قیمت قطعه خودرو و نبود تامین قطعات در نمایندگی های مجاز خودروسازی ها

قیمت قطعه خودرو و نبود تامین قطعات در نمایندگی های مجاز خودروسازی ها

نبود تامین قطعه در نمایندگی های مجاز خودروسازی ها ، باعث افزایش قیمت قطعه خودرو در بازار شده است.

بیت ران – مجتبی کزازی: بازار لوازم یدکی خودرو بازاری است که سهم بیشتر آن از طریق واردات تامین می شود، به همین خاطر قیمت تمام شده آن برای مشتری ارتباط مستقیمی با نرخ دلار دارد.

از سال ۱۳۹۱ با شروع تحریم ها شرکت های خودروسازی با مشکل تامین قطعه مواجه شدند.

این مشکل ادامه داشت تا سال ۱۳۹۵ که با اجرای قرارداد برجام و برگشت شرکت های خارجی به ویژه شرکت های خودروسازی پژو و رنو فرانسه به بازار خودرو ایران، این مشکل تا حدودی رو به بهبود رفت.

قیمت ها به ثبات رسیده بود

این روند ادامه داشت تا جاییکه قیمت لوازم یدکی در اسفند ماه سال گذشته به ثبات رسیده بود.

اما با شروع نوسانات نرخ ارز بعد از خروج آمریکا از برجام و تحریم خودروسازها، در اوایل سال ۱۳۹۷ مشکل تامین قطعه خودروسازهای داخلی شروع شد.

نبود قطعات خودرو ، تاثیر مستقیم بر قیمت و کیفیت قطعات درپی داشت.

زیرا شرکت های خودروسازی برای تامین قطعات خود مجبور به همکاری با قطعه سازهای داخلی شدند.

این درحالی بود که قطعه سازهای داخلی با مشکل تهیه مواد اولیه و ممنوعیت واردات و مشکلاتی از قبیل تامین ارز مورد نیاز خود دست به گریبان بودند.

این مشکل رفته رفته تبدیل به نبود تامین قطعه های مصرفی و ضروری مانند لنت، شمع، تسمه و … شد.

ازطرفی قطعات در نمایندگی های مجاز خودروسازی ها با قیمتی مناسب تر از بازار آزاد به مردم عرضه شد.

همین امر موجب اشتیاق بیشتر مردم برای تهیه قطعات از نمایندگی ها شد؛ و در نهایت این روند به کمبود قطعه در نمایندگی ها رسید.

واسطه های متعدد یکی از علل افزایش قیمت

یکی دیگر از علل افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو، وجود واسطه های متعدد در واردات لوازم یدکی است.

همچنین نبود تامین قطعات، تاثیر بیشتری روی برخی از خودروهای خارجی و مونتاژ داخل مانند ساندرو، هایما S7 و S5، تندر پلاس، سوزوکی گرند ویتارا و … داشت.

نبود برخی قطعات و کمبود برخی دیگر مشکلاتی برای مالکان خودرو به منظور تعمیرات ایجاد کرد.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران از کاهش مراجعه صاحبان خودرو به تعمیرگاه ها به دلیل افزایش هزینه ها خبر داده است.

نیک آیین در این باره گفته است: این روزها هزینه ی بالای تعمیرات و قیمت لوازم یدکی سبب شده است مراجعه صاحبان خودروها به تعمیرگاه ۳۵ درصد کاهش داشته باشد.

در یک سال و نیم گذشته لوازم یدکی خودروها بطور متوسط رشد ۳۰۰ درصدی را تجربه کرده و این مساله به کاهش مراجعه صاحبان خودروها به تعمیرگاه ها منجر شده است.

ورود وزارت دفاع برای تامین قطعات

علاوه بر این نبود و یا کمبود برخی قطعات به انبار شدن خودروهای ناقص در پارکینگ های خودروسازی ها منجر شد.

همین امر باعث شد وزارت دفاع برای تامین قطعات وارد حوزه ساخت قطعه در کشور شود.

افزایش هزینه گمرک و حمل و نقل مزید بر علت شد

از دیگر عوامل بالا رفتن قیمت قطعه خودرو افزایش هزینه گمرک و حمل و نقل است.

حسن ساده عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو گفته است: در چند ماه اخیر ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته ایم که به علت نوسان نرخ ارز و افزایش هزینه های گمرکی و حمل و نقل بوده است.

 

قیمت برخی از لوازم مصرفی خودروها:

      نوع قطعه      قیمت ( تومان )
لنت ترمزجلو پراید      ۶۰.۰۰۰
شمع موتور پراید      ۷۵.۰۰۰
تسمه تایم پراید      ۹۰.۰۰۰
لنت ترمز جلو پژو ۴۰۵      ۱۳۰.۰۰۰
تسمه تایم پژو ۴۰۵     ۱۵۰.۰۰۰

 

لازم بذکر است که تعداد زیادی از قطعات در شرکت ها موجود نیست و برخی قطعات به صورت کد ۱ و کد ۲ در نمایندگی خودروسازها عرضه می شود که با توجه به جنس آن ها قیمت شان متفاوت است.

بیشتر بخوانید:

همکاری سایپا با وزارت دفاع برای تولید مشترک قطعات پیشرفته خودرو

هزینه طراحی سمند، ۲۰۶ صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی 

انبار ۲۳ هزار دستگاه خودرو ناقص ایران خودرو در خراسان ؛ ۴۰۵ بیشترین تعداد

اضافه کردن نظر

ما به حریم شخصی‌ شما احترام می‌گذاریم، ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد ماند