35.7 C
Tehran
دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

قیمت قطعه خودرو و نبود تامین قطعات در نمایندگی های مجاز خودروسازی ها

از دست ندهید

بررسی معایب و دلایل خرابی

کیلومتر شمار دیجیتال و آنالوگ خودرو و هر چه باید درباره آن بدانید

در این مطلب کیلومتر شمار دیجیتال و آنالوگ خودرو را بشناسید و بررسی بررسی معایب و دلایل خرابی و...

کرمان خودرو تعطیل می شود ؟ / تعدیل نیرو به دلیل مشکلات ارزی

مدیر عامل کرمان خودرو اگر از کرمان خودرو حمایت های لازم صورت نگیرد تا آبان‌ ماه کرمان خودرو تعطیل...

نبود تامین قطعه در نمایندگی های مجاز خودروسازی ها ، باعث افزایش قیمت قطعه خودرو در بازار شده است.

بیت ران – مجتبی کزازی: بازار لوازم یدکی خودرو بازاری است که سهم بیشتر آن از طریق واردات تامین می شود، به همین خاطر قیمت تمام شده آن برای مشتری ارتباط مستقیمی با نرخ دلار دارد.

از سال 1391 با شروع تحریم ها شرکت های خودروسازی با مشکل تامین قطعه مواجه شدند.

این مشکل ادامه داشت تا سال 1395 که با اجرای قرارداد برجام و برگشت شرکت های خارجی به ویژه شرکت های خودروسازی پژو و رنو فرانسه به بازار خودرو ایران، این مشکل تا حدودی رو به بهبود رفت.

قیمت ها به ثبات رسیده بود

این روند ادامه داشت تا جاییکه قیمت لوازم یدکی در اسفند ماه سال گذشته به ثبات رسیده بود.

اما با شروع نوسانات نرخ ارز بعد از خروج آمریکا از برجام و تحریم خودروسازها، در اوایل سال 1397 مشکل تامین قطعه خودروسازهای داخلی شروع شد.

نبود قطعات خودرو ، تاثیر مستقیم بر قیمت و کیفیت قطعات درپی داشت.

زیرا شرکت های خودروسازی برای تامین قطعات خود مجبور به همکاری با قطعه سازهای داخلی شدند.

این درحالی بود که قطعه سازهای داخلی با مشکل تهیه مواد اولیه و ممنوعیت واردات و مشکلاتی از قبیل تامین ارز مورد نیاز خود دست به گریبان بودند.

این مشکل رفته رفته تبدیل به نبود تامین قطعه های مصرفی و ضروری مانند لنت، شمع، تسمه و … شد.

ازطرفی قطعات در نمایندگی های مجاز خودروسازی ها با قیمتی مناسب تر از بازار آزاد به مردم عرضه شد.

همین امر موجب اشتیاق بیشتر مردم برای تهیه قطعات از نمایندگی ها شد؛ و در نهایت این روند به کمبود قطعه در نمایندگی ها رسید.

واسطه های متعدد یکی از علل افزایش قیمت

یکی دیگر از علل افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو، وجود واسطه های متعدد در واردات لوازم یدکی است.

همچنین نبود تامین قطعات، تاثیر بیشتری روی برخی از خودروهای خارجی و مونتاژ داخل مانند ساندرو، هایما S7 و S5، تندر پلاس، سوزوکی گرند ویتارا و … داشت.

نبود برخی قطعات و کمبود برخی دیگر مشکلاتی برای مالکان خودرو به منظور تعمیرات ایجاد کرد.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران از کاهش مراجعه صاحبان خودرو به تعمیرگاه ها به دلیل افزایش هزینه ها خبر داده است.

نیک آیین در این باره گفته است: این روزها هزینه ی بالای تعمیرات و قیمت لوازم یدکی سبب شده است مراجعه صاحبان خودروها به تعمیرگاه 35 درصد کاهش داشته باشد.

در یک سال و نیم گذشته لوازم یدکی خودروها بطور متوسط رشد 300 درصدی را تجربه کرده و این مساله به کاهش مراجعه صاحبان خودروها به تعمیرگاه ها منجر شده است.

ورود وزارت دفاع برای تامین قطعات

علاوه بر این نبود و یا کمبود برخی قطعات به انبار شدن خودروهای ناقص در پارکینگ های خودروسازی ها منجر شد.

همین امر باعث شد وزارت دفاع برای تامین قطعات وارد حوزه ساخت قطعه در کشور شود.

افزایش هزینه گمرک و حمل و نقل مزید بر علت شد

از دیگر عوامل بالا رفتن قیمت قطعه خودرو افزایش هزینه گمرک و حمل و نقل است.

حسن ساده عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو گفته است: در چند ماه اخیر 40 درصد افزایش قیمت داشته ایم که به علت نوسان نرخ ارز و افزایش هزینه های گمرکی و حمل و نقل بوده است.

 

قیمت برخی از لوازم مصرفی خودروها:

      نوع قطعه       قیمت ( تومان )
لنت ترمزجلو پراید       60.000
شمع موتور پراید       75.000
تسمه تایم پراید       90.000
لنت ترمز جلو پژو 405       130.000
تسمه تایم پژو 405      150.000

 

لازم بذکر است که تعداد زیادی از قطعات در شرکت ها موجود نیست و برخی قطعات به صورت کد 1 و کد 2 در نمایندگی خودروسازها عرضه می شود که با توجه به جنس آن ها قیمت شان متفاوت است.

بیشتر بخوانید:

همکاری سایپا با وزارت دفاع برای تولید مشترک قطعات پیشرفته خودرو

هزینه طراحی سمند، ۲۰۶ صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی 

انبار ۲۳ هزار دستگاه خودرو ناقص ایران خودرو در خراسان ؛ ۴۰۵ بیشترین تعداد

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت خودرو در برخی مدل ها کاهش یافت + رکود شدید در بازار خودرو

قیمت خودرو در برخی مدل ها کاهش یافت. 207 اتومات کلاه قرمزی به 500 میلیون تومان رسید. تارا اتومات...

سایپا به دنبال فروش پارس خودرو ؛ آخرین وضعیت...

تصمیم گیر نهایی برای فروش پارس خودرو با سایپا است چرا که ۸۰ درصد از سهام پارس خودرو برای سایپا است. بیت ران – محمد...

فونیکس اومودا۵ مدیران خودرو و فروش ناامیدکننده در ماه...

فونیکس اومودا۵ با فروش تنها ۸۱۲ دستگاه در جولای ۲۰۲۲؛ احتمالاً به ایران می‌آید. مدیران خودرو نمونه‌هایی از فونیکس اومودا۵ را به کشورمان آورده...
آخرین خبر از واردات خودرو ؛

پاسخ به ابهامات واردات خودرو لادا روسیه / پای...

در پی انتشار اخباری مبنی بر واردات لادا روسیه دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو توضیحاتی داد. وی همچنین از آخرین وضعیت واردات خودرو گفت. بیت...

سهام پارس خودرو به صورت بلوکی واگذار می شود؛...

شرکت سایپا آگهی فراخوان متقاضیان جهت واگذاری سهام شرکت پارس خودرو را منتشر کرده است. کدام شخص حقیقی یا حقوقی می تواند مالک بعدی...

پست‌های مرتبط