کاتالیست خودرو چیست و چه نقشی در عملکرد خودرو دارد؟

از دست ندهید

فروش 207 هاچ بک در دو نوع دستی و اتوماتیک پانوراما به صورت مشارکت در تولید

شرکت ایران خودرو در نظر دارد با توجه به استقبال مشتریان محصول 207 هاچ بک این خودرو را در...

جک خودرو ؛ انواع و تفاوت های آنها را بشناسید

از جمله لوازم مورد نیاز در هر خودرو جک است که می تواند به ویژه در سفرها بسیار کاربردی...

کاتالیست خودرو بخشی از اگزوز خودرو برای کم خطر کردن گازهای سمی حاصل از احتراق سوخت درون سیلندر است.

بیت ران – کاتالیست قطعه ای در مسیر خروج گازهای موتور است که بین انباره لوله اگزوز و منیفولد خروجی دود قرار می گیرد.

اگزوز ها در گذشته دو بخش داشتند. بخش اول نقش کاهش دما را برعهده داشت و دومین بخش به منظور کاهش آلایندگی های صوتی تدارک دیده شده بود.

اما اگزوزهای امرزوی بخش سومی هم دارند؛ کاتالیست.

این قطعه کمک می کند بخشی از گازهای آلاینده در موتور، به گازهای کم خطر تر تبدیل شوند.

گازهای سمی همچون منواکسیدکرین، هیدروکربن و اکسیدهای نیتروژن از احتراق سوخت درون سیلندر ایجاد می شوند.

برای نمونه کاتالیست منواکسیدکربن را به دی اکسیدکربن تبدیل می کند.

کاتالیست در اتومبیل کار کاتالیزور در آزمایشگاه های شیمی را انجام می دهد.

به این معنی که در سرعت بخشیدن به فرآیندها کمک می کند و در پایان هیچ تغییری در آن رخ نمی دهد.

بنابراین این قطعه نیز به فعل و انفعالات شیمیایی در تبدیل گازهای خروجی از اتومبیل به گازهای کم خطرتر کمک می کند.

پس طبیعی است که کاتالیست در استانداردهای آلایندگی سهم مهمی داشته باشد.

 

*دیسک ترمز خنک شونده چیست و چگونه به عملکرد بهتر ترمزگیری کمک می کند؟

*سیستم چهار چرخ متحرک در خودرو چیست و چگونه عمل می کند؟

 

کاتالیست خودرو تا ۹۰٪ گازهای سمی را بی‌اثر می‌کند.

به‌گونه‌ای که هیدروکربن‌های نسوخته که از موتور خارج می‌شوند را به آب و دی اکسید کربن تبدیل می‌کند.

علاوه بر این اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل می‌کند.

بنابراین کاتالیست در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است.

اما  این قطعه یک ایراد دارد. کاتالیست در مسیر خروجی موتور است و توان موتور را کاهش می دهد.

به همین دلیل برخی از صاحبان خودرو این قطعه را از روی ماشین باز می کنند.

این را نیز باید یادآور شد که برخی از کاتالیست ها به دلیل جنس نامرغوب خوب عمل نمی کنند.

کاتالیست ساختاری شبیه اسفنج دارند و از جنس فلزهای گران بها همچون رودیم، پالادیوم و پلاتین تشکیل ساخته می شوند.

1 دیدگاه

  1. زیادیم چرت نگو کاتالیست های ایرانی و هیشکی نمیخره فقط میبرن برای بازیافت دوباره چون داخلش نه رودیومه نه پالادیوم نه پلاتین نه متال نه رینیوم نه چیز دیگر کاتالیست های ایران سرامیک نسوز هازبست و آت آشغالهای دیگر اونایی که تو میگی رویه ماشینهای خارجی میشه دید قبلا رو زانتیا بود اونم دیگه نذاشتن بمونه ایران خودرو سایپا جیب مردم را نزنن کاتالیست پیشکششون من یه اگزوز سازم هزاران نوع کاتالیست و دیدم همه این مواداشم در آوردم ولی الان ایرانی و هیچ کس نمیخره فقط جهت نمایشی روی ماشین میبندن که مامور محیط زیست ببینه کاتالیست میخوای فقط متال ژاپن که الان قیمتش بایه پراید صفر هماهنگی میکنه چون ارژش داره خراب شدن خیلی سخته قابل شستوشوییه پس اینقدر به جون مردم ول وله ننداز

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

فساد در کروز ؛ زلزله فساد در صنعت خودرو ایران

فساد در کروز زلزله ای را در بخش های مدیریتی صنعت خودرو ایجاد کرده است شرکت کروز متهم است...

رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ از دلایل کیفیت...

رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه معلوم نیست پشت پرده چه خبر است و چه مافیا یی وجود دارد، گفت: کیفیت پایین...

با قوی ترین موتور برقی کشور آشنا شوید +...

قوی‌ترین موتور برقی کشور تماما ساخت داخل است. این موتورسیکلت برقی که ساخت یک شرکت دانش بنیان است چه ویژگی هایی دارد و چگونه...

ضرورت تنظیم موتور یا تون آپ خودرو +جدول اجرت...

تنظیم موتور یا تون آپ نگهداری و سرویس خودرو است. اما چرا برای خودرو ضروری است؟ اجرت تعمیر خودرو های داخلی در انواع مختلف...
بیت ران در رد توجیهات خودروسازان درباره باز نشدن ایربگ بررسی کرد:

استاندارد جهانی عملکرد ایربگ خودرو + دلایل عمل نکردن...

ایربگ خودروهای داخلی در کشور این روزها بجای آنکه فرشته نجات باشند، تبدیل به بلای جان شده اند. این تکنولوژی ارزشمند و حیاتی در...

پست‌های مرتبط