پژو ۳۰۱ عضوی جدید در سبد محصولات ایران‌خودرو چگونه است و چه قیمتی دارد؟

از دست ندهید

پژو ۳۰۱ عضوی جدید در سبد محصولات ایران‌خودرو است که گفته می‌شود، با قیمتی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد.

بیت ران – نام پژو با صنعت خودروسازی ایران گره خورده است. این شرکت کار خود را از سال ۱۸۱۰ و با تولید دستگاه‌های آسیاب قهوه آغاز کرد و برای اولین‌بار در سال ۱۸۸۹ با تولید خودرویی سه‌چرخ، وارد صنعت خودروسازی شد؛ این مدل با همکاری لئون سرپوله، طراح ماشین‌های بخار، تولید شده بود. پژو در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین خودروسازهای اروپا به‌شمار می‌رود.

اگرچه پژو فعالیت خود در ایران را از سال ۶۹ خورشیدی و با مونتاژ و تولید مدل‌هایی متنوع در واحد‌های تولید ایران‌خودرو آغاز کرد؛ مردم ایران از سال‌‌‌ها پیش با پژو آشنایی داشتند و در حقیقت مدل‌هایی مانند پژو ۴۰۴ و ۵۰۴ جزو نخستین محصولات این شرکت فرانسوی در ایران به‌شمار می‌روند.

*آغاز تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ از ۲۴ تیر ماه با تکیه بر قطعات ساخت داخل

 

بدعهدی پژو

این شرکت در طول مدت فعالیت خود در ایران، ۴۰۵، ۲۰۶ و پژو پارس را با همکاری ایران‌خودرو تولید و روانه‌ی بازار ایران کرد؛ اما پس از اعمال تحریم‌های متعدد علیه کشورمان، این شرکت با وجود آن که قرارداد همکاری آن با ایران‌خودرو تا سال ۲۰۱۴ اعتبار داشت، در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) با قطع همکاری خود با ایران‌خودرو، ارسال قطعه به کشورمان را متوقف کرد.

پژو 308 / peugeot 308 پژو 301 عضوی جدید در سبد محصولات ایران‌خودرو

اما اکنون پس از گذشت نزدیک به پنج سال از آن دوران، شاهد ازسرگیری همکاری‌های پژو با ایران‌خودرو هستیم. ایران‌خودرو و پژو در دور جدید همکاری‌های خود، شرکت مشترک ایکاپ را راه‌اندازی کردند. نخستین محصولات شرکت یادشده، خودروهای پژو ۲۰۰۸ و ۵۰۸ بودند.

پژو ۳۰۱ در کلاس سدان‌های کامپکت قرار می‌گیرد. گروه خودروسازی پژو سیتروئن از این مصحول در نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۲ و درکنار برادر دوقلوی آن، سیتروئن C-Elysée رونمایی کرد. پژو ۳۰۱ با هدف عرضه در بازارهای نوظهور مثل افریقا، خاورمیانه و هندوستان طراحی شده است؛ پس این خودرو در کشورهای اروپای غربی، شامل فرانسه و انگلستان در دسترس نیست.

خواستگاه پژو ۳۰۱

پژو ۳۰۱ در واحد تولید گروه خودروسازی پژو سیتروئن در شهر بیگو اسپانیا تولید می‌شود. پژو طی ماه‌های گذشته با اِعمال تغییراتی در ظاهر ۳۰۱، نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ی این خودروی سدان را نیز معرفی کرد. گفته می‌شود که پژو احتمالا نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ی خودروی پژو ۳۰۱ را در بازار کشورهای اروپای غربی نیز عرضه کند.

 

ژان فیلیپه‌ ایمپراتو، مدیرعامل شرکت پژو نیز در جریان سخنرانی خود در چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران‌ ( مورخ ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۵) اعلام کرده بود؛ نسل جدید از مدل سدان پژو ۳۰۱ به همراه نسخه‌ی هاچ‌بک پژو ۲۰۸ در بازار ایران ارائه خواهند شد. در این مطلب، از تصاویر جدیدترین مدل پژو ۳۰۱ با طراحی سال ۲۰۱۶ استفاده شده است؛ اما احتمال عرضه‌ی این خودرو با چهره‌ی قدیمی مدل ۲۰۱۲ هم وجود دارد.

مشخصات فنی

شرکت پژو خودروی سدان ۳۰۱ را در نسخه‌های متنوعی با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی عرضه می‌کند. نسخه‌های بنزینی این خودرو با پیشرانه‌های ۱.۲ و ۱.۶ لیتری عرضه می‌شوند. پیشرانه‌ی اول از سه سیلندر بهره می‌برد و قادر است در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه، حداکثر قدرت ۸۲ اسب‌بخار تولید کند، این مدل با گشتاوری معادل ۱۱۸ نیوتن‌متر در دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه، تنها به همراه جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته ارائه می‌شود.

پژو 301 عضوی جدید در سبد محصولات ایران‌خودرو

اما پیشرانه‌ی دوم با چهار سیلندر، قادر به تولید قدرتی معادل ۱۱۳ اسب‌بخار در دور موتور ۶۰۵۰ دور بر دقیقه است. حداکثر گشتاوری که پیشرانه‌ی یادشده می‌تواند تولید کند، ۱۴۹ نیوتن‌متر است که در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این پیشرانه با دو نوع جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته و خودکار ۶ سرعته قابل سفارش است. احتمال زیادی برای تولید پژو ۳۰۱ در ایران با پیشرانه‌ی ۱۱۳ اسب‌بخار، وجود دارد.

شرکت سازنده‌ی فرانسوی، سیستم تعلیق جلو را از نوع شبه‌ مک‌فرسون و بخش عقب را از نوع سیستم تعلیق نیمه‌مستقل با فنرهای پیچشی انتخاب کرده است. برای چرخ‌های جلوی این خودرو ترمز دیسکی و برای چرخ‌های عقب، از ترمزهای کاسه‌ای استفاده شده است؛ ابعاد ترمزهای عقب بسته به بازار عرضه، ۸ یا ۹ اینچی است.

طراحی بدنه و کابین پژو ۳۰۱

نمای خارجی پژو ۳۰۱ جدید، تغییرات زیادی نسبت به نسل پیشین (مدل ۲۰۱۲) تجربه کرده است. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها، در جلو‌پنجره‌ دیده می‌شود؛ این بخش اکنون کوچک‌تر و عریض‌تر است و هماهنگی بیشتری با سایر بخش‌های خودرو دارد؛ آرم پژو نیز از روی کاپوت خودرو حذف شده و روی پنجره‌ی آن نصب شده است تا بر جذابیت خودرو افزوده شود. بخش بالای دریچه‌ی ورود هوا فرم کشیده‌ای دارد و دو انتهای آن، محل قرارگیری چراغ‌های LED هستند؛ پژو چراغ‌های مه‌شکن را نیز زیر این چراغ‌ها نصب کرده است.

سپر جلوی پژو ۳۰۱ جدید، حجیم‌تر از نسل گذشته‌ی آن است و این موضوع ظاهر تهاجمی‌تری به خودرو می‌بخشد. این روند افزایش حجم، روی کاپوت خودرو نیز ادامه پیدا کرده است؛ خطوط روی کاپوت و انحناهای روی آن به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که ظاهری عضلانی به خودرو می‌بخشند. فرم چراغ‌های این خودرو نیز تغییراتی به خود دیده است و با انحنایی که به بخش پایین آن‌ها اضافه شده، طراحی ۳۰۱ بیش‌ازپیش به سدان لوکس پژو ۵۰۸ نزدیک شده است.

در نمای جانبی خودرو نیز شاهد خطوط عضلانی هستیم؛ یکی از این خطوط از بالای دستگیره‌ی درها عبور کرده است، این خط در بخش عقب خودرو تا لبه‌ی چراغ‌ها امتداد پیدا کرده و در بخش جلو نیز به قوس چرخ‌ نزدیک شده است. اما خط دوم که نزدیک به کف خودرو است؛ تقعر قابل توجهی روی درها ایجاد کرده است. روی قوس چرخ‌‌ها نیز شاهد خطوط برجسته‌ای هستیم.

پژو 308 / peugeot 308 پژو 301 عضوی جدید در سبد محصولات ایران‌خودرو

دیگر مشخصات ظاهری

لبه‌ی کاپوت عقب خودرو کمی به سمت بالا کشیده شده و ظاهر جذابی به خودرو بخشیده است. پژو سپر عقب خودرو را نیز به‌گونه‌ای طراحی کرده است که حجیم به‌ نظر برسد. اما نکته‌ی جالب توجه در نمای عقب خودرو که نسبت به نسل پیشینش به‌صورت قابل توجهی دچار تغییر شده است. این چراغ‌ها اکنون کشیده‌تر شده و ظاهری سه‌بعدی به خود گرفته‌اند، ضمن آن که طراحی آن‌ها بسیار جذاب‌تر از نسل قبل شده است.

نمای داخلی خودرو طراحی ساده و در عین حال مدرنی دارد. بخش عمده‌ای از قسمت بالای داشبورد را سطح نسبتا مسطحی تشکیل می‌دهد؛ اما در سمت راننده، شاهد یک برآمدگی هستیم که درون خود، کیلومترشمار، سرعت‌سنج و نمایشگری را در بر گرفته است که اطلاعات سفر را به‌نمایش می‌گذارد. در بخش‌هایی از نمای جلوی داشبورد به همراه دستگیره‌ی درها، از سطوحی به‌ رنگ مشکی براق استفاده شده است.

غربیلک فرمان خودرو ظاهری اسپرت دارد و بخش پایین آن مسطح‌ و به رنگ مشکی براق است. کنسول میانی خودرو کوچک است و تنها یک جای‌لیوان را درکنار دنده‌ی خودرو، در خود جای داده است. بخش میانی داشبورد نیز نمایشگر لمسی ۷ اینچی خودرو را میزبانی می‌کند.

پژو 308 / peugeot 308 پژو 301 عضوی جدید در سبد محصولات ایران‌خودرو

فضای صندوق

صندلی‌های ردیف عقب، امکان تاشدن با نسبت ۶۰/۴۰ را دارا هستند. صندوق بار خودرو، فضایی به‌حجم ۶۴۰ لیتر در اختیار راننده قرار می‌دهد؛ این حجم با تاکردن صندلی‌ها به بیش از ۱۳۳۰ لیتر می‌رسد، ضمن آن که زیر پنل صندوق بار نیز فضایی به حجم ۵۰۶ لیتر در دسترس است.

پژو ۳۰۱ در عین اینکه طراحی ساده‌ای دارد، اما با الگو گرفتن از برادر بزرگ‌تر خود، اکنون ظاهری شیک و باوقار دارد و با وجود بدنه‌ی کوچک، خود را به‌عنوان محصولی قدرتمند با امکانات رفاهی متعدد معرفی می‌کند. در صورتی که ایران‌خودرو نسخه‌ی فیس‌لیفت ۳۰۱ را به بازار وارد کند، قطعا این خودرو در بخش طراحی دربرابر رقبای نامتناسب چینی و ایرانی خود حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

امکانات رفاهی پژو ۳۰۱

پژو ۳۰۱ از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی بهره می‌برد که از بین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون کروز کنترل و سیستم محدودکننده‌ی سرعت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، دوربین دنده‌عقب، سیستم پایش فشار تایرها و روشن‌ شدن خوکار چراغ‌های خطر حین ترمزگیری‌های شدید اشاره کرد.

پژو 308 / peugeot 308 پژو 301 عضوی جدید در سبد محصولات ایران‌خودرو

سیستم سرگرمی پژو ۳۰۱ شامل مواردی همچون نمایشگر ۷ اینچی لمسی، پورت USB ،AUX و بلوتوث است، سیستم موقعیت‌یابی سه‌بعدی TomTom و سازگاری با پلتفرم‌های Apple CarPlay ،Android Auto‌ و MirrorLink از جمله‌ی قابلیت‌های دیگری است که پژو برای سیستم سرگرمی خودروی پژو ۳۰۱ در نظر گرفته است.

۳۰۱ شاید به خوبی سدان‌های کره‌ای مجهز نباشد، اما امکانات تعبیه‌شده در این خودرو می‌تواند نیاز‌های قشر عمده‌ای از خانواده‌ها را تأمین کند.

ایمنی پژو ۳۰۱

شرکت پژو نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ سدان خود را به مجموعه‌ای متنوع از سیستم‌های ایمنی مانند سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراری EBA، قلاب‌های ISOFIX برای نصب صندلی‌های ویژه‌ی کودک و درنهایت کمربند ایمنی سه مرحله‌ای برای سرنشینان عقب مجهز کرده است. پژو ۳۰۱ از چهار کیسه‌ی هوای ایمنی بهره می‌برد؛ دو کیسه‌ی هوا مسئولیت حفاظت از راننده و سرنشین جلو را در تصادفات روبه‌رو بر عهده دارند. کیسه‌های هوای جانبی نیز از بدن سرنشینان ردیف جلو در برخوردهای جانبی محافظت می‌کنند.

پژو 308 / peugeot 308 پژو 301 عضوی جدید در سبد محصولات ایران‌خودرو

پژو ۳۰۱ در تست‌های سال ۲۰۱۴ مؤسسه‌ی Euro NCAP موفق به کسب سه ستاره‌ی ایمنی شده است که نتیجه‌ی چندان خوبی به‌شمار نمی‌رود؛ نمره‌های کسب‌شده توسط این خودرو در آزمون یادشده بدین شرح است:

  • محافظت از سرنشینان بزرگ‌سال: ۷۱٪
  • محافظت از سرنشینان خردسال: ۷۵٪
  • محافظت از عابران پیاده: ۵۴٪
  • سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده: ۳۳٪

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، این خودرو بخش عمده‌ای از نمره‌های خود را در بخش‌های سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده و محافظت از عابران پیاده از دست داده است و شاید بتوان توجیه نمرات ضعیف در بخش‌های یادشده را بازه‌ی قیمتی این خودرو دانست؛ البته باید توجه کرد که این نتایج ذکرشده به نسل پیشین پژو ۳۰۱ تعلق دارد و هنوز نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ی آن مورد بررسی قرار نگرفته است. بااین‌حال پیش‌بینی تغییر عمده‌ای در نتایج تست تصادف این خودرو نمی‌رود.

تجربه‌ی رانندگی پژو ۳۰۱

نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ی پژو ۳۰۱ هنوز وارد بازارهای جهانی نشده و پژو نیز در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص زمان عرضه‌ی خودروی یادشده منتشر نکرده است؛ بنابراین در این بخش، اطلاعاتی در مورد تجربه‌ی رانندگی مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ پژو ۳۰۱ در اختیار شما خواهیم گذاشت.

پژو 308 / peugeot 308 پژو 301 عضوی جدید در سبد محصولات ایران‌خودرو

پژو ۳۰۱ به‌راحتی از پس پیچ‌ها برمی‌آید و پایداری آن حین گذر از چنین مسیرهایی بسیار مناسب است. چسبندگی لاستیک‌های خودرو به سطح جاده نیز بسیار خوب است. عملکرد فرمان خودرو، همان‌طور که از خودرویی در این کلاس انتظار می‌رود، مانند خودروهای اسپرت تند و تیز نیست.

سیستم تعلیق خودرو نیز عملکرد قابل قبولی در زمینه‌ی خنثی‌سازی ناهمواری‌های روی جاده ایفا می‌کند و تجربه‌ی سواری راحتی برای سرنشینان خودرو به ارمغان می‌آورد. خودرو حین حرکت در جاده‌‌های ناهموار نیز صدای چندان آزاردهنده‌ای به داخل کابین انتقال نمی‌دهد.

به‌طور کلی ۳۰۱ توانایی ارائه‌ی تجربه‌ی آرام و راحت سواری خوبی در کلاس خود دارد و مالکان این خودرو، سواری آن را نرم و دلنشین عنوان کرده‌اند.

کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش

باتوجه‌به بازه‌ی قیمتی ۳۰۱ می‌توان کیفیت نه‌چندان خوب همانند نمونه‌های گران‌تر پژو را پیش‌بینی کرد. در همین راستا برخی از مالکان نسل پیشین پژو ۳۰۱ در خصوص عملکرد جعبه‌دنده‌ی این خودرو ابراز نارضایتی می‌کنند و معتقدند که مدل خودکار پژو ۳۰۱، فرایند تعویض دنده‌ها را با تأخیر انجام می‌دهد. برخی نیز به‌ گوش‌ رسیدن صداهای آزاردهنده‌ای را از پیشرانه‌ی خودرو گزارش داده‌اند.

پژو 308 / peugeot 308 پژو 301 عضوی جدید در سبد محصولات ایران‌خودرو

نسل جدید پژو ۳۰۱ با همکاری ایران‌خودرو و پژو، در قالب شرکت ایکاپ، تولید و روانه‌ی بازار ایران خواهد شد؛ بنابراین خدمات پس از فروش این خودرو نیز توسط ایران‌خودرو ارائه خواهد شد که با توجه گستردگی مراکز ارائه‌ی خدمات این خودروساز، ۳۰۱ در این بخش نمره‌ی بهتری به‌خصوص دربرابر رقبای چینی خود خواهد گرفت.

قیمت پژو ۳۰۱

طبق شنیده‌ها، پژو ۳۰۱ پاییز سال ۹۸ وارد بازار ایران خواهد شد. سال ۱۳۹۵، هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل وقت ایران‌خودرو، قیمت پژو ۳۰۱ برای نسخه‌ی ۱.۶ لیتری با جعبه‌دنده‌ی خودکار ۴ سرعته را معادل ۵۸ میلیون تومان اعلام کرده بود. حالا برای عرضه‌ی نهایی این خودرو، قیمتی حدود ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که البته قطعی نیست.

رقبای پژو ۳۰۱

رقبای پژو ۳۰۱، در داخل کشور، عمدتا محصولات چینی هستند. دنا پلاس، سراتو ۱۶۰۰، بریلیانس H330، بسترن B30 و آریزو ۵ امروزه با مشخصاتی نزدیک به پژو ۳۰۱ عرضه می‌شوند. رقبای چینی ۳۰۱ از امکانات رفاهی بیشتری بهره می‌برند. اما این سدان اقتصادی پژو برای موفقیت در بازار ایران می‌تواند به قیمت پایین‌تر و قوای محرکه‌ی بهتر خود اتکا کند.

 

پژو 308 / peugeot 308 پژو 301 عضوی جدید در سبد محصولات ایران‌خودرو

منبع :زومیت




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط