مستند درباره اصغر قندچی مردی که با ماک آمد و رفت

از دست ندهید

مستند درباره اصغر قندچی ، فیلم کوتاه شده آن مرد با ماک آمد است که در مراسم بزرگداشت اصغر قندچی پدر صنعت کامیون ایران پخش شد.

بیت ران – مراسم ختم اصغر قندچی موسس ایران کاوه و پدر صنعت کامیون ایران روز جمعه یازده امرداد ۱۳۹۸ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد.

در این مراسم مستند درباره اصغر قندچی برای حاضران در مراسم پخش شد.

مستند درباره اصغر قندچی را در زیر ببینید:

این فیلم از ساخته های امین آزاد و الهام زهره وند است.

این فیلم با نام آن مرد با ماک آمد در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ فیلم برداری و ساخته شده است. طولانی ترین نسخه این فیلم ۸۷ دقیقه است و در بیت ران برای اولین بار به نمایش درآمده است.

فیلم ماک در ایران به سرنوشت تاسیس ایران کاوه می پردازد و از همت مردی می گوید که بارها از صفر شروع کرده بود اما هیچگاه خسته نشد و تا پایان عمر مشعول به کار بود و نسل های زیادی از صنعتگران ایرانی را تربیت کرد.

اصغر قندچی از کودکی و با کارگری، کار خود را شروع کرد و از سربازی به سرداری رسید.

داستان زندگی اصغر قندچی شباهت زیادی به زندگی موسس شرکت هوندا دارد.

ماجرای ساخت آن مرد با ماک آمد

امین آزاد کارگردان فیلم مستند آن مرد با ماک آمد به بیت ران می گوید که ابتدا قصد نداشته است چنین فیلمی بسازد بلکه تنها قصد انجام یک مصاحبه با اصغر قندچی برای یک فیلم دیگر را داشته است. اما شخصیت قوی و داستان تاثیر گذار اصغر قندچی وی را تحت تاثیر قرار داده است و به همراه الهام زهره وند ، همسر و همکار خود تصمیم به ساخت فیلم گرفته اند.

آنها مدت ها به دنبال نگاتیوهایی از کارخانه قدیمی ایران کاوه بوده اند و  نگاتیوهای فیلم تبلیغاتی ایران کاوه را در انبار نمور یک خانه پیدا می کنند. پس از بازسازی نگاتیوهایی که سال های سال در انبار خاک خورده اند، تاریخ ایران کاوه گویا پس از سالیان سال دوباره زنده شده است.

امین آزاد به بیت ران توضیح می دهد با دیدن نسخه تبدیل شده دیجیتال آن فیلم قدیمی به هیجان آمده است چرا که گویا مرده ای دوباره زنده شده است.

الهام زهره وند دستیار کارگردان فیلم آن مرد با ماک آمد هم به بیت ران می گوید در هنگام فیلمبرداری نکته ای که برایش جالب بوده این است که همه از اصغر قندچی که اولین نفر در بخشی از تاریخ ایران بوده است، به نیکی یاد می کردند.

مهم ترین فیلم

امین آزاد کارگردان فیلم به بیت ران می گوید در میان بیش از ۳۰ فیلم مستندی که تا کنون ساخته است آن مرد با ماک آمد بهترین فیلمی است که ساخته است.

الهام زهره وند هم که تا کنون در ساخت  بیش از ۲۰ فیلم نقش داشته است این فیلم را مهمترین فیلم کارنامه خود می داند.

مرحوم اصغر قندچی موسس شرکت ایران کاوه و پدر صنعت کامیون ایران هفتم امرداد ماه سال ۱۳۹۸، در سن ۹۱ سالگی در بیمارستان ایران مهر تهران دار فانی را وداع گفت.

اصغر قندچی از بزرگان صنعتی ایران، از اسفند ۱۳۹۷ به دلیل سرماخوردگی و عفونت شدید در بیمارستان ایران مهر بستری شده بود. به دلیل عفونت شدید وی چند ماهی را در بخش آی سی یو سپری کرد.

آقای قندچی در دو ماه اخیر به بخش عمومی منتقل شده بود اما عفونت به کلیه وی زده بود و همین عارضه سبب شد او در هفت امرداد ۱۳۹۸ چشم از جهان فروبندد

*اصغر قندچی ؛ مردی که می توانست صنعت خودروی ایران را متحول کند

اصغر قندچی ، بیش از ۷۰ سال پیش شروع به تولید کامیون در ایران کرد. او وقتی دید نمی‌تواند امکانات جاده‌ای ایران را تغییر بدهد دست روی دست نگذاشت و نگفت چون جاده استاندارد نداریم به محرومیت از ماشین‌های خوب روز دنیا محکومیم. ماشین‌های آمریکایی را که برای ویژگی‌های آن کشور ساخته بودند، متناسب با جاده‌های ایران تغییر داد و تحسین تولید‌کننده‌های آمریکایی را برانگیخت.

آنقدر مهم شده بود که از فرودگاه‌های آمریکا با هلی‌کوپتر او را به کارخانه می‌بردند تا ثبت سفارش کند. معروف است در شرایطی که پمپ‌های بنزین در جاده‌های کشور فاصله زیادی از هم داشتند برای حل مشکل سوخت کامیون‌های ماک، باکی با ظرفیت بیشتر روی این خودرو سوار کرد تا دیرتر نیاز به سوخت‌گیری پیدا کنند.

او که استقلال کاری خود را از یک دکان ۹‌متری شروع کرده بود و سال‌ها بعد دو هزار کارگرِ همکار داشت، در حالی از کار کنار گذاشته شد که کارخانه ایران‌ کاوه را تا ۲۵۰ هزار مترمربع توسعه داده بود. شاید بتوان او را پدر کامیون‌سازی ایران نامید و باید برای همین قدر‌دان او بود. کامیون‌های ساخت او بار اصلی ساخت‌ و سازهای پیشرفت کشور را به دوش کشیدند و هنوز با ۷۰ سال سن جاده‌های ایران را زیر پا می‌گذارند.

بیت ران پیش از این در مستندی با نام « آن مرد با ماک آمد » گوشه هایی از زندگی پر افتخار اصغر قندچی را به تصویر کشیده و منتشر کرده است.

*مستند ماک در ایران – قسمت اول

*مستند ماک در ایران – قسمت دوم

*مستند ماک در ایران – قسمت سوم

*مستند ماک در ایران – قسمت چهارم

*مستند ماک در ایران – قسمت پنجم

*مستند ماک در ایران – قسمت آخر

 

 

 




3 دیدگاه

  1. درست است از این بزرگ مرد سپاسگزاری کنیم ولی صنعتی که با رفتن آمریکاییها تعطیل شد چه فایده!!!!!این یعنی استقلال ؛یعنیخودکفایی؛ که ایشان نداشتند.

    • شما مستند رو درست نگاه نکردی، صعنتی که ایشان پایه‌گذاری کردند با رفتن آمریکایی‌ها تعطیل نشد، با ملی کردن کارخانه‌ها و کنار گذاشتن ایشان از مدیریت کارخانه و مصادره کردن اموالشان و همچنین سنگ انداختن در هر راهی که پا در آن می‌گذاشتند نابود شد، شما یا اشتباه متوجه شدی یا فقط می‌خواهی ایشان رو تخریب کنی.

  2. بله آقای قندچی جزو نوابغ این کشور بوده اند.
    خدا میدانه اگر نتیجه کارها وتلاشهای او و همه جامعه ماشین داران ورانندگان ایران نبود چه برسر مردم در دوران جنگ علی الخصوص سالهای اول جنگ پیش می امد .در واقع لجستیک جنگ مدیون قندچی و امثالهم هست.زمانیکه ارتش هیچ سازمان نداشت وهمه فرماندهان فراری بودند ریس جمهور هم بنی صدر بود وهمه جنگ جناحی راه انداخته بودند وچند نفر مثل فلاحی وفکوری و کلاهدوز و….فقط تو منطقه بودند تنها محصولات ایران کاوه ورانندگان غیرنظامی از پیشرفت بیشتر صدام جلوگیری کردند.
    ضمن احترام برای همه خواهشا کسانی کامنت بگذارند که هم مطلع باشند وهم سابقه حمل ونقل ایران وشرکت ایران کاوه را وقندچی را میشناسند.
    روحش شاد یادش گرامی

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

اطلس دنده ای هم قیمت پژو ۲۰۶ صفر کیلومتر!

اطلس دنده ای G سایپا یا همان کوییک فیس لیفت، جدیدترین خودرو سایپا است که وارد بازار شده‌ و...

پست‌های مرتبط