تاریخچه هوندا ؛ افسانه آهنگر ژاپنی در دنیای موتورسیکلت و خودرو

از دست ندهید

تاریخچه هوندا ؛ افسانه آهنگر ژاپنی است که در دنیای موتورسیکلت و خودرو پادشاهی کرد.

بیت ران – امین آزاد: «مشتری همیشه پادشاه است». این شعار اصلی شرکت هونداست. شرکتی که در ایران بیشتر به نام موتورسیکلت‌هایش شناخته شده است. اما در بازار آمریکا و ژاپن پس از تویوتا پرفروش‌ترین خودروها را دارد. این شرکت اعتقاد دارد خدمات را پیش از فروش باید آغاز کرد. و مشتری‌سالاری، خدمات خوب و متفاوت بودن از شعارهای اصلی این شرکت است.

در میان خودروهای پرفروش و باکیفیت همیشه نامی از هوندا در میان خودروسازان وجود دارد. در زمینه موتورسیکلت که می‌توان گفت این شرکت یک سر و گردن از دیگران بالاتر است و تقریباً در همه جهان محصولات این شرکت استفاده می‌شود. در زمینه فناوری و هوش مصنوعی و ساخت هواپیما و روبات و حتی موتور قایق هم این شرکت دستی بر آتش دارد.

آهنگری که هوندا را ساخت

شاید همان داستان تکراری خیلی از شرکت‌ها در هوندا هم تکرار شده باشد؛ جوان فقیر و پرتلاش صنعتگری که با تلاشش یک غول را از هیچ به همه‌‌جا رسانده است. سوئی چیرو هوندا، پسر آهنگر فقیری در روستای کوچک کومیو بود. این روستا در ۲۷۰ کیلومتری جنوب‌غربی توکیو قرار داشت. پدرش در کنار آهنگری دوچرخه هم تعمیر می‌کرد.
او پیش از ورود به مدرسه در تعمیر دوچرخه به پدرش کمک می‌کرد. هنگامی که هوندا به یک آگهی کوچک استخدام شاگرد در یکی از مجلات تجاری برخورد بلافاصله دست از تحصیل کشید و شروع به کار کرد.
مدتی به عنوان شاگرد گاراژ پذیرفته شد اما در نهایت مجبور به پرستاری از کودک صاحب گاراژ شد. او برای این کار ماهی یک دلار و ۲۵ سنت حقوق می‌گرفت. هوندا که ناراحت و خسته شده بود به خانه بازگشت اما فقط شش ماه در آنجا ماند و دوباره به توکیو برگشت. این بار به عنوان مکانیک خودرو شش سال در توکیو ماند و در ۲۲سالگی به زادگاهش بازگشت تا خودش به تعمیر خودرو بپردازد.

پیش به سوی خودرو

علاقه هوندا به خودرو او را به سوی خودروهای مسابقه سوق داد. هوندا در مسابقات اتومبیلرانی ژاپن شرکت کرد. او در این مسابقه، یک اتومبیل فورد اصلاح‌شده را می‌راند و توانست با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت، رکوردی نسبتاً خوب در سطح ژاپن بر جای گذارد.
در یکی از مسابقات او خیلی راحت از دیگران پیش افتاد و هنگامی که می‌خواست از خط پایان عبور کند، ناگهان اتومبیلی که نقص فنی پیدا کرده بود به‌شدت با اتومبیل او برخورد کرد و وی را به سختی زخمی کرد.
پس از این رویداد، همسرش ساچی، که یک دختر دهقان بومی بود، توانست او را راضی کند تا دست از راندن اتومبیل‌های مسابقه بردارد.تاریخچه هوندا ؛ افسانه آهنگر ژاپنی هوندا در مسابقه قدیمی
هوندا در سال ۱۹۳۷ به سراغ تولید رینگ پیستون رفت و شرکت صنایع سنگین توکای سیکی را تاسیس کرد.
در اواخر سال ۱۹۳۷، هوندا با حمایت مالی بستگان و دوستانش، تعدادی ماشین‌آلات برای ایجاد یک کارخانه ساخت رینگ پیستون خرید. عزم او برای رسیدن به کامیابی آنقدر راسخ بود که بی‌اغراق در کارخانه‌اش زندگی می‌کرد. روی کف کارگاه می‌خوابید و برای صرف غذا، آنجا را ترک نمی‌کرد و همسرش غذای او را به کارگاه می‌آورد.

