واردات دسته‌دوم‌های ژاپنی خیلی هم بد نیست!

از دست ندهید

بیت ران-حالا یکی از سرگرمی‌های مسافران مسیر تهران-همدان، دید زدن کامیون‌های بزرگ حمل خودرو است که انواعی از خودروهای اقتصادی، لوکس و سوپرلوکس را از مسیر میانی کشور به عراق و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌رسانند. از تویوتا و نیسان و هوندا تا انواع برندهای آمریکایی و از فولکس‌های بی‌زرق و برق تا رولزرویس و لینکلن و لامبورگینی. در این مسیر همه نوع خودرویی تردد می‌کند و چشم خریداران ایرانی را که سال‌هاست به این محصولات عادت ندارد، به خود جلب کرده است.

در واقع در حالی که مسافران این مسیر، هر روزه در آزادراه‌ ساوه-همدان با حسرت به کامیون‌های حمل و نقل خودروهای دسته دوم و نو از روسیه به عراق نگاه می‌کنند، این تجارت می‌تواند بازار خودرو ایران و سطح رفاه مصرف‌کنندگان را متحول سازد. در عکس محموله نیسان ورسا ۲۰۱۵ را می‌بینید که با بهای ۶تا۸ هزار دلار به مشتریان عراقی تحویل می‌شوند.

خبرگزاری‌ها، مجلات خودرو و برخی روزنامه‌ها مدتی است درباره واردات خودرو دسته دوم حرف می‌زنند و حتی بحثی کوتاه هم در مجلس بر سر این موضوع در گرفت. با این حال به نظر نمی‌رسد دولت‌ها در ایران خیالی برای آزادسازی واردات خودروهای نو و دسته دوم داشته باشند. هرچقدر هم که مردم به این کار مشتاق باشند، دولت با ایده حفظ مشاغل صنعتی، فعلا قصد ندارد دست از سر صنعت خودروسازی بردارد. اینجا در این گزارش کوتاه به بررسی قیمت تعدادی از خودروهای دسته دوم می‌پردازیم که همه روزه از مسیر اتوبان ساوه –همدان، راهی بازار عراق می‌شوند:

نیسان آلتیما ۲۰۱۵
این سدان متوسط ژاپنی در بازار خودروهای کارکرده اروپا بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار بسته به میزان مسافتی که طی کرده خرید و فروش می‌شود. موتور ۱۸۸ اسبی ۲۵۰۰سی‌سی، مصرف سوخت ۸ لیتر و امکانات همسان با خودروهای هم‌رده همچون هیوندای سوناتا و تویوتا کمری از این سدان ۲۰۰ تا ۲۷۵ میلیونی، یک خودرو مناسب برای خانواده می‌سازد.

تویوتا کمری ۲۰۱۶
این خودرو که در نسخه هیبریدی، هم‌اینک در ایران در محدوده قیمتی ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، در بازارهای اروپایی بهایی بین ۱۰ از ۱۷ هزار دلار دارد که با احتساب ارز ۱۳ تا ۱۴ هزار تومانی قیمتی بین ۱۷۵ تا ۲۲۵ میلیون تومان دارد که حتی با فرض دریافت تعرفه صددرصدی، قیمتی نصف یک کمری هیبرید در گالری‌های پایتخت خواهد داشت.

فولکس پاسات ۲۰۱۴
این خودرو پس از ۸۳ هزار کیلومتر کار، قیمتی کمتر از ۱۸ هزار دلار دارد و در دو نسخه استیشن و سدان، با کمتر از ۲۵۰ میلیون امکان واردات دارد. بهایی معادل یک بسترن بی۳۰ که هرگز کیفیت سواری، هندلینگ و ایمنی محصولب همچون پاسات ۲۰۱۴ را از خود بروز نمی‌دهد.

جیپ کامپس ۲۰۱۲
این شاسی‌بلند قلدر آمریکایی که به توانمندی در آفرود و کابنی راحت مشهور است، پس از کارکردی معادل ۵۲ هزار کیلومتر، حالا در قلب اروپا قیمتی کمتر از ۱۲ هزار یورو دارد که به معنی بهای حدودا ۱۹۰ میلیونی برای واردات است. قیمتی که حتی پس دو برابر شدن، به پای یک چری تیگو ۷ چینی نمی‌رسد!

دوج دورانگو ۲۰۱۲
باورش سخت است اما در آمریکا می‌توان این اس‌یووی فول‌سایز آمریکایی را در نسخه‌های فول با کارکرد ۲۰۰ هزار کیلومتر با قیمت ۸ هزار دلاری خرید و از فضای گسترده کابین، موتور قوی و ایمنی بالایی که دارد لذت برد. همین عوامل باعث شده تا واردات این خودرو دسته دوم به عراق رونق خوبی داشته باشد.

منبع :هفت صبح




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط