29.8 C
Tehran
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

قیمت قطعه خودرو و نبود تامین قطعات در نمایندگی های مجاز خودروسازی ها

از دست ندهید

معمای بازگشت محصولات رنو به خط تولید خودروسازان

براساس اطلاعیه شرکت پارس خودرو با توجه به ترخیص قطعات مربوط به محصولات رنو از گمرک شاهد بازگشت رنو...

مرسدس بنز EQC در نقش خودروی پلیس

مرسدس بنز از مدل EQC ویژه نیروهای پلیس در آلمان رونمایی کرد. بیت ران - مرسدس بنز ناوگان جدید خودروهای...

زمان تحویل خودروهای پیش فروش یک ساله ایران خودرو

زمان تحویل خودروهای پیش فروش یک ساله ایران خودرو زودتر از موعد پیش تر گفته شده، اعلام شد. بیت ران...

نبود تامین قطعه در نمایندگی های مجاز خودروسازی ها ، باعث افزایش قیمت قطعه خودرو در بازار شده است.

بیت ران – مجتبی کزازی: بازار لوازم یدکی خودرو بازاری است که سهم بیشتر آن از طریق واردات تامین می شود، به همین خاطر قیمت تمام شده آن برای مشتری ارتباط مستقیمی با نرخ دلار دارد.

از سال 1391 با شروع تحریم ها شرکت های خودروسازی با مشکل تامین قطعه مواجه شدند.

این مشکل ادامه داشت تا سال 1395 که با اجرای قرارداد برجام و برگشت شرکت های خارجی به ویژه شرکت های خودروسازی پژو و رنو فرانسه به بازار خودرو ایران، این مشکل تا حدودی رو به بهبود رفت.

قیمت ها به ثبات رسیده بود

این روند ادامه داشت تا جاییکه قیمت لوازم یدکی در اسفند ماه سال گذشته به ثبات رسیده بود.

اما با شروع نوسانات نرخ ارز بعد از خروج آمریکا از برجام و تحریم خودروسازها، در اوایل سال 1397 مشکل تامین قطعه خودروسازهای داخلی شروع شد.

نبود قطعات خودرو ، تاثیر مستقیم بر قیمت و کیفیت قطعات درپی داشت.

زیرا شرکت های خودروسازی برای تامین قطعات خود مجبور به همکاری با قطعه سازهای داخلی شدند.

این درحالی بود که قطعه سازهای داخلی با مشکل تهیه مواد اولیه و ممنوعیت واردات و مشکلاتی از قبیل تامین ارز مورد نیاز خود دست به گریبان بودند.

این مشکل رفته رفته تبدیل به نبود تامین قطعه های مصرفی و ضروری مانند لنت، شمع، تسمه و … شد.

ازطرفی قطعات در نمایندگی های مجاز خودروسازی ها با قیمتی مناسب تر از بازار آزاد به مردم عرضه شد.

همین امر موجب اشتیاق بیشتر مردم برای تهیه قطعات از نمایندگی ها شد؛ و در نهایت این روند به کمبود قطعه در نمایندگی ها رسید.

واسطه های متعدد یکی از علل افزایش قیمت

یکی دیگر از علل افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو، وجود واسطه های متعدد در واردات لوازم یدکی است.

همچنین نبود تامین قطعات، تاثیر بیشتری روی برخی از خودروهای خارجی و مونتاژ داخل مانند ساندرو، هایما S7 و S5، تندر پلاس، سوزوکی گرند ویتارا و … داشت.

نبود برخی قطعات و کمبود برخی دیگر مشکلاتی برای مالکان خودرو به منظور تعمیرات ایجاد کرد.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران از کاهش مراجعه صاحبان خودرو به تعمیرگاه ها به دلیل افزایش هزینه ها خبر داده است.

نیک آیین در این باره گفته است: این روزها هزینه ی بالای تعمیرات و قیمت لوازم یدکی سبب شده است مراجعه صاحبان خودروها به تعمیرگاه 35 درصد کاهش داشته باشد.

در یک سال و نیم گذشته لوازم یدکی خودروها بطور متوسط رشد 300 درصدی را تجربه کرده و این مساله به کاهش مراجعه صاحبان خودروها به تعمیرگاه ها منجر شده است.

ورود وزارت دفاع برای تامین قطعات

علاوه بر این نبود و یا کمبود برخی قطعات به انبار شدن خودروهای ناقص در پارکینگ های خودروسازی ها منجر شد.

همین امر باعث شد وزارت دفاع برای تامین قطعات وارد حوزه ساخت قطعه در کشور شود.

افزایش هزینه گمرک و حمل و نقل مزید بر علت شد

از دیگر عوامل بالا رفتن قیمت قطعه خودرو افزایش هزینه گمرک و حمل و نقل است.

حسن ساده عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو گفته است: در چند ماه اخیر 40 درصد افزایش قیمت داشته ایم که به علت نوسان نرخ ارز و افزایش هزینه های گمرکی و حمل و نقل بوده است.

 

قیمت برخی از لوازم مصرفی خودروها:

      نوع قطعه       قیمت ( تومان )
لنت ترمزجلو پراید       60.000
شمع موتور پراید       75.000
تسمه تایم پراید       90.000
لنت ترمز جلو پژو 405       130.000
تسمه تایم پژو 405      150.000

 

لازم بذکر است که تعداد زیادی از قطعات در شرکت ها موجود نیست و برخی قطعات به صورت کد 1 و کد 2 در نمایندگی خودروسازها عرضه می شود که با توجه به جنس آن ها قیمت شان متفاوت است.

بیشتر بخوانید:

همکاری سایپا با وزارت دفاع برای تولید مشترک قطعات پیشرفته خودرو

هزینه طراحی سمند، ۲۰۶ صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی 

انبار ۲۳ هزار دستگاه خودرو ناقص ایران خودرو در خراسان ؛ ۴۰۵ بیشترین تعداد

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

دبیر انجمن سازندگان قطعه اعلام کرد:

خودروهای ناقص افزایش یافته اند؛ مقصر کیست؟

دبیر انجمن سازندگان قطعه عدم همکاری بانک مرکزی و تخصیص ارز قطعه‌سازان که ترخیص نشدن قطعات از گمرک و...

دنا پلاس توربو اتوماتیک ؛ دلیل تاخیر در تحویل...

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن بیان دلیل تاخیر در تحویل دنا پلاس توربو اتوماتیک اعلام کرد: دو هزار دستگاه از این خودرو آماده...
اولین خودروی الکتریکی خودروساز لوکس آمریکایی؛

کادیلاک برقی لیریک بحران این خودروساز را حل می...

کادیلاک برقی لیریک اولین خودروی برقی این خودروساز می تواند برای خریداران جذاب باشد. بیت ران - کادیلاک اولین ماشین الکتریکی خود به نام لیریک...
مشخصات فنی موتورسیکت های برقی ایرانی

قیمت موتورسیکلت برقی ایرانی

یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت و تجاری سازی موتورسیکلت های برقی در ایران شده است. قیمت موتورسیکلت برقی ایرانی توسن و...

CBU ، CKD و SKD چه تفاوت هایی دارند؟

CBU ، CKD و SKD هر کدام به چه معنا هستند و چه تفاوت هایی دارند؟ بیت ران - خودروسازی در کشورمان صنعتی است که...

پست‌های مرتبط