، سرعت و قدرت.

مرواریدهای بوگاتی

دور تا دور بیضی قرمز رنگ را نواری خاکستری رنگ در برگرفته است.

به نظر می رسد سوراخ هایی در آن ایجاد شده است تا قرمز را که در زیر آن قرار دارد نشان دهد.

در نوار خاکستری شصت نقطه سرخ یا همان سوراخ های فته شده وجود دارد.

درباره چراییِ وجود این شصت نقطه، دو نظریه وجود دارد؛

نکته اول این است که نقاط نماد مرواریدها هستند و ظاهراً این نشان دهنده کیفیت خودروهای تولید شده بوگاتی است.

نظریه دوم این است که این نقاط از سیمهای ایمنی که این شرکت در سال های اولیه تولید خودرو استفاده می کرد الهام گرفته است.

کلمهBUGATTI  با حروف سفید در مرکز بیضی نوشته شده است.

البته این کلمه سایه ای سیاه رنگ دارد.

این باعث می شود که نام شرکت به وضوح از پس زمینه قرمز جدا شود.

استفاده از رنگ مشکی نیز نمادین است زیرا رنگ سیاه مترادف با شجاعت و تعالی محصولات این شرکت است.

نماد EB این شرکت با استفاده از فونتی متفاوت از نام این شرکت و به رنگ سیاه طراحی شده است.

در حالیکه این نماد از یک قلم ساده و مسطح استفاده می کند، نام شرکت به شکلی تلطیف می شود.

به این ترتیب عمق حروف نام را نشان و ظاهری تقریباً ۳ بعدی به کلمه می دهد.

بر خلاف بسیاری دیگر از تولید کنندگان اتومبیل که در طول تاریخ شرکت، آرم خود را تغییر داده اند، بوگاتی دقیقاً همان آرم را از زمان تأسیس این شرکت در سال ۱۹۰۹ حفظ کرده است.

هم اینک برند بوگاتی یکی از آسان ترین آرم های اتومبیل در جهان شناخته می شود.

این لوگو با زیبایی، کارایی و همه شعارهای برند Bugatti در ارتباط است.

لوگوی بوگاتی از یک شخصیت ساده اما جسورانه و دلپذیر متعادل استفاده می کند.

بیشتر بخوانید: 

*برندهای خودرو قابل اعتماد در جهان به ترتیب کدام ها هستند؟

*تاریخچه برند آلفارومئو و فراز و نشیب های این خودروساز ایتالیایی

*تاریخچه فیات و همه آنچه درباره این خودروساز ایتالیایی باید بدانیم

*داستان برند تویوتا ؛ ارزشمندترین خودروسازی جهان بالاتر از بنز و بی ام و

*داستان تأسیس و توسعه‌ی پژو ؛ نسل های پرخاطره جهان و ایران را بشناسیم

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط