15.4 C
Tehran
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰

تاریخ خودرو در ایران ؛ از سلیقه مظفرالدین شاه تا مینیاتوری که تیبا شد

از دست ندهید

فهرست قیمت محصولات شرکت ایران خودرو دیزل – بهمن 98

شرکت ایران خودرو دیزل لیست قیمت جدید محصولات خود را ویژه بهمن ماه 98 منتشر نمود. بیت ران - مینی...

۱۴ هزار دستگاه خودرو در گمرک های کشور می‌پوسند

۱۴ هزار دستگاه خودرو که سرمایه‌های مردم است سه سال است در گمرک های کشور آفتاب می‌خورد و می‌پوسد. بیت...

کمبود تراشه‌ کامپیوتری خودرو دردسرساز شد؛ آلمان کم آورد

در پی تداوم کمبود تراشه‌ کامپیوتری خودرو ، خودروسازان به ناچار به کاهش تولید در خطوط کارخانه های خود...

تاریخ خودرو در ایران از سفر مظفرالدین شاه به فرنگ آغاز شد. در نتیجه این سفر دو دستگاه رنو که تنها یک دستگاه آن به ایران رسید، از فرانسه وارد شد. می گویند شاه ایران محو تماشای شاهزاده خانومی می شود که خودرو را می راند و پس از معرفی خودرو توسط این شاهزاده خانوم، شاهِ ایران، خودرو را می خرد.

بیت ران – امین آزاد: در تاریخ خودرو در ایران می بینیم که ورود خودرو به ایران از فرانسه شروع شد و هم اکنون هم صنعت خودرو ایران بیشتر فرانسوی است.

صنعتی که البته سال ها جولانگاه خودروهای انگلیسی، آمریکایی و آلمانی بوده است.

این صنعت و بازار آن از اوایل دهه 70 دوباره فرانسوی شده است.

تاریخ خودرو در ایران
آگهی بنزین تولیدی در ایران؛ پس از آنکه خودرو در ایران در حال هم گیر شدن بود، یکی از مشکلات تامین بنزین بود. برخی بنزین را از همسایه شمالی ایران تامین می کردند. با کشف نفت در سال 1908 در مسجد سلیمان شرکتی با نام anglo –persian oil تاسیس شد. این شرکت بعدها بنزینی را با نام نخلی تولید می کرد که در پیت حلبی در مغازه های ایرانی فروخته می شد.

 

 

*گفتگو با خسرو معتضد درباره ورود نخستین اتوموبیل ها به ایران

*سایپا چگونه شکل گرفت؟ همه آنچه باید درباره تاریخچه سایپا بدانیم

*اصغر قندچی ؛ مردی که می توانست صنعت خودروی ایران را متحول کند

 

بازار خودرو ایران دست انگلیس ها بود

خودرو در زمان قاجار وارد ایران شد و در زمان رضا شاه فراگیر شد.

بازار خودرو ایران را ابتدا انگلیسی ها و آمریکایی ها و سپس پیش از ورود متفقین به ایران بیشتر آلمانی ها با بنز و فولکس تصاحب کردند.

تاریخ خودرو در ایران
اتومبیل های آلمانی در دهه 20 و 30 وارد ایران شدند. پیش از ورود متفقین بنز خودروی محبوبی در ایران شده بود با موفقیت فولکس واگن با طراحی فولگس بیتل این شرکت هم به ایران وارد شد.

 

تولید خودرو در ایران با جیپ آمریکایی شروع شد

در آن سال ها تمایل به آلمان نازی زیاد شده بود و به طبع صنعت خودرو آلمان هم به ایران وارد شد.

پس از اتمام جنگ دوم ابتدا خودروهای انگلیسی و روسی وارد بازار شدند و سپس اتومبیل های آمریکایی به ایران راه یافتند.

تولید خودرو در ایران هم با جیپ آمریکایی شروع شد و با پیکان انگلیسی توسعه یافت.

تاریخ خودرو در ایران
تبلیغ خودرو ولگا سال 1338 توسط شرکت ایران شرق، با ورود متفقین در ایران و گسترش حزب توده، صنایع شوروی هم در ایران نفوذ بیشتری یافتند که خودروهای روسی هم از این قاعده مثتثنی نبودند. این محصولات عملا در برابر محصولات آمریکایی قرار داشتند، ولی کیفیت پایین زود این محصولات را از دور رقابت خارج کرد.

 

سیتروئن، رنو، لندروور و محصولات آمریکن موتور و جنرال موتورز دیگر محصولاتی بودند که در ایران تولید شدند.

شرکت جنرال موتورز محصولات خود را برای اولین بار خارج از خاک آمریکا، در ایران خودرو تولید کرد.

تاریخ خودرو در ایران
به مرور محصولات انگلیسی و آمریکایی بازار ایران را تصاحب کردند. یکی از این شرکت ها فورد بود.

 

تاریخ خودرو در ایران
تولید خودرو با جیپ آغاز شد. مدتی گذشت و جنرال موتورز هم برای نخستین بار خارج از آمریکا تولید محصولاتش را در پارس خودرو آغاز کرد.

 

حرکت به سمت داخلی سازی

در ادامه تاریخ خودرو در ایران شاهد آن هستیم که از سال 1350 صنعت خودرو ایران به سمت داخلی سازی و توسعه قطعه سازی گام برداشت.

ایران به دنبال تولید خودرو ملی بود اما در سال 1353 در پی افزایش بهای نفت موج واردات خودرو گسترده شد.

تاریخ خودرو در ایران
با افزایش در آمد نفتی ایران، واردات خودرو به شدت افزایش یافت. تویوتا پیشتاز ورود خودروهای ارزان قیمت به ایران بود. واردات خودروهای ژاپنی در سال های پیش از انقلاب، صنعت خودرو را با چالش مواجه کرد.

 

انقلاب که رخ داد، صنایع خودروسازی ملی شدند.

مدتی بعد با شروع جنگ صنعت خودرو رو به مرگ رفت.

پس از جنگ تحمیلی دوباره با خرید کامل خط پیکان از انگلیس صنعت خودرو جان گرفت.

تاریخ خودرو در ایران
برادران خیامی با تولید پیکان سبب پیشرفت صنعت خودرو ایران شدند. آنها قصد داشتند تا سال 1360 پیکان را کاملا داخلی کرده و یک خودرو ملی طراحی کنند.

سال 84، تحولی دوباره

پس از آن تولید پراید و پژو آغاز شد و با طراحی و تولید سمند و پس از آن تولید پژو 206 و تندر 90 پیشرفت کرد.

این صنعت در سال 84 دوباره دچار تحول شد.

 

 

 

تاریخ خودرو در ایران
مراسم افتتاح رنو پارس اولین شرکت مشترک با سرمایه گذاری خارجی پس از انقلاب. صنعت خودرو امید داشت با همکاری مشترک در قالب پروژه مشترکی مانند رنو پارس به زنجیره جهانی خودرو وصل شود.

 

تاریخ خودرو در ایران
مراسم رونمایی از سمند؛ با طراحی سمند صنعت خودرو ایران اولین خودرو خود را طراحی کرد. با طراحی این محصول مشخص شد که طراحی خودرو بسیار پر هزینه و زمان بر است. طراحی سمند با کمک مشاوران انگلیسی و کره ای میسر شد و خودرو روی شاسی پژو 405 طراحی شد.

 

با تغییر دولت استراتژی تغییر کرد؛ فعالیت با شرکت های خارجی برای تولید کم شد.

در عوض واردات خودرو گسترش یافت و صنعت خوردو هم به دنبال ملی گرایی رفت.

در سال 86 دومین خودروی ایرانی که ابتدا مینیاتور نام داشت، رونمایی و تولید شد.

تاریخ خودرو در ایران
مراسم رونمایی از مینیاتور

 

تلفیقی از ریو و پراید و بدنه ای با  مشاوره ایتالیایی ها و نامی ایرانی

مینیاتور تلفیقی از ریو و پراید بود و بدنه آن با مشاوره ایتالیایی ها طراحی شده بود.

نام این خودرو پس از آنکه فرانسوی دانسته شد، به تیبا تغییر پیدا کرد.

 

 

تاریخ خودرو در ایران
محصولات آلمانی و آمریکایی در میان ایرانیان طرفداران بسیاری داشتند و به روز ترین مدل ها جهان وراد ایران می شد.

 

 

تاریخ خودرو در ایران
صنعت خودرو سبب ایجاد سندیکاهای گسترده کارگری در ایران شد. این عکس مربوط به اعتراض کارگران به انتخابات صنفی سندیکای کارگری در سیتروئن ایران (سایپا) است.

 

 

 

تاریخ خودرو در ایران
محموله ژیان صادراتی به ابوظبی؛ شرکت سیتروئن ایران توسط خانواده ارمنی آیسه در ایران تاسییس شد . این شرکت بعدها به سایپا تغییر نام داد.

 

 

تاریخ خودرو در ایران
در غیاب خودروسازان اروپایی آمریکایی، همکاری با شرکت های ژاپنی افزایش یافت. مزدا و نیسان محصولات خود در ایران را تولید کردند و پاترول یکی از این محصولات بود. نیسان پاترول بخشی از خوردوهای جنگ تحمیلی را هم تامین می کرد.

 

 

تاریخ خودرو در ایران
با وقوع انقلاب صنایع خودرو سازی ملی شدند و تولید بسیاری از خودروهای لوکس در ایران قطع شد.

 

 

 

1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

گریپ چیست؟ و چه کمکی به ایمنی خودرو می کند؟

گریپ چیست و چه کمکی به کیفیت رانندگی و ایمنی می کند؟ بیت ران - الهام زهره وند: گریپ ضریب...

آشنایی با هواپیمای جنگنده جگوار ؛ توانایی ها و...

هواپیمای جگوار یک جنگنده دو موتوره تهاجمی است که در دهه ۱۹۶۰ میلادی به طور مشترک توسط Breguet فرانسه (که امروز زیر مجموعه‌ای از...

قیمت روز محصولات بهمن ، ایران خودرو، سایپا، مدیران...

جدول قیمت روز محصولات بهمن ، ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو، سیف خودرو، پارس خودرو، مکس خودرو، سروش دیزل، ایلیا موتورز و کرمان موتور...
۲۲۱۲ دستگاه کامیون دست دوم وارداتی ترخیص شد

اعلام اقداماتی که واردکنندگان برای ترخیص کامیون‌ دست دوم...

معاون وزیر راه و شهرسازی اقدامات لازم برای ترخیص کامیون‌ دست دوم که باید از سوی بخش خصوصی انجام شود را اعلام کرد. بیت ران...

ایران خودروی تبریز تعطیل شد + دلایل

شرکت ایران خودروی تبریز از دو شب گذشته - هفتم آذرماه - به دلیل مسائل کارگری تعطیل شد. بیت ران -  شرکت ایران خودروی تبریز...

پست‌های مرتبط