بذرپاش مدیرعامل سابق سایپا معتقد است در زمان مدیریت او هم تولید پراید اشتباه بود

از دست ندهید

مدیر عامل سابق سایپا معتقد است در زمان مدیریت او هم تولید پراید اشتباه بود و پراید باید از رده تولید خارج می شد.

بیت ران: مهرداد بذرپاش مدیر عامل سابق سایپا در گفت و گو با خبرنگار بیت ران تاکید می کند: پراید باید در دوره ریاست او از مدار تولید خارج می شد، حتی تیبا را برای تحقق این امر وارد خط تولید کردند اما به دلایلی این امر محقق نشد.

تست کِرَش پراید در پرتغال پاس شد

بذرپاش می‌گوید: یکی از تست های ایمنی که معمولا خودروها باید پاس کنند، تست کِرَش از جلو، عقب و بغل است. پراید همیشه تست های تصادف از بغل را رد می شد، تست تصادف از جلو را هم رد می شد اما پس از این که صفحه موجود در پشت موتور را دوبل کردند، قدری مورد تایید قرار می گرفت، یعنی قبل از آن در تصادفات سنگین موتور به داخل اتاق وارد می شد ولی بعد از این که پشت موتور دوبل شد کاری کردند که موتور به زیر بدنه می رفت. منتهی در تست های کرش از بغل همیشه مردود می شد، یعنی اگر از بغل تصادفی سنگین رخ می داد منجر به مرگ یا از بین رفتن سرنشین می شد.

وی ادامه می دهد: یک پروژه ای با هزینه ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان به نام پروژه X100 تعریف شد که وزن پراید تقریبا ۳۰۰ کیلوگرم سنگین تر شد، به این شکل که ستون های بغل را دوبل کردیم و سپس آن را برای تست کرش به کشور پرتغال بردیم و در آنجا این تست را پاس کرد.

 

*ایمنی پراید از کجا به کجا رسید؟

*۹ خودروی ارزان‌تر از پراید را بشناسید

 

اهداف پروژه X100

مدیر عامل سابق سایپا می گوید: این پروژه ۲ هدف عمده داشت؛ یکی این که تست های تصادف از بغل را پاس کند و دیگری این که استحکام پذیری سطح زمین آن بهبود یابد. یعنی وقتی خودرو دور می زند و اگر وزن آن از یک حدی کمتر باشد، احتمال معلق شدن و چپ کردن آن بالا می رود، یا در حرکات مارپیچی یا حرکات زیگزاگی و دفعی، یعنی وقتی یک ماشین جلوی خودرو می پیچد و می خواهد به سرعت تغیر جهت دهد، این تست را هم‌پاس کند.

وی می گوید: درصد چپ‌ کردگی ماشین های پراید قبل از پروژه X100 قابل مقایسه با خودروهای ساخته شده روی پلتفرم X100 نخواهد بود. با همه این اوصاف اگر به همان دوره برمی‌گشتیم باید این محصول از رده تولید خارج می شد. در صورتیکه همان موقع هم تولید آن اشتباه بود، ولی با این حساب ما کارهای بهبود برای این محصول را در پروژه X100 انجام دادیم. البته برخی از خبرها ژست پلیس است، وقتی بیشترین حجم خودرو پراید باشد، خب بالطبع فراوانی تصادفات هم برای پراید خواهد بود و این کشف خارق العاده ای نیست.

پراید الان هم باید از رده تولید خارج شود

بذرپاش در مورد اشاره خبرنگار بیت ران به مقایسه پلیس در رابطه ایمنی خودروی پژو ۲۰۶ که نسبت به پراید از ایمنی بالاتری برخوردار است، و اگر تیراژ پژو ۲۰۶ را به همان میزان تیراژ پراید بالا ببریم، آن وقت میزان کشته های جاده ای یک سوم پراید می شود، می‌گوید: این ایراد درست است و حتی یک مجروح هم زیاد است چه برسد به کشته. اما این بحثی که مطرح می کنند، سطحی است. درست، همین الان هم خودروسازان باید پراید را از رده تولید خارج کنند، البته نه به این منظور که پراید آنقدر خودروی غیر ایمنی است که مردم همینطور با این خودرو کشته می شوند، این حرف کارشناسانه ای نیست.

وی ادامه می دهد: اگر این‌بحث را مطرح می کنند باید بگویند که کجای این خودرو غیر ایمن است، مثلا وقتی پراید در حال حرکت است ناگهان چپ می کند؟ یا فرمان آن قفل می شود؟ یا چرخ ها از جایش خارج می شوند؟

سعی بر حفظ قیمت پراید بود

مهرداد بذرپاش مدیر عامل سابق سایپا می گوید: نکته دیگری که مطرح بود قیمت پراید بود، در دوره مدیریت بنده پراید با قیمت ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عرضه می شد که فکر می کنم حتی ۱۰۰ هزار تومان هم وقتی رنگ متالیک و قفل های ضد سرقت را به آن اضافه کردیم افزایش قیمت نداشتیم. سعی شد که قیمت حفظ شود. این‌بحث برای خودروهایی با کلاس قیمتی ۸ میلیون تومان است، ولی ناگهان خودرو پراید به ۲۰ میلیون تومان رسید، حتما این خودرو مقرون به صرفه نیست، حتی خودروهای تیبا یا مینیاتور که رونمایی شد، در ذهن ما یک خودروی زیر ۱۰‌ میلیون تومان یا حداکثر ۱۰ میلیون تومان بود. نکته مهم این است که برای خودروساز همیشه در تحلیل راهبردی محصول، غیر از همه ابعاد، کلاس قیمتی هم مهم است.




2 دیدگاه

  1. با سلام ، این احمق علاوه بر اینکه نمیدونه کیلوگرم یعنی چی اصلا تا حالا پراید هم ندیده و سوار هم نشده ، اخه بیشعور پراید ۸۵۰ کیلویی رو ۳۰۰ کیلو سنگینتر کردی یعنی از سمند هم سنگینتر شده؟> بیشعورا فقط پست میگیرن پول و رانت ببرن

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط