آیا سوناتای کم دردسر ارزش خرید دارد؟ / بررسی و مقایسه با رقبا

از دست ندهید

روزگاری بود که خودروهای کره‌ای مانند خودروهای چینیِ امروز پر دردسر و پرحاشیه بودند، آن روزگار حالا گذشته است و می توان گفت خودروهایی مانند سوناتا با رقبای ژاپنی خود در دوام کورس گذاشته‌اند. اما آیا سوناتای کم دردسر ارزش خرید دارد؟
بیت ران – علی مینوفر: سوناتا که در لغت به معنای نوعی خاص از موسیقی است، یکی از محصولات شرکت هیوندایی کره جنوبی است که از سال ۱۹۸۵ در چرخه تولید قرار گرفته است. سوناتاNF پنجمین نسل از سوناتاست که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ وارد کشورمان شده است.
این خودرو با ویژگی های فنی مناسب و ظاهر ساده و شکیل خود، فروش بسیار خوبی را در ابتدای ورودش به ایران تجربه کرده است. شاید بتوان گفت که دقیقا در همین زمان بود که کشور کره جنوبی با سوناتا و برادر بزرگترش یعنی آزرا، جای پای خود را در بازار خودروی ایران محکم و استوار کرد.
سوناتا NF با دو پیشرانه متفاوت ۲،۴ لیتری به نام theta و ۳،۳ لیتری به نام lambda در ایران ورود پیدا کرد که نسخه lambda بسیار قدرتمندتر است. البته این خودرو در سال ۲۰۰۸ فیس لیفت شد که از تغییرات آن می توان به موارد مختلفی مانند جلو پنجره، چراغ و طراحی جدید داشبورد اشاره کرد.
 سوناتای کم دردسر ارزش خرید

مقایسه

این خودرو با تویوتا کمری، نیسان ماکسیما و کیا اپتیما رقابت می کند. شاید برای شما سوال باشد که کدامیک از این گزینه ها انتخاب بهتری است و خرید آن بیشتر توصیه می شود؟
تویوتا کمری از یک موتور چهار سیلندر ۲.۴ لیتری بهره می برد و نیسان ماکسیما از موتور شش سیلندر سه لیتری و کیا اپتیما از موتور شش سیلندر ۲.۷ لیتری استفاده می کنند.
در این میان غول ژاپنی یعنی تویوتا کمری شاید گزینه بهتری باشد، زیرا طول عمر بسیار زیادی دارد و یک ماشین با دوام است. هزینه نگهداری و خرابی آن بسیار کم است که این آسودگی شما را رقم خواهد زد. بسیار کم استهلاک و راحت و بی صدا است و حتی در مسافرت های طولانی مدت، کم تر احساس خستگی می کنید. طراحی داخلی و بیرونی قابل قبولی دارد و با گذشت زمان از آن خسته نخواهید شد.
سوناتا نیز کم استهلاک است و سواری نرم و راحتی دارد. در میان این خودروها سوناتا امکانات و تجهیزات بیشتری دارد و طراحی آن تا حدودی جذاب‌تر است. که البته این مورد سلیقه ای است.

*اولین تست فنی پژو ۴۰۵ با موتور XUM ؛ کم مصرف تر اما پر قدرت تر

*میتسوبیشی اوتلندر تست و بررسی شد ؛ آفرودِ مناسب شهر

*رنو داستر تست و بررسی شد/ آیا داستر ارزش خرید دارد؟

*چری آریزو ۵ توربو تست و بررسی شد ؛ مزایا و معایب

پرهزینه ترین

ماکسیما در میان این خودروها از توانایی حرکتی بهتر و پر قدرت تری برخوردار است. اما متاسفانه هزینه نگهداری بسیار بالایی دارد که تا حدودی شما را اذیت می کند. استهلاک آن مقداری زیاد است و طراحی قدیمی تری و مصرف سوخت بالایی دارد. اما همچنان از رانندگی با ماکسیما لذت بسیاری خواهید برد و از آن دلسرد نخواهید شد.
چهارمین نسل از خودروی اپتیما نیز یک خودروی بسیار با کیفیت است که نظر شما را از هر جهت جلب می کند. پیشرانه قدرتمند، گیربکس نرم، سواری راحت و لذت بخش اما در عین حال مصرف سوخت بالا و طراحی و ظاهر ساده، ویژگی و معایب اپتیما هستند.
انتخاب هر کدام از این خودروها وابسته به سلیقه هر فرد است که چه معیاری را مهم تر و ارزشمند تر می داند.
 سوناتای کم دردسر ارزش خرید

ارزش خرید سوناتا 

سوناتا مشکل خاص و بزرگی ندارد و یک خودروی مناسب و خانوادگی و با کیفیت است. استهلاک کمی دارد و کیفیت سواری راحتی را دارا است. هزینه نگهداری معقولی دارد و قطعات آن در بازار موجود است و از این لحاظ به مشکل بر نمی خورید. کمی در جلوبندی حساس است و بهتر است حتما قبل از خرید جلوبندی خودرو چک شود. روغن موتور را سر موقع تعویض کنید تا مشکلی برای موتور پیش نیاید. در نمونه های چهار سیلندر مصرف سوخت کم است و در نمونه های شش سیلندر تا حدودی زیاد است. در کل اگر نمونه های کم کار کرد و سالم آن را پیدا کردید، گزینه خوبی برای خرید است.

مشخصات

حجم موتور: ۲۳۵۹,   ۳۳۴۲
نوع موتور: mpi  , mpi
تعداد سوپاپ: ۱۶,  ۲۴
قدرت اسب بخار: ۱۶۲, ۲۳۵
تعداد سیلندر: ۴ , ۶
گشتاور نیوتون‌متر: ۲۱۵  , ۳۰۴
شتاب ۰ تا ۱۰۰ثانیه: ۱۰/۵ , ۷/۸
تعداد ستاره ایمنی: ۴ , ۴
طول _میلی متر: ۱۸۳۰ , ۱۸۳۱
عرض _میلی متر: ۴۸۰۰ , ۴۷۹۸
ارتفاع_میلی متر: ۱۴۷۵, ۱۴۷۳
تعداد کیسه هوا: ۱۰,۱۰
مصرف سوخت: ۸/۸ ,  ۸/۸
جعبه دنده: ۵ سرعته اتوماتیک
مزایا: فضای داخل بزرگ و راحت، امکانات خوب، عملکرد فنی مناسب
معایب: نداشتن تهویه برای سرنشینان عقب، ضعف در استحکام جلوبندی
امکانات: کروز کنترل، سنسور عقب، صفحه نمایش ۶/۵ اینچی. ترمز abs و پایداری ebd , esp. تنظیم صندلی راننده برقی و گودی کمر. ۱۰ کیسه هوا
رقبا: تویوتا کمری، نیسان ماکسیما، کیا اپتیما



1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط