ترمز دستی برقی چیست و عملکرد آن چه کمکی به راننده می کند؟ 

از دست ندهید

جک S3 بررسی شد؛ این خودرو ارزش خرید دارد؟

جک S3 چگونه است؟ جک اس 3 خودرویی است که در سال 2013 معرفی و چندین بار فیس لیفت...
راننده رایگان به چه کسی می گویند؟

نیکلاس لطیفی راننده فرمول یک ایرانی تبار کیست؟

نیکلاس لطیفی راننده ایرانی تبار حاضر در عرصه فرمول یک ، راننده رایگان است، اما لطیفی کیست و راننده...

سمند چگونه متولد شد ؟

سمند چگونه متولد شد ؟ این سوالی است که هنوز هم در ذهن بسیاری از افراد به صورت نقطه...

شاید برایتان سوال باشد که ترمز دستی برقی که امروزه در بسیاری از خودروهای جدید و مدرن مشاهده می کنید، چگونه عمل می کند؟ آیا این آپشن و ویژگی واقعا به راحتی راننده کمک کرده است؟

بیت ران – علی مینوفر: بسیاری از افراد و به ویژه بانوان که از خودروهای داخلی یا خارجی استفاده می کنند، از سفت بودن ترمز دستی برخی مدل از خودروها گله داشته و خسته شده اند، و حتی در مواردی که ترمز دستی به صورت کامل بالا رفته، ناتوان و یا عاجز از پایین کشیدن آن هستند. توجه به همین مورد باعث شد تا مهندسان صنعت خودروسازی یک سیستم پیشرفته را به قصد راحتی افراد، ابداع و اختراع کنند.

 

*جعبه‌دنده‌ دستی چه مزایایی دارد؟ + تاریخچه تحول

 

سیستم brake electronic parking

یا به اختصار《epb》همان ترمز دستی الکترونیکی یا برقی، نمونه جدید و راحت تر ترمز دستی مکانیکی است. آئودی نخستین خودروسازی بود که در سال 2004 از این سیستم در خودروی A8 استفاده کرد و سرانجام تا سال ۲۰۰۹ بسیاری از خودروسازی های دیگر، محصولات خود را به این فناوری مجهز کردند.

در ترمز دستی های مکانیکی، مکانیزم این گونه است که یک کابل از اهرم ترمز دستی به چرخ های عقب خودرو متصل است که با کشیدن اهرم ترمز دستی، لنت ترمز چرخ های عقب درگیر می شوند که بدین ترتیب مانع از حرکت خودرو خواهند شد.

 

*عیب یابی و تعمیر خودرو/ آشنایی با لنت ترمز و مشکلات آن، اجرت تعویض و قیمت لنت

*عیب یابی و تعمیر خودرو/ اجرت تعویض و راه تشخیص مشکل باتری خودرو چیست؟

*عیب یابی و تعمیر خودرو/راه تشخیص روغن سوزی چیست و هزینه تعمیر آن چقدر است؟

 

ترمزهای دستی برقی شامل دو دسته می شوند. در نمونه و دسته اول، همانند ترمز دسته مکانیکی یک کابل از ترمز دستی به چرخ های عقب خودرو متصل است اما با این تفاوت که یک موتور الکتریکی، کار دست راننده یعنی همان کشیدن اهرم ترمز دستی را انجام می دهد.

اما در نمونه و دسته دوم، کابلی وجود ندارد و یک موتور برقی در کالیپر چرخ عقب جاسازی شده است و با فشردن دکمه ترمز دستی، باعث درگیری لنت چرخ های عقب و سرانجام توقف خودرو می شود.

این سیستم با فشردن دکمه مربوطه، فعال یا غیر فعال می شود. البته در بعضی از خودروها هنگام حرکت مجدد، با قرار دادن دنده روی حالت D و فشردن پدال گاز، این سیستم به طور خودکار غیر فعال خواهد شد‌.

از مزایای این سیستم می توان به سبک تر کردن وزن خودرو و کم تر کردن فضای اشغالی داخل آن اشاره کرد.

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

تویوتا بازار خودرو روسیه را ترک کرد

تویوتا رسماً اعلام کرد که بازار خودرو روسیه را ترک کرد. این خودروساز ژاپنی به امید بهبودی شرایط جنگ...

میتسوبیشی ASX جدید برپایه رنو کپچر معرفی شد /...

میتسوبیشی ASX جدید در اصل همان رنو کپچر است که با تغییر نشان رنو وارد بازار اروپا خواهد شد. این کراس اوور فرانسوی! حالا...

ب‌ام‌و M Hybrid V8 ، خودرو مسابقه ای که...

ب‌ام‌و M Hybrid V8 خودرویی است که توسط BMW تولید نشد. این خودرو مسابقه ای BMW که برادر کادیلاک LMDh بشمار می رود، ساعاتی...

مرسدس بنز C63 S با موتور چهار سیلندر ۶۸۰...

مرسدس بنز C63 S جدید ۱۷۰ اسب بخار از نسل قبلی خود قوی تر است. این خودرو از یک موتور چهار سیلندر بهره می‌برد...

تارا EV رسماً از سوی ایران خودرو رونمایی شد...

تارا EV خودرویی است که برای تولید آن از محصولات تسلا الگو برداری شد. این صحبت کیوان وزیری مدیر عامل شرکت تام ایران خودرو...

پست‌های مرتبط