همه آنچه درباره اختلاف سایپا و بیمه وجود دارد و راه حل های شرکت های بیمه ای

از دست ندهید

این روزها چالشی دیگر به چالش های صنعت خودرو اضافه شده است. صنعت بیمه قربانی جدید بدقولی و خلف وعده خودروسازهای بدحساب است که در نهایت دود آن به چشم مردم می رود. اما همه آنچه درباره اختلاف سایپا و بیمه وجود دارد و راه حل های شرکت های بیمه ای در زیر می آید.

هنوز یاد بدقولی‌های خودروسازان در ثبت نام خودرو و تسویه یک شبه زیان انباشته بی سابقه خودروسازهای بورسی از یادها نرفته که این بار، از بدهی ۱۱۰۰ میلیارد تومانی یک خودروساز بزرگ به شرکت‌های بیمه سخن گفته می‌شود.

ماجرای اختلاف شرکت‌های بیمه با سایپا بر سر حق بیمه شخص ثالث از سال گذشته آغاز شد، اما به علت خودداری سایپا از اجرای تعهدات، ابعاد آن پیچیده‌تر شده تا اینکه به توقف صدور بیمه نامه‌های شرکت سایپا منجر شد.

البته صدور بیمه نامه شخص ثالث برای خودروهای صفر کیلومتر سایپا به صورت مستقیم برای مالکان خودرو ادامه دارد، اما شرکت‌های بیمه از همکاری مستقیم با این خودروساز بدحساب خودداری کرده‌اند.

رئیس سندیکای بیمه گران ایران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت: تاکنون چندین بار با سایپا برای دریافت مطالبات توافق انجام شده، اما این شرکت تاکنون از اجرای همه آنها خودداری کرده است. همراهی با این شرکت در ماه‌های گذشته کارساز نبوده و این شرکت، توجهی به اجرای توافق ندارد.

محمد علیپور افزود: سایپا در حالی از پرداخت طلب‌های شرکت‌های بیمه خودداری می‌کند که این شرکت‌، پول صدور بیمه نامه شخص ثالث خودروهای صفر کیلومتر را به صورت نقد از مردم دریافت می‌کند، اما نزد خود نگاه می‌دارد.

 

*چرا صدور بیمه غیرنقدی برای خودروهای شرکت سایپا متوقف شد

*راه حل صدور بیمه نامه برای خودروهای تولید شرکت سایپا اعلام شد

*نرخ حق بیمه شخص ثالث سال ۹۸ با جزئیات منتشر شد + جدول

 

ماجرای اختلاف شرکت‌های بیمه و سایپا چیست؟

بر اساس قانون، خودروهای صفر کیلومتر برای فروش و خروج از کارخانه باید دارای بیمه نامه شخص ثالث باشند و نیروی انتظامی اجازه پلاک گذاری خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث را نمی‌دهد.
شرکت خودروسازی سایپا پیش از این، برای رفع این مشکل از شرکت‌های بیمه درخواست کرد تا با ایجاد ساز و کاری، خودروهای این شرکت را بیمه شخص ثالث کنند تا این شرکت پس از اخذ هزینه حق بیمه نامه شخص ثالث از مردم، پول آن را به بیمه‌ها بپردازد.
اما با وجود اینکه سایپا به اخذ کامل حق بیمه از خریداران خودرو اقدام کرده و شرکت‌های بیمه نیز به ارائه بیمه نامه شخص ثالث اقدام کرده‌اند، این خودروساز از پرداخت پول حق بیمه شخص ثالث که از مردم دریافت کرده به شرکت‌های بیمه خوددداری کرده است.

بدهی بیمه‌ای ۱۱۰۰ میلیارد تومانی سایپا

به گزارش تابناک، خودداری سایپا از عمل به تعهدات بیمه‌ای خود باعث بدهی بیش از هزار میلیارد تومانی به شرکت‌های بیمه شده است.
پیگیری خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که بدهی هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی مربوط به بدهی‌های سررسیده شده این شرکت خودروسازی بوده و بخش قابل توجهی از مطالبات بیمه‌ها از سایپا هنوز به مرحله سررسید نرسیده است.

روند عادی صدور بیمه نامه سایر خودروسازها

بدحسابی تنها گریبان سایپا را گرفته و روند صدور بیمه نامه شخص ثالث از طریق سایر شرکت‌های خودروساز همچنان ادامه داد.

رئیس سندیکای بیمه گران ایران می‌گوید: این مشکل مربوط به سایپا است و سایر شرکت‌های خودروساز به تعهدات خود عمل کرده‌اند.

علیپور افزود: ایران خودرو از یک سال پیش مبالغ مربوط به صدور بیمه نامه شخص ثالث را که از مردم تحویل گرفته به شرکت‌های بیمه پرداخت کرده است.

ارائه خدمات مستقیم بیمه‌ای به مالکان خودرو

عباس فراشیانی، مدیر بیمه‌های اتومبیل بیمه ایران با رد امتناع صنعت بیمه از ارائه خدمات برای بیمه‌های ضروری محصولات سایپا گفت: تیم‌های صدور سیار بیمه ایران در مقابل شرکت سایپا استقرار دارند و مالکان خودروهای صفر کیلومتر می‌توانند به این واحدهای سیار مراجعه کنند.

وی اضافه کردند: همچنین مالکان خودروهای صفر کیلومتر می‌توانند به واحدهای صدور بیمه ایران مستقر در مجتمع خدمات بیمه‌ای سعدی که به طور کل برای ارائه خدمات به خودروهای تولیدی گروه سایپا تخصیص یافته است مراجعه کنند.

این مسئول صنعت بیمه با اشاره به وجود پاره‌ای از مشکلات در زمینه نحوه پرداخت حق بیمه‌ها و انباشت بدهکاران سنواتی شرکت سایپا گفت: سندیکای بیمه گران با اجماع صنفی به نتیجه رسید که بیمه ایران با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها و زیر ساخت عملیاتی می‌تواند به عنوان راهبر، ایفا نقش کرده و خدمات بیمه‌ای مورد نیاز برای این گروه خودروساز را ارائه کند، از این‌رو بیمه مرکزی هیچ‌گونه نقشی در این زمینه نداشته است و اتخاذ این شیوه صرفاً براساس تصمیم صنفی سندیکا بوده است.

فراشیانی با بیان اینکه سندیکای بیمه گران در قالب یک تصمیم صنفی، سهم بازار بیمه گری در سال جاری را به تفکیک بیمه گران مشخص و به صورت مکتوب اعلام کرده است، افزود: بیمه ایران نیز بر اساس همین تصمیم، سامانه نرم افزاری ویژه ای (کاویس) را تعریف کرده است.

افزایش بدهی سنواتی گروه خودروسازی سایپا

وی ادامه داد: بر این اساس، بیمه گرانی که در صدور بیمه نامه‌های سایپا مشارکت دارند به صورت روزانه و به تناسب سهم بازار در صدور خودروهای صفر کیلومتر سایپا مشارکت می‌کنند.

مدیر بیمه‌های اتومبیل بیمه ایران گفت: بیمه گران همزمان با صدور بیمه نامه حدود یک چهارم حق بیمه را به مراجع تعریف شده در قانون اعم از پلیس راهور، صندوق تأمین خسارت بدنی و … پرداخت می‌کنند.

وی تصریح کرد: افزایش بدهی سنواتی گروه خودروسازی سایپا به صنعت بیمه متأسفانه باعث شده است که بیمه گران در فرآیند ارائه خدمات با چالش مواجه شوند و علیرغم همه خروجی‌ها گروه خودروسازی سایژا از پرداخت حق بیمه در زمان‌های مقرر امتناع کرده است.

فراشیانی با بیان اینکه انتظار بیمه گران از گروه خودروساز متعارف است، اظهار داشت: زمانی که حق بیمه توسط مالک، نقد پرداخت شده است باید به سرعت به حساب بیمه گر واریز شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با همکاری بیشتر سایپا، مصالح بیمه گذاران و بیمه گران به صورت شفاف رعایت شود.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط