جک اس پنج ، یک چینی واقعی! / ارزیابی معایب و مزایا در کنار قیمت

از دست ندهید

به بهانه ورود شاسی‌بلند موفق جک اس پنج به پنجمین سال تولید در ایران؛ محصولی که معادلات بازار را به کل تغییر داد، می خواهیم این محصول را کالبد شکافی کنیم.

بیت ران – محمدحسین شاوردی: در شرایطی که محصولات چینی بیشتر به عنوان میوه‌های متنوع و تابستانی، نقش چندانی در تحولات بازار خودرو ندارند، می‌توان ادعا کرد جک اس۵ توانسته است پس از چهار سال تلاش، با قدرت، کلاس کراس‌اوررهای کوچک چینی را در ایران فتح کرده تا به تنهایی رهبری بازار را در این بخش به دست گیرد.

گشتی در فضای رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار نظیر تلگرام و اینستاگرام حکایت از محبوبیت بالای این خودرو و جدال گسترده طرفداران جک اس پنج با خریداران خودروهای رقیب همچون هاوال اچ۲، چری تیگو۵ و هایما اس۷ بر سر برتری‌های فنی و ظاهری این محصول دارد. موضوعی که با توجه به سهم ۵۰ درصدی جک اس۵ از این رده خاص خودرویی به راحتی قابل انکار نیست.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا جک اس۵ لیاقت این حجم از ستایش و اقبال را دارد؟ بیت تران با یک بررسی دقیق از خلال ‌تجربه خریداران سراغ مواردی نظیر کیفیت ساخت، دوام و ماندگاری، گنجایش، آپشن‌ها، راحتی و نرمی سواری، کارکرد موتور و ادوات خودرو رفته و ارزش خرید این محصول را سنجیده است.

 

*سومین نسل سری یک ب‌ام‌و چگونه است ؟

*اولین تجربه رانندگی با تویوتا سوپرا ۲۰۲۰

 

جک اس پنج

آمار فروش

نگاهی به آمار فروش ۴ ساله این خودرو در بازه زمانی فروردین ۱۳۹۴ تا اسفند ۱۳۹۷ ، نشان می‌دهد کرمان موتور بیش از ۷۰ هزار دستگاه از انواع مدل‌های دنده اتومات و دنده دستی جک اس۵ را در ایران فروخته است، در حالی که همچنان بیشترین آمار فروش سالانه را در این کلاس دارد. این خودرو که در سرزمین مادری طی ۶ سال حدود ۱۵۵ هزار دستگاه فروش داشته، در ایران پس از ام‌وی‌ام X33 موفق‌ترین شاسی‌بلند چینی بازار داخلی طی یک دهه اخیر بوده است.

طراحی

مهمترین عامل فروش فوق‌العاده جک اس۵ در ۴ تا ۵ سال اخیر طراحی آن است. جک اس۵ چه در فضای داخلی و چه در فرم‌ بیرونی محصولی است که کیفیت متفاوتی در مقایسه با همنوعان چینی خود داشته که این موضوع مدیون توازن مناسبی است که طراحان خودرو در عین کپی‌کاری، به بدنه این خودرو چینی تزریق کرده‌اند. خطوط خودرو گرچه در نمای جلو، بخش کناری و نمای عقب به شدت به محصولات دو برند آئودی و هیوندای نزدیک است، اما حالا که ترند طراحی دو برند مشهور تغییری جدی داشته، جک هویتی کم و بیش متفاوت داشته و حتی خود را از نسل قبلی هیوندای توسان جدا کرده است.

این قضیه در فضای داخلی کمرنگ‌تر است و طراحان آشکارا نمای کابین توسان ۲۰۱۴ را با چاشنی اغراق در جک اس۵ جاسازی کرده‌اند که البته کیفیت و پرداخت پایین‌تری در مقایسه با همتای کره‌ای دارد ولی سطح آپشن‌های خودرو مناسب است.

جک اس پنج

هندلینگ و شتاب

به لطف موتور توربو و ۱۷۴ اسبی جک اس۵ قادر است بر اغلب رقبای این رده از چری تیگو۵ تا هاوال اچ۲ و ام‌وی‌ام x33 برتری یابد. البته جدال این خودرو با هایما اس۷ نزدیک و هم‌سطح است. اما در نهایت این اس۵ است که باوجود مصرف بالاتر، در مسافت بیشتر می‌تواند بر رقبای خود در این کلاس پیروز شود.

 

از مهمترین عیوب اس۵ عایق‌کاری خودرو است. این نقص در حدی است که با شستن مجموعه موتور ممکن است با خطر سوختن کامپیوتر موتور روبرو شوید.

 

کیفیت سواری

با طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری ۴.۴۳، ۱.۸۴، ۱.۶۶ و ۲.۶۴ متر، جک اس۵ یکی از کوچکترین رقبای بازار در رده کراس‌اوورهای شهری کوچک است. این خودرو ذاتا خودرو خشنی است و این را به غیر از عملکرد گیربکس و موتور، می توان از فنربندی و عملکرد خودرو در سطوح مختلف شهری و بین شهری متوجه شد. البته این موضوع باعث شده تا لذت راندن خودرو برای افراد علاقمند به سرعت و شتاب دوچندان شود ولی در مجموع اس۵ در مقایسه با رقبای دیگرش از جمله هایما اس۷ و هاوال اچ۲ مخصوصا در بخش عقب سواری خشک‌تری ارائه می‌کند.

دوام و ماندگاری

بسیاری از کسانی که تاکنون تجربه خرید و استفاده از جک اس۵ در انواع دنده دستی و اتومات با موتورهای تنفس طبیعی و توربو را دارند، هندلینگ و کشش مناسب این خودرو را ستایش کردند. گرچه مصرف سوخت بالا و میزان تعمیرات موتور را هم بالا می‌دانند.

نقص و بعضا سوختن سامانه توربو، عیوب موتور و گیربکس در دورها و وضعیت‌های مختلف در کنار جنس و کیفیت ضعیف بخشی از ادوات خودرو از جمله رنگ بدنه، رینگ‌ها، قطعات تزئینی داخلی یا چرم صندلی‌ها همگی از مواردی است که به دلیل سطح نامناسب مونتاژ یا تولید پس از چندی استفاده از اس۵ را آزاردهنده می کند. با این حال همچان باید سطح کیفی این خودرو را بالاتر از رقبای دیگرش نظیر هایما اس۷ و چری تیگو۵ دانست. البته این نکته به معنی سطح بالای کیفیت و دوام جک و قطعات به کار رفته در این خودرو در ابعاد جهانی و همپای محصولات ژاپنی، کره‌ای و حتی فرانسوی نیست.

از مهمترین عیوب جک اس پنج می‌توان به مشکل عایق‌کاری خودرو اشاره کرد. این نقص در حدی است که با شستن مجموعه موتور ممکن است با خطر سوختن کامپیوتر موتور روبرو شوید.

همچنین به دلیل مونتاژ نامناسب درها، اس۵ در سرعت‌های بالا بعضا با مشکل ورود شدید صدای باد روبرو می‌شود. حتی برخی مالکان اس۵ گزارش داده‌اند که زه‌هایی که اطراف درها جهت عایق‌کاری نصب شده پس از مدتی دفرمه شده و صدای بدی ایجاد می‌کنند.

هنگ کردن سیستم عامل اندروید هنگام کار با صفحه لمسی، گیج زدن دکمه‌های روی فرمان، خالی کردن سریع باتری، حساس بودن دوربین دید عقب به آب و رطوبت، در کنار برخی مشکلات و ناهماهنگی‌ها بین گیربکس و موتور که موجب بروز شدیدتر حالت لگد می‌شود، از جمله معایبی است که در اس۵ شایع است.

قیمت و ارزش خرید

جک اس پنج یک چینی واقعی است. خودرویی پر زرق و برق، نسبتا در دسترس، پر هیاهو و البته معیوب در مقایسه با همتایان کره‌ای و ژاپنی. با عنایت به بهای ۳۱۰ میلیونی کارخانه و قیمت ۳۲۵ میلیونی بازار، اس۵ در فاصله بین دو خودرو چری تیگو۵ و هایما اس۷ قرار دارد. این یعنی با سه برابر شدن بهای اس۵ نسبت به بهار ۹۶، بخش اندکی از خریداران حاضر به خرید این محصول چینی هستند. خب این طبیعی است؛ نمی‌توان با تصورات جنگید، تصور جامعه تا سال ۹۶ این بود که با مبلغی در محدوده ۳۵۰ میلیون تومان می‌توان خودرو برجسته و زیبایی مثل لکسوس NX خرید!




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آغاز فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس

فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس شروع شد. این خودروساز براساس مجوز تداوم تولید از سوی نهادهای...

پست‌های مرتبط