تاریخ خودرو در ایران از سفر مظفرالدین شاه به فرنگ آغاز شد. در نتیجه این سفر دو دستگاه رنو که تنها یک دستگاه آن به ایران رسید، از فرانسه وارد شد. می گویند شاه ایران محو تماشای شاهزاده خانومی می شود که خودرو را می راند و پس از معرفی خودرو توسط این شاهزاده خانوم، شاهِ ایران، خودرو را می خرد.
بیت ران – امین آزاد: در تاریخ خودرو در ایران می بینیم که ورود خودرو به ایران از فرانسه شروع شد و هم اکنون هم صنعت خودرو ایران بیشتر فرانسوی است.
صنعتی که البته سال ها جولانگاه خودروهای انگلیسی، آمریکایی و آلمانی بوده است.
این صنعت و بازار آن از اوایل دهه ۷۰ دوباره فرانسوی شده است.
*گفتگو با خسرو معتضد درباره ورود نخستین اتوموبیل ها به ایران
*سایپا چگونه شکل گرفت؟ همه آنچه باید درباره تاریخچه سایپا بدانیم
*اصغر قندچی ؛ مردی که می توانست صنعت خودروی ایران را متحول کند
بازار خودرو ایران دست انگلیس ها بود
خودرو در زمان قاجار وارد ایران شد و در زمان رضا شاه فراگیر شد.
بازار خودرو ایران را ابتدا انگلیسی ها و آمریکایی ها و سپس پیش از ورود متفقین به ایران بیشتر آلمانی ها با بنز و فولکس تصاحب کردند.
تولید خودرو در ایران با جیپ آمریکایی شروع شد
در آن سال ها تمایل به آلمان نازی زیاد شده بود و به طبع صنعت خودرو آلمان هم به ایران وارد شد.
پس از اتمام جنگ دوم ابتدا خودروهای انگلیسی و روسی وارد بازار شدند و سپس اتومبیل های آمریکایی به ایران راه یافتند.
تولید خودرو در ایران هم با جیپ آمریکایی شروع شد و با پیکان انگلیسی توسعه یافت.
سیتروئن، رنو، لندروور و محصولات آمریکن موتور و جنرال موتورز دیگر محصولاتی بودند که در ایران تولید شدند.
شرکت جنرال موتورز محصولات خود را برای اولین بار خارج از خاک آمریکا، در ایران خودرو تولید کرد.
حرکت به سمت داخلی سازی
در ادامه تاریخ خودرو در ایران شاهد آن هستیم که از سال ۱۳۵۰ صنعت خودرو ایران به سمت داخلی سازی و توسعه قطعه سازی گام برداشت.
ایران به دنبال تولید خودرو ملی بود اما در سال ۱۳۵۳ در پی افزایش بهای نفت موج واردات خودرو گسترده شد.
انقلاب که رخ داد، صنایع خودروسازی ملی شدند.
مدتی بعد با شروع جنگ صنعت خودرو رو به مرگ رفت.
پس از جنگ تحمیلی دوباره با خرید کامل خط پیکان از انگلیس صنعت خودرو جان گرفت.
سال ۸۴، تحولی دوباره
پس از آن تولید پراید و پژو آغاز شد و با طراحی و تولید سمند و پس از آن تولید پژو ۲۰۶ و تندر ۹۰ پیشرفت کرد.
این صنعت در سال ۸۴ دوباره دچار تحول شد.
با تغییر دولت استراتژی تغییر کرد؛ فعالیت با شرکت های خارجی برای تولید کم شد.
در عوض واردات خودرو گسترش یافت و صنعت خوردو هم به دنبال ملی گرایی رفت.
در سال ۸۶ دومین خودروی ایرانی که ابتدا مینیاتور نام داشت، رونمایی و تولید شد.
تلفیقی از ریو و پراید و بدنه ای با مشاوره ایتالیایی ها و نامی ایرانی
مینیاتور تلفیقی از ریو و پراید بود و بدنه آن با مشاوره ایتالیایی ها طراحی شده بود.
نام این خودرو پس از آنکه فرانسوی دانسته شد، به تیبا تغییر پیدا کرد.
عالی بود. مرسی.
اگر پلت فرم پاترول دارن یک خودرو برای افرود بسازن