مستند آن مرد با ماک آمد ؛ نسخه کامل منتشر شد

مستند آن مرد با ماک آمد ؛ نسخه کامل منتشر شد

مستند آن مرد با ماک آمد ؛ نسخه کامل منتشر شد.

بیت ران -مستند آن مرد با ماک آمد یا مستند ماک در ایران به بررسی زندگی اصغر قندچی موسس شرکت ایران کاوه و پدر صنعت کامیون ایران می پردازد.

این ورژن مستند آن مرد با ماک آمد ؛ نسخه کامل ، اصلی و طولانی ترین ورژن مستند است.

کارگردان: امین آزاد

دستیار کارگردان: الهام زهره وند

مرحوم اصغر قندچی موسس شرکت ایران کاوه و پدر صنعت کامیون ایران هفتم امرداد ماه سال ۱۳۹۸، در سن ۹۱ سالگی در بیمارستان ایران مهر تهران دار فانی را وداع گفت.

اصغر قندچی از بزرگان صنعتی ایران، از اسفند ۱۳۹۷ به دلیل سرماخوردگی و عفونت شدید در بیمارستان ایران مهر بستری شده بود. به دلیل عفونت شدید وی چند ماهی را در بخش آی سی یو سپری کرد.

آقای قندچی در دو ماه اخیر به بخش عمومی منتقل شده بود اما عفونت به کلیه وی زده بود و همین عارضه سبب شد او در هفت امرداد ۱۳۹۸ چشم از جهان فروبندد.

 

مستند آن مرد با ماک آمد ؛ نسخه کامل

 

روز هشتم امرداد ماه مراسم تشییع پیکر مرحوم قندچی با حضور خانواده و دوستان وی در حالی برگزار شد که حاضران بسیار اندک بودند در حالی که توقع می رفت افراد بیشتری برای بدرقه وی حضور به هم برسانند.

وی در آرامگاه خاندان قندچی به شماره ۹۳۸ در بهشت زهرا (س) تهران آرمیده است.

 

*اصغر قندچی ؛ مردی که می توانست صنعت خودروی ایران را متحول کند

 

اصغر قندچی ، بیش از ۷۰ سال پیش شروع به تولید کامیون در ایران کرد. او وقتی دید نمی‌تواند امکانات جاده‌ای ایران را تغییر بدهد دست روی دست نگذاشت و نگفت چون جاده استاندارد نداریم به محرومیت از ماشین‌های خوب روز دنیا محکومیم. ماشین‌های آمریکایی را که برای ویژگی‌های آن کشور ساخته بودند، متناسب با جاده‌های ایران تغییر داد و تحسین تولید‌کننده‌های آمریکایی را برانگیخت.

آنقدر مهم شده بود که از فرودگاه‌های آمریکا با هلی‌کوپتر او را به کارخانه می‌بردند تا ثبت سفارش کند. معروف است در شرایطی که پمپ‌های بنزین در جاده‌های کشور فاصله زیادی از هم داشتند برای حل مشکل سوخت کامیون‌های ماک، باکی با ظرفیت بیشتر روی این خودرو سوار کرد تا دیرتر نیاز به سوخت‌گیری پیدا کنند.

او که استقلال کاری خود را از یک دکان ۹‌متری شروع کرده بود و سال‌ها بعد دو هزار کارگرِ همکار داشت، در حالی از کار کنار گذاشته شد که کارخانه ایران‌ کاوه را تا ۲۵۰ هزار مترمربع توسعه داده بود. شاید بتوان او را پدر کامیون‌سازی ایران نامید و باید برای همین قدر‌دان او بود. کامیون‌های ساخت او بار اصلی ساخت‌ و سازهای پیشرفت کشور را به دوش کشیدند و هنوز با ۷۰ سال سن جاده‌های ایران را زیر پا می‌گذارند.

 

 

1 نظر

  • محمد ۱۳۹۸/۰۵/۱۲ ۲۱:۰۴

    حیف از چنین افرادی که چکیده یک صنعت بودند وبها ندادند به انها تا امروز بجای مونتاژ کار کامیون تولید کننده بودیم واقعا ما می توانیم را عملی کرد مگر یک کامیون چه دارد یک اتاق یک تن ورق شاسی موتور وگیربکس ودیفرانسیل چرا ما نباید درکشور یک گیربکس ساز کلان حرفه ای مثل زد اف المان داشته باشیم اگر مثل اقای قندچی را از مسیر پیشرفتش منحرف نمی کردند چنین مردی تجربه را با دانشگاه وصنعت روز دنیاهم راستا می کردمگر فکر می کنید دانگ فنگ چین سال۱۹۶۵ اولین محصول خود را تولید کرد .من دوازده سالم که بود گاری می ساختم پدرم کامیون دار است هجده سالم که شددلم می خواست یک لیفتراک بسازم بیست سالم که شد دلم می خواست ریچ استاکر بسازم بزرکتر فکر توی ترانس کانتینر وسازه های دریایی بود ساختن یک کامیون برای امثال قندچی کاری نداشته بیاد داشته باشیم هیچ کار بزرگی وجود ندارد این همت ها هستند که کوچک وبزرگ هستند سرگذشت اقای قند چی را که دیدم بسیاراز کوته فکری بعضی متعصبین ناراحت می شوم همان کسانی که با افتخار محصولات خارجی را استفاده می کنند ودر موقع تحریم دست گدایی بسوی ولو واسکانیا وبنز دراز می کنند ده تن فولاد را تبدیل به کامیون کردن هنر است اگر مقامی بالا تر از شهید هست به اقای قند چی باید داد که عمری خودش را وقف این صنعت کرد ومقامی پست تر از وطن فروش را به کسانی باید داد که او را از کارش وعلاقه اش دور کردند باید دادواموالش را که بازحمت خود باوری بدست اورده بود از او گرفتند نگفتند تولید کرده یا اختلاس کرده .خدا رحمتش کند بزرگ مردی با اراده فولادین وابتکار

اضافه کردن نظر

ما به حریم شخصی‌ شما احترام می‌گذاریم، ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد ماند