*تاریخچه برند آلفارومئو و فراز و نشیب های این خودروساز ایتالیایی

*تاریخچه فیات و همه آنچه درباره این خودروساز ایتالیایی باید بدانیم

*داستان برند تویوتا ؛ ارزشمندترین خودروسازی جهان بالاتر از بنز و بی ام و

*داستان تأسیس و توسعه‌ی پژو ؛ نسل های پرخاطره جهان و ایران را بشناسیم

لزوم آموزش فنون

با وجود این، این کسب‌وکار هم رونق نیافت. روزی یکی از دوستانش که صاحب یک کارگاه ریخته‌گری بود، به او توصیه‌ای کرد و گفت، «مهم نیست که چقدر سخت کار کنی و بخواهی موفق شوی، تو باید در ریخته‌گری تخصص پیدا کنی و گرنه محکوم به فنا هستی، و من به تو توصیه می‌کنم برای آموختن این فن، در یک دوره کارآموزی شرکت کنی».
هوندا، با شناخت محدودیت‌های خود و نیازی که به دانش بیشتر حس می‌کرد، با معلم مدرسه تکنولوژی هاماماتسو که در همسایگی او قرار داشت (و اکنون دانشگاه شی زواوکا است) به رایزنی پرداخت. معلم به او گفت در رینگ پیستون‌هایی که او می‌سازد به اندازه کافی سیلیکون به کار نمی‌رود. او در خاطراتش می‌نویسد، «نه‌تنها درباره سیلیکون دانش کافی نداشتم، بلکه خجالت می‌کشیدم بپذیرم که حتی نمی‌دانم بدان نیاز دارم».
هوندا که در دوران مدرسه، شاگردی ضعیف بود، با اکراه در سر کلاس درس حاضر می‌شد و در عین حال به اداره کسب‌وکار خویش ادامه می‌داد. او در کلاس به چیزی که به‌طور مستقیم به رینگ پیستون ربطی نداشت توجه چندانی نمی‌کرد. نه جزوه برمی‌داشت و نه نگران امتحانات کتبی بود.تاریخچه هوندا ؛ افسانه آهنگر ژاپنی عکس موسس هوندا
وقتی مسوولان دانشکده به او هشدار دادند که اگر در امتحانات شرکت نکند به او دیپلم نخواهند داد، هوندا پاسخ داد: علاقه‌ای به این‌گونه مدارک ندارم. آنها به درد من نمی‌خورند. نمره‌های من به خوبی نمره‌های دیگران نیست و من در امتحانات نهایی شرکت نخواهم کرد.

تحصیل را رها کرد

او می‌گوید: مدیر دانشکده مرا صدا کرد و گفت که باید آنجا را ترک کنم. من به او گفتم دیپلم نمی‌خواهم، برای من ارزش این مدرک کمتر از بلیت سینماست. حداقل بلیت ورود شما به سینما را تضمین می‌کند اما دیپلم تضمین‌کننده هیچ چیزی نیست. او تحصیلش را رها کرد.
هنگامی که هوندا طرز ساختن رینگ پیستون را به درستی فرا گرفت، شرکت او رشد کرد و ظرف دو سال، برنده یک قرارداد با شرکت تویوتا، بزرگ‌ترین سازنده اتومبیل در ژاپن شد. او آن زمان نمی‌دانست شرکت او زمانی به رقیب شرکت تویوتا تبدیل خواهد شد.
در ایام جنگ جهانی دوم، بمب‌های آتش‌زا به کارخانه پیستون‌سازی او آسیب سختی وارد کردند و زمانی که جنگ به پایان رسید، زلزله آنچه را از این کسب‌وکار بر جای مانده بود منهدم کرد. با این همه او تسلیم نشد و در اکتبر سال ۱۹۴۶ موسسه تحقیقات فنی هوندا را تاسیس کرد. اینجا، شرکتی کوچک با نامی دهان‌پرکن بود که شامل بنیانگذار و تنی چند از دستیارانش می‌شد. هوندا دو سال در این شرکت به تعمیر موتور اشتغال داشت.
بعد از اتمام جنگ حمل‌و‌نقل توکیو، شامل وسایل نقلیه موتوری دودزایی می‌شد که با زغال کار می‌کردند یا خودروهای پر‌سروصدای خیابانی که به محض توقف و سوار کردن یک مسافر، احتمال خاموش شدن آنها می‌رفت؛ البته تعداد دوچرخه‌ها هم زیاد بود.تاریخچه هوندا ؛ افسانه آهنگر ژاپنی خانواده هوندا قدیمی
دوچرخه نه‌تنها فراوان بود بلکه هم برای جابه‌جا کردن دوچرخه‌سوار و هم بار، با سرعتی به ظاهر زیاد، وسیله‌ای مناسب بود.
در سال ۱۹۴۷ هوندا ۵۰۰ موتور کوچک مازاد زمان جنگ را به قیمت تقریباً ۳۲ دلار خرید. این موتورها، موتورهایی کوچک و بنزینی بودند که در زمان جنگ از آنها برای به کار انداختن ژنراتور برق استفاده می‌شد. اینها موتورهای دوزمانه تک‌سیلندر و کوچکی بودند که می‌شد برای تامین نیروی کمکی در دوچرخه‌ها از آن استفاده کرد.

سوخت ترکیبی ویژه هوندا

از طرف دیگر، بنزین در ژاپن مثل بیشتر کالاها، کمیاب و گران بود؛ از این رو، سوئی چیرو هوندا شروع به ساختن ترکیب ارزان‌قیمتی از روغن سقز و بنزین کرد که ترکیبی خاص خودش بود.
زمانی که موجودی موتورهای مازاد کم‌کم ته کشید، مخترع سختکوش، تصمیم گرفت خود دست به کار ساختن موتور شود. هنگامی که به خاطر موفقیت شرکت، جشنی برپا شد یکی از مدعوین محصول جدید را یک رویا توصیف کرد. با این جمله، موتور جدید رسماً «دریم تایپ دی» نام گرفت.
با موفقیتی که این مدل تازه کسب کرد، شرکت از کامیابی ناگهانی و کوتاهی برخوردار شد. در این زمان هوندا شدیداً به یک مدیر متخصص در امور بازرگانی نیاز داشت و این تخصص با آمدن تاکه ئو فوجی ساوا تامین شد. تاکه ئو فوجی ساوا، که چهار سال از هوندا جوان‌تر بود، پسر یک پیمانکار کوچک بود. فوجی ساوا چون هوندا، تحصیلات رسمی خود را در سال‌های پایین زندگی ترک کرده بود.
او تنها دوره اول دبیرستان را تمام کرده بود، زیرا کسالت و بیماری پدرش، وی را ناچار کرده بود برای تامین زندگی خانواده‌اش مدرسه را ترک کند. او در سال ۱۹۲۹، کاری برای خود پیدا کرد و آن، زدن آدرس روی پاکت و ارسال کارت پستال بود. مزد این کار، چند سکه ناچیز در روز بود. بعد از یک سال که این کار را ادامه داد، به عنوان داوطلب وارد خدمت ارتش سلطنتی شد.

روزهای بعد از ارتش

او می‌توانست به خاطر اینکه داوطلبانه وارد ارتش شده است، تنها یک سال پس از خدمت مرخص شود. فوجی ساوا برای شغل بهتری واجد شرایط نبود. پس از بازگشت از خدمت، بار دیگر به شغل پیشین روی آورد و کار چسباندن آدرس روی پاکت‌ها را شروع کرد. فوجی ساوا تا سال ۱۹۳۴ به این کار ادامه داد و در این سال یک تاجر ساده آهن در توکیو، موسوم به میتسوا شوکائی او را به سمت منشی فروش به خدمت گرفت.
در ابتدای کار، درآمد ماهانه فوجی ساوا ۱۵ ین یعنی نزدیک یک‌سوم درآمد شغل پیشین وی بود. اما در پایان دومین سال خدمتش، فروشنده ارشد شرکت شد و ماهانه ۱۵۰ ین حقوق می‌گرفت. در جولای سال ۱۹۳۷، ژاپن به چین یورش برد و این نشانه آغاز جنگ میان این دو کشور بود و هنگامی که مالک شرکت میتسوا شوکائی وارد خدمت نظام شد، فوجی ساوا که ۲۷‌ساله بود، مسوولیت شرکت را بر عهده گرفت. جنگ باعث شد تا تقاضا برای فولاد افزایش یابد و با مدیریت فوجی ساوا منافع شرکت رشد پیدا کند.
در سال ۱۹۳۹، درست پیش از شروع جنگ جهانی دوم، فوجی ساوا موسسه تحقیقات ماشین ابزار ژاپن را تاسیس کرد. این شرکت سود خود را از راه ساخت، برش و تراش ابزارهای لازم برای امور مربوط به جنگ چین و ژاپن تامین می‌کرد. با پاداشی که رئیس فوجی ساوا، پس از بازگشت از جنگ به او داد، وی به مردی تقریباً ثروتمند تبدیل شد.
این دو دوست تا آگوست سال ۱۹۴۹ که فوجی ساوا، هوندا را در خانه تاکه شیما ملاقات کرد، یکدیگر را ندیدند. در این دیدار، هوندا به آشنای تازه خود گفت، «تمام سرمایه‌گذاران بومی در هاماماتسو خواهان بازگشت سریع پولشان هستند و من برای تکمیل تکنولوژی مناسب، جهت ساخت موتورهای قابل رقابت، به کمک سرمایه‌گذارانی نیاز دارم که مایل باشند تعهدی درازمدت را بپذیرند».
تاریخچه هوندا ؛ افسانه آهنگر ژاپنی موتور هوندا خط تولید

سرمایه کلان پیدا شد

برای این دو مرد، تنها یک گفت‌وگوی کوتاه کافی بود تا راضی به انجام کار با یکدیگر شوند. فوجی ساوا، دست هوندا را فشرد و تعهد کرد که مبلغ ۷۵۰۰ دلار از پولش را در کار او سرمایه‌گذاری کند و نیز منابع مالی بیشتری را فراهم آورد تا پول لازم را برای ساخت موتور در اختیار هوندا قرار دهد. این دو تصمیم گرفتند هر کدام نیروی خود را بر حوزه تخصص خویش متمرکز کنند. هوندا توان خویش را برای دستیابی به دانش فنی و فوجی ساوا نیروی خود را صرف تامین منابع مالی و بازاریابی کرد.
حالا هوندا پول کافی را برای طراحی موتورهای جدیدش داشت. او در سال ۱۹۵۱ موتور تایپ E را ساخت. این موتور اولین موتورسیکلت چهارزمانه جهان بود و با ۱۵۰ سی‌سی حجم، ۵ اسب بخار قدرت داشت. سرعت موتورسیکلت می‌توانست به حدود ۹۰ کیلومتر در ساعت برسد. بعد از این مدل هوندا با تکمیل موتور ۵۰ سی‌سی سبک دو زمانه‌ای که قادر بود ۳ اسب بخار نیرو تولید کند، تایپ اف را معرفی کرد. این موتور در سال ۱۹۵۲ وارد بازار شد. این محصول پر‌تقاضا شد و هوندا ماهی ۶۵۰۰ دستگاه از آن را می‌فروخت.

سرمایه گذاری سود آور

در سال ۱۹۵۲ هوندا با هزینه ۴۵۰ میلیون ین اقدام به خرید ماشین‌آلات از آمریکا کرد. این سرمایه‌گذاری‌ها سبب شد تولید هوندا چندین برابر شود.
بعد از تایپ اف، در سال ۱۹۵۳ شرکت هوندا موتور بنلی را که دارای پیشرانه چهارزمانه بود راهی بازار کرد. موتور سبکی که حدود ۴ اسب بخار قدرت داشت. در سال ۱۹۵۸ انقلابی با ورود هوندا سی ۱۰۰ در بازار ایجاد شد. این موتور که در بازار جهانی Super Cub نام داشت، مقدمه ورود هوندا در بازار آمریکا شد و اولین موتورسیکلت این شرکت بود که در آمریکا فروخته شد.
موفقیت این موتورسیکلت تا جایی رسید که با فروش ۳۰ میلیون دستگاه پرفروش‌ترین موتورسیکلت تاریخ نام گرفت. پیشرانه چهارزمانه این موتورسیکلت ۱۰۰ سی‌سی حجم داشت و از یک گیربکس چهار دنده در آن استفاده شده بود.
تاریخچه هوندا ؛ افسانه آهنگر ژاپنی خط تولید هوندا

رشد هوندا طی ۱۰ سال حیرت‌آور بود اما چرا این شرکت با این سرعت رشد کرد؟

سوئی شیرو هوندا می‌گفت در کف کارخانه دانش بیشتری وجود دارد تا در دفتر کار. هنگامی که در محل باشید می‌بینید چه چیزی واقعی است. او به تعبیر خودش نخست با سخت‌ترین دشواری‌ها روبه‌رو می‌شد و از ناکامی باکی نداشت و بر این باور بود که موفقیت را تنها می‌توان از راه ناکامی‌های مکرر به دست آورد.
عقیده هوندا درباره کارکنان آن بود که در وهله نخست، هرکس باید برای خودش کار کند. کارکنان خود را فدای شرکت نمی‌کنند. انسان‌ها برای انجام کار به شرکت می‌آیند تا از آن لذت ببرند. همین احساس منجر به نوآوری می‌شود. هوندا شکیبایی را شرط موفقیت می‌دانست.
سال ۱۹۵۹ نقطه عطفی برای شرکت محسوب می‌شد. در این سال هوندا نسبت به بازاریابی محصولات خود در آمریکا اقدام و شرکت هوندا موتورز را با شش نفر از کارکنان صنعتی در لس‌آنجلس آمریکا افتتاح کرد.
کاواشیما به عنوان رئیس شرکت تازه‌تاسیس در آمریکا انتخاب شد. هنگامی که او و تنها دو نفر دیگر برای تاسیس شرکت به کالیفرنیا رفتند، آپارتمانی ماهانه ۸۰ دلار اجاره کردند که فقط یک تخت داشت. از این رو دو نفر ناچار بودند روی زمین بخوابند. سپس یک انباری در قسمت کهنه شهر اجاره کردند و برای اینکه هزینه‌ها را پایین بیاورند با دست، تخته صندوق‌های حاوی موتورسیکلت را جابه‌جا می‌کردند و سه‌ردیفه روی هم می‌گذاشتند.
کف انبار را هم تمیز و جایی برای نگهداری لوازم یدکی آماده کردند. اینها کارهایی بود که باید انجام می‌گرفت. سال پیش از آن، هوندا، در ژاپن موتورسیکلت سوپرکاپ ۵۰ سی‌سی را طراحی و عرضه کرده بود که با استقبال عموم مواجه شده بود؛ به طوری که در سال ۱۹۵۹، از ۲۸۵ هزار موتور فروخته‌شده، ۱۶۸ هزار دستگاه متعلق به این مدل بود.
تاریخچه هوندا ؛ افسانه آهنگر ژاپنی عکس قدیمی

فروشنده شماره یک موتورسیکلت آمریکا

در میانه دهه ۱۹۶۰، هوندا فروشنده شماره یک موتورسیکلت در آمریکا شد. در سال ۱۹۶۰، هوندا از عرصه تولید موتورسیکلت به عرصه تولید خودرو نیز قدم گذاشت و خودرو مدل T-30 را که موتورسیکلتی با چهار چرخ بود طراحی و به بازار ارائه کرد. این وانت پس از مدت کمی به مدل ۳۶۰n که یک خودرو سواری کوچک هاچ‌بک بود تبدیل شد.
این شرکت در سال ۱۹۶۸ اولین خودرو کوچک با دنده اتوماتیک را در جهان وارد بازار کرد و در سال ۱۹۶۹ خودرو ۶۰۰ n را به عنوان اولین خودرو هوندا در آمریکا فروخت.
در سال ۱۹۷۲ اولین نسل خودرو سیویک معرفی شد؛ خودرویی که بازار قابل توجهی در آمریکا پیدا کرد و بهترین خودرو سال ژاپن شد. فروش خودرو سیویک در سال ۱۹۷۵ در آمریکا به ۱۰ هزار دستگاه در ماه رسید.
در سال ۱۹۷۳ هوندا اولین موتور قایق چهارزمانه جهان را ساخت.
در سال ۱۹۷۵ عرضه موتور سی‌جی ۱۲۵ هوندا توفانی در بازار موتورسیکلت جهان به‌پا کرد. موتوری که هم‌اکنون پرکاربردترین موتور در ایران است.
در سال ۱۹۷۶ اولین نسل خودرو آکورد روانه بازار شد. این خودرو چند سال بعد به اولین خودرو تولیدی هوندا در آمریکا تبدیل شد.
در سال ۱۹۸۲، هوندای آمریکا ضمن تولید ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت، اولین خودرو با مارک آکورد را ارائه داد. جالب توجه است که هوندا اولین شرکت ژاپنی بود که در این سال تولید خودرو خود را در آمریکا آغاز کرد. درحالی‌که این شرکت تا اوایل دهه ۱۹۶۰ اساساً هیچ خودرویی تولید نکرده بود.
تاریخچه هوندا ؛ افسانه آهنگر ژاپنی عکس قدیمی

برند لوکس هوندا وارد می شود

آکورد شروعی جدید برای هوندا در آمریکا بود. هم‌اکنون بیش از نیمی از کارکنان این شرکت، در آمریکا به موتورسیکلت‌سازی و خودروسازی مشغول هستند و شرکت هوندا، ۱۰ کارخانه مونتاژ خودرو در آمریکا دارد.
در سال ۱۹۸۶ هوندا اولین شرکتی بود که برند لوکس خود را با نام آکورا شکل داد. بعد از هوندا تویوتا و نیسان هم نشان‌های لکسوس و اینفینیتی را به دنیا معرفی کردند.
در سال ۱۹۹۹ هوندا اولین شرکتی بود که یک خودرو هیبریدی را برای بازار آمریکا معرفی کرد. این سرآغازی بود بر انقلاب فنی در موتور خودروها.
یکی از نکات قابل توجه در شرکت هوندا، واحد تحقیق و توسعه این شرکت است. نام اولیه شرکت هوندا، موسسه تحقیقات فنی هوندا بود که بعدها به شرکت هوندا موتورز تغییر نام داد.

اولین واحد مستقل تحقیق و توسعه

این اندیشه ریشه در بافت فکری بنیانگذار شرکت، سوئی شیرو هوندا داشت که با وجود آنکه سهم چندانی از تحصیلات رسمی نداشت اما مکانیکی ماهر و مبتکر محسوب می‌شد. به همین جهت در ۱۹۵۷ اولین واحد مستقل تحقیق و توسعه شرکت تاسیس شد. پس از تاسیس شرکت هوندای آمریکایی، واحد تحقیق و توسعه آن در ۱۹۸۴ افتتاح شد.
تاریخچه هوندا ؛ افسانه آهنگر ژاپنی
هنگامی که در ۱۹۷۹، هوندا اولین کارخانه خود را در آمریکا بنیاد نهاد، اولین شرکتی بود که مستقیماً نیروهای آمریکایی را به استخدام خود درآورد. هم‌اکنون از ۱۶۷ هزار نفر کارکنان شرکت، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در آمریکا در حوزه موتورسیکلت و خودروسازی فعالیت دارند و ۲۷ هزار نفر از این افراد در حوزه تحقیق و توسعه مشغول هستند.
این شرکت با پشتوانه چنین نگرشی تاکنون تعداد قابل توجهی از ابتکارات مهندسی را به جهان اتومبیل معرفی کرده است. این شرکت در سال‌های اخیر هم فعالیت زیادی بر روی خودروهای هیبریدی و گسترش استفاده از هوش مصنوعی در خودرو داشته است.

در چند سال اخیر سه خودرو آکورد، سیویک و خودرو شاسی‌بلند CRV همیشه در بین بهترین و پرفروش‌ترین خودروهای جهان و بازار آمریکا قرار داشته‌اند. این شرکت طی چند سال اخیر در زمینه ساخت روبات‌های هوشمند سرمایه‌گذاری کرده است و احتمالاً با این پیشینه یکی از پیشگامان خودروهای خودر‌ان با هوش مصنوعی در آینده خواهد بود.

تاریخچه هوندا ؛ افسانه آهنگر ژاپنی دوچرخه برقی هوندا قدیمی
تاریخچه هوندا ؛ افسانه آهنگر ژاپنی
تاریخچه هوندا ؛ افسانه آهنگر ژاپنی




5 دیدگاه

  1. حمد سیستانی در گفگو با خبرنگار خبرگزاری موج از اصفهان، گفت:حمایت دولت می تواند ما را در زمینه ساخت خودرو تخم مرغی خورشیدی خودکفا کند.

    این مخترع به تشریح قابلیت های این محصول ملی که می تواند پاسخ مناسبی به منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی باشد پرداخت.

    محمد سیستانی متولد سال ۴۱ است در زمان جنگ پس از پایان سال اول دبیرستان مانند تمام جوانان غیور میهن پاسداری از حریم وطن را بر تحصیلات مقدم دانسته و پس از آن به مدت ۲۳ ماه در مدرسه عشق به میهن خود ادامه تحصیل داده و از آن زمانی زخمهایی نیز با خود به یادگار دارد و به خیل عظیم جانبازان میهن پیوسته است او به یک سال از عمر خود بسیار می بالد فاصله بین سال ۶۱ الی ۶۲ زمانی که در زمره پاسداران معمار انقلاب قرار داشته است.
    دانش طراحی صنعتی را از کجا کسب کردید

    تمام دانش من به صورت تجربی به دست آمده است، ابتدا کار با کامپیوتر را به صورت تجربی و بدون اینکه به کلاسی مراجعه کنم فرا گرفتم، با تهیه لوح های فشرده آموزشی در زمینه طراحی های صنعتی توانستم طرح خود را پیاده سازی کنم.
    این فکر از چه زمانی به ذهن شما خطور کرد که جامعه کنونی ما نیازمند چنین طرحی می باشد

    از حدود بیست سال پیش در این اندیشه بودم که اگر زمانی بر اثر ترافیک باعث کندی حرکت وسایل نقلیه شود چه باید کرد؟ با گذشت زمان مسائلی مانند آلودگی هوا، مصرف بالای مصرف روزانه بیش از۸۴ میلیون لیتر بنزین، جای کم برای پارکینگ، گرد و غبار ناشی از استهلاک جاده با لاستیک و بسیاری از مسائل دیگر به این امر اضافه شد و من به این فکر افتادم که ضمن ریشه یابی علمی و کاربردی نه دکترین آسپرین محور و پرهزینه دست به تحقیقات گسترده بزنم و چاره آنرا در طراحی خودروی چند منظوره دو نفره بدانم.
    مشخصات این خودرو را به اختصار برای ما بفرمایید

    این خودرو با عرض ۸۵ سانتی متر و به شماره ثبت طرح صنعتی ۱۷۴۸۵ و کسب جواز تأسیس وزارت صنعت، معدن و تجارت به شماره ۱۳۱۳۸۰۰ رسیده است این خودرو چند منظوره می تواند حلال بسیاری از مشکلات زیست محیطی کنونی باشد.
    مزیت های شاخص این خودرو چیست

    اگر شما یک آزمایش ساده انجام بدید و ابتدای یک خیابان توقف کنید خودرو های عبوری اکثراً تک سرنشین یا دو نفر مسافر حمل می کنند یک ماشین ۴ سیلندر ۲ نفر را حمل می کند اما این ماشین همان کار را انجام می دهد با تک سیلندر یعنی مصرف بنزین این خودرو یک پنجم ماشین های ۴ سیلندر است.
    آیا کل تولید این خودرو از عهده صنعتگران داخلی بر می آید

    بله این قابلیت وجود دارد ولی متأسفانه به خاطر اینکه اگر شخصی برای این کار بخواهد از وام استفاده کند باید سود بالغ بر ۲۸ درصد به بانک پرداخت کند بخاطر همین تولید کنندگان با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد ولی در کشورهای دیگر مانند چین وام های ارزان قیمت در اختیار تولید کنندگان قرار می گیرد با سود کمتر از ۳ درصد که می تواند در رونق اقتصاد این کشورها نقش بسزایی داشته باشد که ما می توانیم نتایج این سیاست ها را در اقتصاد چین در کل دنیا شاهد باشیم.
    اگر مشکل مالی این کار به کمک دولت حل شود حداقل چند نفر مشغول به کار خواهند شد

    به صورت مستقیم ۱۶ نفر کارگر و ۴ نفر تکنسین و غیر مستقیم در هر شهر ۴ نفر مکانیک و ۴ نفر نمایندگی داشته باشیم حدود ۸ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.

    تولید این قطار مانند قطار است و می تواند واگن های مختلفی را به خود وصل کند مثلا فروشنده لاستیک، شیشه ، قطعات یدکی می توانند به کار مشغول شوند.
    آیا این خودرو مشابه خارجی هم دارد

    اگر مشابه خارجی داشت اداره ثبت اختراع شماره ثبت تخصصی به آن اختصاص نمی داد پس می توانم به جرأت اعتراف کنم مشابه خارجی ندارد. یعنی در اصل لیسانس آن در اختیار ایران است و هیچ کشور دخل و تصرف در آن نمی تواند بکند.
    حرف آخر شما با مسئولان مربوطه چیست

    اگر اعتبارات لازم برای این امر اختصاص پیدا کند می توانیم این خودرو به واقع ملی را به تولید انبوه برسانیم طرح بنده توسط دوستان به کشورهای دیگر هم ارائه شد که مورد توجه کشور ژاپن قرار گرفت اما بنده قبول نکردم چرا که مالکیت این کار به آن کشور اختصاص پیدا می کرد و من نمی توانستم دیگر پرچم کشورم را با افتخار برای این اختراع به اهتزاز در بیاورم به امید آنکه مسئولین به این طرح توجه ویژه بنمایند.

  2. حمد سیستانی در گفگو با خبرنگار خبرگزاری موج از اصفهان، گفت:حمایت دولت می تواند ما را در زمینه ساخت خودرو تخم مرغی خورشیدی خودکفا کند.

    این مخترع به تشریح قابلیت های این محصول ملی که می تواند پاسخ مناسبی به منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی باشد پرداخت.

    محمد سیستانی متولد سال ۴۱ است در زمان جنگ پس از پایان سال اول دبیرستان مانند تمام جوانان غیور میهن پاسداری از حریم وطن را بر تحصیلات مقدم دانسته و پس از آن به مدت ۲۳ ماه در مدرسه عشق به میهن خود ادامه تحصیل داده و از آن زمانی زخمهایی نیز با خود به یادگار دارد و به خیل عظیم جانبازان میهن پیوسته است او به یک سال از عمر خود بسیار می بالد فاصله بین سال ۶۱ الی ۶۲ زمانی که در زمره پاسداران معمار انقلاب قرار داشته است.
    دانش طراحی صنعتی را از کجا کسب کردید

    تمام دانش من به صورت تجربی به دست آمده است، ابتدا کار با کامپیوتر را به صورت تجربی و بدون اینکه به کلاسی مراجعه کنم فرا گرفتم، با تهیه لوح های فشرده آموزشی در زمینه طراحی های صنعتی توانستم طرح خود را پیاده سازی کنم.
    این فکر از چه زمانی به ذهن شما خطور کرد که جامعه کنونی ما نیازمند چنین طرحی می باشد

    از حدود بیست سال پیش در این اندیشه بودم که اگر زمانی بر اثر ترافیک باعث کندی حرکت وسایل نقلیه شود چه باید کرد؟ با گذشت زمان مسائلی مانند آلودگی هوا، مصرف بالای مصرف روزانه بیش از۸۴ میلیون لیتر بنزین، جای کم برای پارکینگ، گرد و غبار ناشی از استهلاک جاده با لاستیک و بسیاری از مسائل دیگر به این امر اضافه شد و من به این فکر افتادم که ضمن ریشه یابی علمی و کاربردی نه دکترین آسپرین محور و پرهزینه دست به تحقیقات گسترده بزنم و چاره آنرا در طراحی خودروی چند منظوره دو نفره بدانم.
    مشخصات این خودرو را به اختصار برای ما بفرمایید

    این خودرو با عرض ۸۵ سانتی متر و به شماره ثبت طرح صنعتی ۱۷۴۸۵ و کسب جواز تأسیس وزارت صنعت، معدن و تجارت به شماره ۱۳۱۳۸۰۰ رسیده است این خودرو چند منظوره می تواند حلال بسیاری از مشکلات زیست محیطی کنونی باشد.
    مزیت های شاخص این خودرو چیست

    اگر شما یک آزمایش ساده انجام بدید و ابتدای یک خیابان توقف کنید خودرو های عبوری اکثراً تک سرنشین یا دو نفر مسافر حمل می کنند یک ماشین ۴ سیلندر ۲ نفر را حمل می کند اما این ماشین همان کار را انجام می دهد با تک سیلندر یعنی مصرف بنزین این خودرو یک پنجم ماشین های ۴ سیلندر است.
    آیا کل تولید این خودرو از عهده صنعتگران داخلی بر می آید

    بله این قابلیت وجود دارد ولی متأسفانه به خاطر اینکه اگر شخصی برای این کار بخواهد از وام استفاده کند باید سود بالغ بر ۲۸ درصد به بانک پرداخت کند بخاطر همین تولید کنندگان با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد ولی در کشورهای دیگر مانند چین وام های ارزان قیمت در اختیار تولید کنندگان قرار می گیرد با سود کمتر از ۳ درصد که می تواند در رونق اقتصاد این کشورها نقش بسزایی داشته باشد که ما می توانیم نتایج این سیاست ها را در اقتصاد چین در کل دنیا شاهد باشیم.
    اگر مشکل مالی این کار به کمک دولت حل شود حداقل چند نفر مشغول به کار خواهند شد

    به صورت مستقیم ۱۶ نفر کارگر و ۴ نفر تکنسین و غیر مستقیم در هر شهر ۴ نفر مکانیک و ۴ نفر نمایندگی داشته باشیم حدود ۸ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.

    تولید این قطار مانند قطار است و می تواند واگن های مختلفی را به خود وصل کند مثلا فروشنده لاستیک، شیشه ، قطعات یدکی می توانند به کار مشغول شوند.
    آیا این خودرو مشابه خارجی هم دارد

    اگر مشابه خارجی داشت اداره ثبت اختراع شماره ثبت تخصصی به آن اختصاص نمی داد پس می توانم به جرأت اعتراف کنم مشابه خارجی ندارد. یعنی در اصل لیسانس آن در اختیار ایران است و هیچ کشور دخل و تصرف در آن نمی تواند بکند.
    حرف آخر شما با مسئولان مربوطه چیست

    اگر اعتبارات لازم برای این امر اختصاص پیدا کند می توانیم این خودرو به واقع ملی را به تولید انبوه برسانیم طرح بنده توسط دوستان به کشورهای دیگر هم ارائه شد که مورد توجه کشور ژاپن قرار گرفت اما بنده قبول نکردم چرا که مالکیت این کار به آن کشور اختصاص پیدا می کرد و من نمی توانستم دیگر پرچم کشورم را با افتخار برای این اختراع به اهتزاز در بیاورم به امید آنکه مسئولین به این طرح توجه ویژه بنمایند.. فقط پیامک : ۰۹۳۷۳۸۱۵۴۶۰ و ایمیل : sistaniy@yahoo.com

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط