نگرانی نیسان از اتحاد رنو با فیات

از دست ندهید

هیئت مدیره رنو هفته آینده درباره پیشنهاد فیات-کرایسلر برای پیوستن به این کارخانه تصمیم می‌گیرد.

بیت ران – پیشنهاد فیات-کرایسلر به رنو هفته گذشته علنی شد. دو کارخانه در صورت پیوستن به یکدیگر سومین خودروساز جهان را شکل خواهند داد که ارزش آن ۳۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

مجموعه تازه سالانه ۹ میلیون دستگاه خودرو تولید خواهد کرد و به گفته فیات-کرایسلر سالانه پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در هزینه‌های تولید صرفه‌جویی خواهد شد.

دولت فرانسه که از سهامداران اصلی رنو است گفته اگر پیوستن به فیات-کرایسلر به بسته‌شدن کارخانه‌ها و بیکاری کارگران منجر نشود، با آن موافق است.

اما هنوز معلوم نیست این معامله چه تاثیری بر رابطه رنو با نیسان خواهد گذاشت.

رنو بیش از ۴۰ درصد از سهام نیسان را در اختیار دارد و دو کارخانه همراه با میتسوبیشی یک ائتلاف خودروسازی شکل داده‌اند.

اما ارتباط رنو و نیسان در ماه‌های گذشته و به‌خصوص پس از بازداشت و دادگاهی شدن کارلوس گون، مدیر ائتلاف رنو-نیسان-میتسوبیشی، رو به سردی گذاشته است.

نیسان می‌گوید با اینکه فروشش از رنو بیشتر است، اما در تصمیم‌گیری‌های ائتلاف سهم کمتری دارد. با پیوستن فیات-کرایسلر به رنو مجموع فروش دو کارخانه از نیسان بیشتر می‌شود و موقعیت نیسان ضعیف‌تر خواهد شد.

نیسان با همه اختلافاتش با رنو، نگران مرزبندی‌های تجاری با شریکش نبود. رنو در اروپا و روسیه فعالیت می‌کرد و نیسان حضور پررنگی در آمریکا و آسیا داشت. اما نیسان و فیات-کرایسلر هر دو در بازار آمریکا با یکدیگر رقابت می‌کنند. این همپوشانی ممکن است برای نیسان دردسرساز باشد.

نیسان هنوز به طور رسمی به پیشنهاد فیات-کرایسلر به رنو واکنشی نشان نداده است. در صورتی که هییت مدیره رنو پیشنهاد فیات-کرایسلر را بپذیرند، مذاکرات رسمی بین دو کارخانه به زودی آغاز خواهد شد؛ روندی که پیش‌بینی می‌شود حدود یک سال طول بکشد.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط