سایپا مدعی شد: ۸۰ درصد خودروهای ناقص را تا یک ماه آتی تحویل می‌دهیم

از دست ندهید

قائم مقام سایپا درباره تعداد خودروهای ناقص مربوط به این شرکت خودروسازی، گفت: نمی توانیم آمار دقیقی درباره خودروهای ناقص بدهیم. براساس آنچه که به وزارت صنعت، معدن و تجارت قول دادیم، ۸۰ درصد خودروهای ناقص را تا یک ماه دیگر تحویل می دهیم.

بیت ران – علی رضا بادکوبه، قائم مقام سایپا در امور مالی و اقتصادی در نشست خبری در خصوص میزان تعهدات این شرکت گفت: کل تعهدات شرکت سایپا ۴۴۲ هزار دستگاه خودرو است که تعهدات معوق ۲۲۰ هزار دستگاه است. تلاش می کنیم تا قبل از مهرماه این تعهدات معوق را انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما تا خرداد ۹۷ تولیدمان بالای ۴۰ هزار دستگاه بود، اما بعد از تحریم‌ها تولید کاهش یافت، اما در اردیبهشت تولید ما به بیش از ۴۲ هزار دستگاه رسید.

وی با اشاره به اقداماتی مهم و کلیدی برای مقابله با جنگ اقتصادی، افزود: افزایش تولید یکی از این اقدامات بود. تولید سایپا بعد از تحریم ها کاهش یافت، اما با تمهیدات صورت گرفته تولید را به مدار قبلی بازگرداندیم.

قایم مقام سایپا عنوان کرد: تولید برخی محصولات سی کی دی نیز کاهش یافت، اما در ادامه سال ۹۸ محصولات جدیدی تولید خواهیم کرد.

بادکوبه با اشاره به کاهش سرمایه در گردش تولید، گفت: کاهش سرمایه در گردش که در سال ۹۷ اتفاق افتاد، با برنامه ریزی ها جبران شد؛ بخشی از طریق تسهیلات بانکی و انتشار اوراق. به این ترتیب وضعیتمان بهتر از سال گذشته در حوزه نقدینگی است.

وی متذکر شد: اقداماتی نیز در خصوص کنترل قیمت مواد صورت گرفته است.

 

*باج خواهی یکی از قطعه‌سازان بزرگ از خودروساز با توقف تامین قطعه

*احتمال توقف تولید قطعات خودرو از یک ماه دیگر ؛ مصوبه دولت عملی نشد

*چه کسانی خودرو را گران کردند؟ / وجود ۷۰ هزار خودرو در انبار‌های ایران خودرو

 

دو هزار میلیار تومان گرفتیم

قائم مقام سایپا با بیان این که بحث تقاضا را توانستیم کنترل کنیم که سفته بازی ایجاد شده بود، درباره نقدینگی مورد نیاز گفت: در انتهای سال ۹۷ مصوبه شورای اقتصاد مقاومتی بود که ۲ هزار میلیارد تومان برای سایپا در نظر گرفتند که تخصیص داده شد. همچنین ۱۱۰۰ میلیارد تومان انتشار اوراق بود که ۷۰۰ میلیارد تومان انجام شده و ۴۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است.

قائم مقام سایپا در پاسخ به این پرسش که واگذاری سهام دولت چگونه پیگیری می شود؟ ابلاغیه ای در این خصوص نداشتیم. اگر اقدامی صورت گیرد، از طریق سازمان گسترش خواهد بود.

بادکوبه متذکر شد: ما تابع سیاست های کل کشور هستیم و اگر تصمیم به واگذاری باشد، می پذیریم. وی درباره محصولات جدید نیز عنوان کرد: خودروی رهام در سال ۹۷ مشخصات آن ارائه شد. همچنین تغییراتی در محصولات فعلی خواهیم داشت که در سال ۹۸ رونمایی می شود.

قایم مقام سایپا درباره بدهی به قطعه سازان تصریح کرد: در ترازنامه بدهی ما به شبکه قطعه سازی ۲ هزار میلیارد تومان است.

بادکوبه در مقابل این پرسش که قطعه سازی می گوید که از عهده تقاضای خودروسازی برنمی آییم و این باعث شده خودروهای ناقص افزایش یابد، گفت: خوشبختانه تعامل ما با شرکت های قطعه سازی زیاد است و توانستیم کار کنیم. به هرحال در جنگ اقتصادی ممکن است در ورود برخی قطعات با مشکل رو به رو شویم. ما داریم با قطعه سازان درباره تولید صحبت می کنیم و برنامه ریزی می کنیم مشکل قطعاتی که گلوگاه شده و نمی شود وارد کرد، حل کنیم.

وی افزود: مشکل در انتقال ارز و تحریم است. البته با بانک مرکزی به راهکارهایی رسیده ایم. ما همواره در واردات این محصولات در دوره های مختلف تحریم بودیم‌، اما در این دوره در تلاش هستیم که مشکل را رفع کنیم.

سهم فروش فوری چقدر است؟

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود تعهدات معوق همچنان فروش فوری انجام می دهید، تصریح کرد: ما ۸۰ درصد تولیدات مان برای پرداخت معوقات صرف می‌کنیم و ۲۰ درصد را برای فروش فوری انجام می دهیم تا بازار را مدیریت کنیم.

قائم مقام سایپا متذکر شد: یک هزار و ۵۵۲ دستگاه چانگان، ۸۴۸ دستگاه سراتو، ۱۷ هزار و ۴۲ دستگاه x۲۰۰ در دو ماهه اول امسال تولید شد. سراتو در یک ماهه اردیبهشت امسال ۲۱۱ دستگاه تولید شد.

وی در پاسخ با اینکه در حال حاضر گروه سایپا در تامین قطعات از قطعه سازی داخلی با مشکلی رو به رو نیست؟ گفت: خیر، کمبود قطعه از محل داخل مشمول ما نمی‌شود.

قایم مقام سایپا درباره آمدن دوباره شورای رقابت و این که قیمت خودرو برای یک بار برای همیشه تعیین شود؟ تصریح کرد:  ما الان مصوبه سازمان حمایت را رعایت می کنیم که ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار عرضه کنیم. ۸۰ درصد قیمت خودرو مواداولیه و ۲۰ درصد هزینه های سربار است. اطلاعات درباره قیمت مواداولیه را شفاف می شود از سایت کدال در آورد و در تمام کالاها افزایش قیمت داشتیم.

بادکوبه ادامه داد: سازمان حمایت به ما اجازه فروش خودرو با ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار داده است و قیمت بازاری که در آن دلال بازی است، مدنظر ما نیست.

وی عنوان کرد: در کمیته خودرو در وزارت صنعت تصمیم گرفته می شود و ۵ درصد زیر قیمت بازار می دهیم. ما یک ریال بالاتر از این قیمت خودروها را به مشتریان نمی دهیم.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط